Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger forslag til nytt telt!


Hanssen

Anbefalte innlegg

Hjelp folkens!

Det er på tide å kjøpe nytt 3 sesongs telt men jeg klarer rett og slett ikke bestemme meg, så jeg trenger tips og erfaringer fra noen.

Jeg har selvsagt en del krav som må oppfylles, der av bestemmelsesvegringen.

- Et telt stort nok til å sitte i med strak rygg (for en person rett under 180 cm)

- Plass til 2 voksne, trenger ikke være veldig god plass. Må selvsagt ha litt romslig(ere) fortelt også til 2 store sekker.

- Teltet skal kunne brukes både på fjell og i skog. Må tåle en frisk nord norsk vår eller høst dag både med tanke på regn og vind.

- Forbruk opp mot 30 opp og ned monteringer i året.

- Vekt ned mot 2 kg, helst under.

- Pris. Ikke over 6 000 ord pris.

Andre ønskede spesifikasjoner kommer av seg selv om de over fylles :)

Hittill vurdert Hilleberg Anjan 2 og Helsport Reinsfjell 2 en del fram og tilbake. Også sett mye på Ringstind serien, men synes det blir for lavt (?). Ønsker ikke bestille fra utlandet. Forslag til andre modeller? Eller erfaringer råd om de jeg har sett på allerede?

Takk :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du sett disse testene?

http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Tent-Reviews

http://www.outdoorgearlab.com/Ultralight-Tent-Reviews

teltet mitt (Tarra) har 2 fortelt på 1,3 m2 hver med sterkt skrånende tak. Her får jeg plass til 2 store sekker i hver, alternativt en sekk og kokkelering. Ville muligens vurdert et forlenget / større fortelt om du ser for deg telt med bare en inngang.

-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha noen som helst erfaring med Hilleberg (har hørt det er knallbra telt!) så har jeg derimot ganske god erfaring med Reinsfjell SL 2. Der har du trolig teltet du etterspør til dine krav. To innganger, høyt nok innertelt, god nok plass i begge yttertelt og lett nok. Kuppeltelt! Jeg er større/høyere enn deg og trives svært godt i dette teltet. Hadde nesten 40 døgn i teltet sist sesong. Det blir med på alle turer neste år. 

PS. Jeg har med nevnte telt på tur etter avtale med Helsport. 

DSC_0307.jpg

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MagneJ skrev:

Har du sett disse testene?

http://www.outdoorgearlab.com/Backpacking-Tent-Reviews

http://www.outdoorgearlab.com/Ultralight-Tent-Reviews

teltet mitt (Tarra) har 2 fortelt på 1,3 m2 hver med sterkt skrånende tak. Her får jeg plass til 2 store sekker i hver, alternativt en sekk og kokkelering. Ville muligens vurdert et forlenget / større fortelt om du ser for deg telt med bare en inngang.

-Magne

Takker,

To innganger kunne vært fint det også. Sett på Hubba Hubba teltene men leser så mye blandede tilbakemeldinger på disse i forhold til stabilitet i vind. Terra ser ut som et fantastisk telt, men litt for tungt og ikke minst noen tusen over avlagt budsjett. Men poenget er godt, trenger i så fall større fortelt da ført opp på listen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Uten å ha noen som helst erfaring med Hilleberg (har hørt det er knallbra telt!) så har jeg derimot ganske god erfaring med Reinsfjell SL 2. Der har du trolig teltet du etterspør til dine krav. To innganger, høyt nok innertelt, god nok plass i begge yttertelt og lett nok. Kuppeltelt! Jeg er større/høyere enn deg og trives svært godt i dette teltet. Hadde nesten 40 døgn i teltet sist sesong. Det blir med på alle turer neste år. 

PS. Jeg har med nevnte telt på tur etter avtale med Helsport. 

DSC_0307.jpg

 

Takk for svar.

