Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykle på vinteren


TV Sindre

Anbefalte innlegg

Haugesund har så milde vintre at vi har mange snøfrie dager og flere plussgrader. Sånn passe lyst midt på dagen ettersom hvordan skydekket er. Jeg gidder av den grunn ikke å sykle med piggdekk. Bruker sommerdekk hele året. Er det glatt på morgenen, så pleier det å bli helt snøfritt i løpet av dagen. Kanskje glatt noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor ikke så langt fra deg, ca. 5 km nord for Stavanger og har syklet til jobb på Forus og Sola, ca.15 - 16 km, i ca. ti år. Føret her er nok temmelig likt det du har i Haugesund. 

Men piggdekka legges på sykkelen på samme tid som vinterdekka kommer på bilen.

Jeg vil anta at du ikke har hatt noen skikkelige fall med sykkel på glatt føre, men det har jeg. Jeg har har gått i bakken to ganger, og etter det siste fallet så ble det piggdekk. Forholdene her er sånn at du kan starte på bar våt asfalt, og plutselig, i en sving eller en liten dump så er det is. Hvis du har sommerdekk så kan du risikere at sykkelen plutselig blir borte under deg og da går du rett i asfalten. Det skjer så fort at du ikke rekker å reagere. 

Jeg har to sykler, en hybrid og en cyclocross. Siden jeg stort sett bare bruker hybriden om vinteren så har den faktisk stått med piggdekk på i flere år nå, og jeg tror ikke at jeg kommer til å endre på det.

Sykkelskilt.gif

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på østlandet har det vært mye bart. Kjøper du piggdekk uten for mye knaster og litt færre pigger får du fortsatt mye trygghet på is, uten å merke mye til dem når det er bart. Anbefaler schwalbe marathon med refleksstripe på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i min første sesong som vintersykkelist og gikk for Schwalbe Marathon Winter etter å sjekket tallene i testen som er linket nedenfor. 
Marathon Winter har  240 pigger og kostet 499.- på XXL, modellen "Winter" har 120 pigger er priset til 349.-

Siden jeg ikke hadde noen erfaring med piggdekk så gikk jeg for  varianten med 240 pigger. Så langt i sesongen så har dekkene ikke blitt satt på noen store utfordinger. Jeg holder til i kystklima på Nord-Vestlandet og det kan være at jeg neste gang konkluderer med at 120 pigger er nok, og 2 x 150 kr spart.

http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik_dubbdack141119.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, vidarvale skrev:

Jeg er i min første sesong som vintersykkelist og gikk for Schwalbe Marathon Winter etter å sjekket tallene i testen som er linket nedenfor. 
Marathon Winter har  240 pigger og kostet 499.- på XXL, modellen "Winter" har 120 pigger er priset til 349.-

Siden jeg ikke hadde noen erfaring med piggdekk så gikk jeg for  varianten med 240 pigger. Så langt i sesongen så har dekkene ikke blitt satt på noen store utfordinger. Jeg holder til i kystklima på Nord-Vestlandet og det kan være at jeg neste gang konkluderer med at 120 pigger er nok, og 2 x 150 kr spart.

http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik_dubbdack141119.pdf

 

Det er marathon winter dekkene jeg også har ja, riktignok til 29" dekk med 208 pigger.

Jeg har fra før ice spike pro med 400 pigger, det ble litt vel mye friksjon til daglig. Færre pigger er fordel mener jeg så lenge det ikke er dyp og tung snø man sykler i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.