Gå til innhold
  • Bli medlem

kanotralle er denne noe og satse på?


Anbefalte innlegg

Annonse

Har en sånn. OK på asfalt, men er en generelt dårlig konstruksjon. Kommer veldig an på hvor mye du tror den blir brukt og hvor - og hvor mye du er villig til å legge i - du har sikkert sett sidene til West system.... Vi bor sånn at vi har 60-70m asfalt ned til elva og setter ut der. Til det er den greit nok. Og sikkert også på greie grusveier. Men kanoen ligger "urolig" på den og det er klappfare på ujevnt underlag. (Det burde man kunne modde seg bort fra da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Inka kano traller fra Linder.   Finnes I 2 utgaver, den ene er sammenleggbar. Har denne selv, kjempefin tralle som jeg har brukt mye. Kompakt hjul så en ikke behøver å bekymre seg for pungtering. Begge tallene er laget av aluminium. Eneste minuset er prisen. Ca 2000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den tralla og har hatt den noen år nå. Den er helt grei. Fungerer fin på asfalt, grusvei, stier uten for mye stein og røtter. Er det litt ulendt så hsr jeg båret sekk på ryggen så kano er lettest mulig.  For meg har den bare klappet sammen en gsng, første gang da jeg monterte tralle bak frem. nå har jeg kun brukt tralle når vi er to pers så j2g har ingen erfaring med den i bruk alane. Kanskje den virker mer knotete alene.

Skal jeg hq meg ny tralle kommer jeg nok allikevel til å se på andre modeller. Synes hjulene er i minsta laget bl.a. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Biltema tralla på kajakken min og jeg synes det fungerer greit. 

Måtte ha litt lengre stropper for å få festet den riktig men fungerer bra. 

Brukte den på Dalen-Ulefoss med masse trilling på all slags underlag. forbi en bråte sluser.  med mange kg plasser i kajakken

Har også dratt den langs stier. skog og grusvei uten problem. 

tror prisen har gått opp for jeg tror ikke jeg betalte noe mer enn 300,-

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei. Har du for mye vekt i kanoen eller kajakken vil hjulene bremse pga glidelager. Støtta detter også fort ned, og den er elendig i terreng med så små hjul. Jeg måtte faktisk dytte min fiskekajakk selv i nedoverbakke, mens min kamerat med en ordentlig tralle slet med å holde sin igjen. Anbefales virkelig ikke, er nesten bedre å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 22.12.2015 at 22.32, smgj skrev:

Har en sånn. OK på asfalt, men er en generelt dårlig konstruksjon. Kommer veldig an på hvor mye du tror den blir brukt og hvor - og hvor mye du er villig til å legge i - du har sikkert sett sidene til West system.... Vi bor sånn at vi har 60-70m asfalt ned til elva og setter ut der. Til det er den greit nok. Og sikkert også på greie grusveier. Men kanoen ligger "urolig" på den og det er klappfare på ujevnt underlag. (Det burde man kunne modde seg bort fra da.)

Kan ikke se det på Biltemas nettside, men regner med at det følger en festestropp med trallen. Det gjør det på West system sin i alle fall. Hvis man bruker to stropper i stedet for en så klapper den ikke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra vest system kan du, for kr 1990,- kjøpe Nordmarka- eller Sørmarka kanotralle, eller Beaver Kanotralle. De har også noen modeller som ligner på Biltemamodellen og som koster fra kr. 695,- til kr. 895,-  http://www.westsystem.no/m/316 

Hvis kanoen skal fraktes på vei med asfalt eller fast dekke så betyr det sikkert ikke så mye hvilken tralle man bruker, men hvis det er snakk om terreng så betyr nok hjula en hel del. Store hjul og hjul gjerne med litt breie dekk går nok best i terreng, og siden en gjennomsnitts kano med bagasje til to personer nok kan nærme seg 100 kg så bør nok en terrenggående tralle kunne tåle en liten trøkk.       http://www.o12a.com/westannonse/posters/files/poster-70x100-traller-2015.pdf 

Jeg pratet en gang med noen som hadde krysset Hardangervidda med kano og da ble det en del kryssing av tørt land. De hadde laget en tralle med et lite sykkelhjul (fra en kombisykkel) 48afc9c5cbb063201d655828c9ba5a11.JPG  midt under kanoen. Dette gikk ganske bra, men det var litt vanskelig å holde balansen på kanoen. Det hadde sikkert vert bedre med to hjul, et på hver side av kanoen i stedet for under kanoen som er vanligst på de modellene som selges nå. 

Jeg ble litt inspirert av dette og for noen år siden laget jeg en prototype av en terrenggående kanotralle som sammenlagt ikke skulle være større en et fjelltelt, og som skulle kunne monteres / demonteres uten verktøy. Dette funket ganske bra, men planen var å endre noe på designet, noe som aldri ble noe av og nå ligger den og slenger, demontert i garasjen.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.