I grunn fint når man får anbefalt produkter man har studert så nøye allerede :). Men hvor får man tak i dette teltet? Det selges jo ingen steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telt for to personer, 3 sesonger, da utelukker vi vinter og snø?

Telt til to personer med vekt under 2 kg. er vel ikke så enkelt, men med ditt budsjett så finnes det nok noen.

Min erfaring er at tunneltelt er de teltene som har mest plass inne i teltet, og med en ekstra stang over forteltet så får du også et rommelig fortelt. Men noen av de letteste teltene har litt liten sittehøyde. Min erfaring er at telt med iglo form har god sittehøyde, men liten bagasjeplass. Tunnel telt har mindre sittehøyde, men bedre bagasjeplass. Det kan også være en fordel at forteltet er så stort at du kan komme deg ut og inn uten å måtte krype over ryggsekker og kokeutstyr.

Akkurat hvilke telt som passer deg er ikke så godt å si, men her er et par alternativer.

Helsport Fjellheimen Superlight 2 camp. 1.8 kg

Hilleberg Anjan 2 GT, 2.1 kg

Men hvis du legger mer vekt på plass enn på vekt så har du f.eks.:

Hilleberg Kaitum 2 GT

og Hilleberg Nammatj 2 GT

Men da betaler du et par tusenlapper mer for et ekstra kilo.

En måte å kompensere for lite fortelt kan være å bruke en tarp over teltet og området foran inngangen, men da øker du både vekt og pris og så er nok ikke dette den beste kombinasjonen hvis det blåser.

arctarp-350x350.jpg.8468a9834ee2d589b44d  Hilleberg-AllakRed-TarpGrn-132000X01oH-B

 

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, REs skrev:

Telt for to personer, 3 sesonger, da utelukker vi vinter og snø?

Telt til to personer med vekt under 2 kg. er vel ikke så enkelt, men med ditt budsjett så finnes det nok noen.

Min erfaring er at tunneltelt er de teltene som har mest plass inne i teltet, og med en ekstra stang over forteltet så får du også et rommelig fortelt. Men noen av de letteste teltene har litt liten sittehøyde. Min erfaring er at telt med iglo form har god sittehøyde, men liten bagasjeplass. Tunnel telt har mindre sittehøyde, men bedre bagasjeplass. Det kan også være en fordel at forteltet er så stort at du kan komme deg ut og inn uten å måtte krype over ryggsekker og kokeutstyr.

Akkurat hvilke telt som passer deg er ikke så godt å si, men her er et par alternativer.

Helsport Fjellheimen Superlight 2 camp. 1.8 kg

Hilleberg Anjan 2 GT, 2.1 kg

Men hvis du legger mer vekt på plass enn på vekt så har du f.eks.:

Hilleberg Kaitum 2 GT

og Hilleberg Nammatj 2 GT

Men da betaler du et par tusenlapper mer for et ekstra kilo.

En måte å kompensere for lite fortelt kan være å bruke en tarp over teltet og området foran inngangen, men da øker du både vekt og pris og så er nok ikke dette den beste kombinasjonen hvis det blåser.

arctarp-350x350.jpg.8468a9834ee2d589b44d  Hilleberg-AllakRed-TarpGrn-132000X01oH-B

 

 

 

Takk for tips.

Kommer ikke til å bruke det i sneen nei.

Jeg er veldig opphengt i sittehøyde, har bare hatt lave telt siste årene så nå ønsker jeg veldig et telt med god sittehøyde for å kunne kose seg med bok og mat inne på morgenen og kvelden.

Litt av planen med teltet er blant annet en tur på opp mot 30 dager. Men mest brukt selvsagt på turer fra 4-7 dager.

De to litt dyrere Hilleberg teltene så fantastisk ut. Men godt tips med tarpen, den har jeg jo alltid med uansett. Og et alternativ jeg ikke har tenkt på er jo å bruke den som ekstra fortelt de dagene været tillater det, og det er jo de fleste når man tenker seg om. Drar jo ikke konsekvent på tur når det er meldt det værste været akkurat. Da får jeg heller finne det teltet med størst mulig fortelt ut fra det jeg har å jobbe med.

