Gå til innhold
  • Bli medlem

God Jul og Godt Nytt År


REs

Anbefalte innlegg

I år fikk jeg et julekort med et bilde av et lite menneske som hadde drevet i land på en strand ved middelhavet.

Hva i huleste har det med min julefeiring å gjøre?

Sikkert ingen verdens ting, men hvis det var ment som en liten vekker midt oppe i alt stresset med presanger og sprø ribbesvor så oppnådde kanskje avsenderen litt av hensikten.

Nå er vi så vidt ferdige med dansen rundt "gullkalven", for de fleste av oss, meg selv inkludert, feirer vel en Handelstandens jul. Og mens verden går sin skjeve gang og mennesker vi ikke kjenner drukner i Middelhavet på desperat flukt fra bomber og despoter, steinkastende palestinske ungdommer skytes i hjel av israelske soldater, kvinner og barn dør av sult og sykdom, de som talte for fred og frihet råtner i sine fengselsceller mens vår kjære jord blir varmere og varmere, så  synger vi "Deilig er jorden", spiser julemiddag og gir hverandre gaver og ønsker om en god jul og et godt nytt år. 

Ja verden er et vakkert sted - for noen.

Jeg har sluttet å håpe på at verden skal bli bedre i det året som kommer og ønskene om et godt nytt år blir vel bare en floskel, men jeg prøver å oppdra mine barn til å bli litt bedre enn meg og så får vi bare håpe at de som kommer etter oss klarer å gjøre en bedre jobb enn det vi klarte. 

Ingen kan hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen, året som gikk kommer heldig vis aldri tilbake. Vi får se fremover og fokusere på det som er bra og huske på at tross alt, "Noen ganger er det all right".

Selv om det kan se ut som om "Han som var sjef den gang verden ble til" har mistet fullstendig styringen så vil jeg like vel ønske alle mine venner på fjellforum.no en fortsatt god jul og et godt nytt år med mye fint friluftsliv i 2016.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viktig å ha perspektiv på ting. Da er det viktig å huske at vi har det bedre enn de aller fleste andre i verden. Samtidig synes jeg også det er viktig å huske at verden sett under ett aldri har vært så trygg og bra som nå. Aldri har så liten andel levd i fattigdom. Det har heller aldri vært så lite krig og elendighet som vi opplever nå. Perspektiv lager ikke avisoverskrifter, så det er ofte viktig å sette seg ned og ikke fordømme menneskeheten. Det eneste som ikke spiller på lag med oss er vel stort sett to ting.

1. De rike har blitt enda rikere og forskjellene mellom overklasse og middelklasse øker.

2. Klimaendringene (menneskapte eller ikke) spiller ikke på lag med oss.

Endret av Nimrad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.