Veldig gode svar her. Og fått noen ekstra tanker og hensyn jeg ikke hadde i starten. Ikke nødvendigvis nærmere en avgjørelse, men klokere på mer å ta i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Hanssen skrev:

Takker,

To innganger kunne vært fint det også. Sett på Hubba Hubba teltene men leser så mye blandede tilbakemeldinger på disse i forhold til stabilitet i vind. Terra ser ut som et fantastisk telt, men litt for tungt og ikke minst noen tusen over avlagt budsjett. Men poenget er godt, trenger i så fall større fortelt da ført opp på listen..

Jeg har et Hubba Hubba nx, og primært brukt det på sommeren, riktig nok med nysnø på bakken etter ei litt kald nord-norsk "sommer-natt". Teltet er et suverent sommertelt! Bra takhøyde, lett oppsett og fleksibelt ift muligheten til å ta av ytterduken i varme netter med midnattsol. 

Jeg har også hatt ei natt i det med sterk vind i form av fallvind. Teltet ble lagt flatt, men spratt tilbake mellom vindkastene. Jeg antar at de fleste 3-sesongers teltene ville hatt en utfordring i vindkastene den natta.

Bakdelen med teltet er også en av de største fordelene, ventilasjon. Teltet er luftig. Vår/høst foretrekker jeg andre telt pga at teltet vil kunne oppleves som kaldt. 

Men dersom bruket primært er sommer, så vil jeg ikke nøle med å anbefale Hubbaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 28.12.2015 at 2.17, Markamann skrev:

Jeg ville vurdert anjan 3 i din situasjon. Høyere og mer romslig innertelt.

Kombinasjonen regn og mye vind er litt problematisk for det som ligger nærme duken i yttertelt.

Takk for tips. Det har jeg ikke tenkt på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 27.12.2015 at 23.27, Arntrooney skrev:

Jeg har et Hubba Hubba nx, og primært brukt det på sommeren, riktig nok med nysnø på bakken etter ei litt kald nord-norsk "sommer-natt". Teltet er et suverent sommertelt! Bra takhøyde, lett oppsett og fleksibelt ift muligheten til å ta av ytterduken i varme netter med midnattsol. 

Jeg har også hatt ei natt i det med sterk vind i form av fallvind. Teltet ble lagt flatt, men spratt tilbake mellom vindkastene. Jeg antar at de fleste 3-sesongers teltene ville hatt en utfordring i vindkastene den natta.

Bakdelen med teltet er også en av de største fordelene, ventilasjon. Teltet er luftig. Vår/høst foretrekker jeg andre telt pga at teltet vil kunne oppleves som kaldt. 

Men dersom bruket primært er sommer, så vil jeg ikke nøle med å anbefale Hubbaen.

Tror du Hubbaen tåler vår og høst også like godt? Med de værutfordringene de årstidene kommer med.

Noe annet er at jeg har noen netter i fjellet også, så vil gjerne at teltet skal fungere greit over tregrensen også med vind. Høres ut som det var et litt spesielt tilfelle du hadde da :). Når det er sagt er vel gjerne høyere telt mer utsatt, men det får man tåle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg foretrekker andre telt vår og høst. Brukte teltet på tur i Skaktardal nå i sommer, og på natta ble det merkbart kaldt når vinden sto på som værst. Men når solsteiken sto rett på teltet, og ytterduken ble tatt av, var det en drøm og kunne slippe myggsvermen og fortsatt ha behagelig sovetemperatur. Teltet har blitt mitt soleklare nummer ett valg på sommeren, men jeg ser begrensningene som nevnt.

Skulle du være i nærheten av Tromsø, så er det muligheter for å få sett på det om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.