Gå til innhold
  • Bli medlem

Nord Norge på 3 uker sommeren 2016


Tommy S

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en ny(og fjellforum bruker) og ivrig fjell vandrer og planlegger 3 ukers tur til sommeren. Dvs. Jeg har tre uker til rådighet, og planlegger å kjøre nordover fra Elverums traktene.

Planen var å bruke god tid oppover med bil, kanksje så mye som en uke, evt litt lengre og ta noen gode dags turer  underveis og oppleve kysten og fjellene. Også ende opp i f.eks Tromsø, kanskje Lofoten evt enda lenger nord. Derifra ta en hytte til hytte vandring, evt noe kvelder i telt, har med meg kjæresten og hun er ikke veldig fjell vant, og ønsker minst mulig i telt. Dette kan vare i 10 dager kanskje, før vi tar turen hjemover. Som sagt veldig åpen, kan også ta flere kortere turer 3-4-5 dager i Nordland, 3-4-5 dager i troms, 3-4-5 dager i finmark f.eks.

Det eneste som er bestemt er at vi har 3 uker til rådighet, og vi skal oppleve endel av naturen nord for trondheim. Jeg kan godt planlegge ruter selv, eller ta i mot tips til ruter. Fysiske formen er ok, kan gå lange tøffe turer, så lenge det er nøyenlunde merket. Er ikke en super bruker med kart og kompass, men ikke helt håpløs heller.

Er det noen gode tips til turer? 

Hva bør man få med seg på vei nordover.

Hvor bør vi ende opp til den siste litt lengre turen, evt bør vi bare dele det opp i uker, 5 dagers turer etc?

Jeg er litt rådvill som dere kanskje skjønner, og stor kunnskap om områdene nordover har jeg ikke. Har ikke interessert meg for dette så mye før nå, og nå er jeg litt bitt av den norske naturen.

Jeg vet det ligger mye informasjon på disse sidene, og jeg leser så mye jeg kan, etter at jeg snublet over dette flott nettstedet i høst.

 

Mvh

 

Tommy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nasjonalparkene er jo etterhvert blitt meget godt skiltet. Et tips er jo at dere kan ta sikte på å prøve å besøke flest mulig nasjonalparker på turen nordover. Jævlig mye fin natur, og ofte gode innfallsporter med stier/skilting/merking inn mot nasjonalparkene. Lomsdal/Visten, Børgefjell, Rago, Rohkunborri, Ånderdalen er jo bare noen av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Tusen takk for svar.

Jeg lurer på om vi skal ende opp i Lofoten til slutt og gå turer der,  Hermansdalstinden, Vågakallen, Blåtinden, Helvetestinden, Geitgaljen kanskje? Eller er det altfor krevende? Så må vi se ann litt hva vi gjør på veien dit, fortsatt god tid til å planlegge heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tommy S skrev:

Hei,

Tusen takk for svar.

Jeg lurer på om vi skal ende opp i Lofoten til slutt og gå turer der,  Hermansdalstinden, Vågakallen, Blåtinden, Helvetestinden, Geitgaljen kanskje? Eller er det altfor krevende? Så må vi se ann litt hva vi gjør på veien dit, fortsatt god tid til å planlegge heldigvis.

Hei Tommy. 

Pass på at ikke ukene dine blir spist opp av bilkjøring. Jeg ville kjørt hardt og langt, kanskje på natta, og stoppet flere døgn på et utvalg steder som utgangspunkt for turer. I Lofoten er det en tendens til at folk haster fra severdighet til severdighet for å få med seg mest mulig. Husk: it is not good to stress!

Nei, kom deg til Bodø, ta ferga til Morskenes og parker bilen din der eller på Sørvågen. Så kan du spasere opp til Hermannsdalsbu og bli der et par dager. Hermanndalstind er en flott topp. Litt halv-seriøs, slik det ofte er når det skikkelig bratt terreng. Det er mange flotte turmuligheter i det området, men ikke ta noen sjanser. Det er mye lettere å klatre opp enn å gå ned!

En fantastisk opplevelse er å komme seg ut på Lofotodden. Det går en sti over skaret sydvest for Åvannet. Da kan man få med seg Refsvik hula og slikt. Fantastisk flott. Jeg hadde en drøm om å gå langs vannkanten fra Å, rundt odden og avslutte i Hermannsdalen eller under Helvetestind. Det krever nok endel klatreutstyr og klatrekunnskap, men det ville vært en utrolig flott tur. Fikk aldri realisert planene, så jeg kaster hansken til deg ;)  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja viktig poeng som forrige taler har, velg deg ut nokre få plassar og køyr full fart opp der, bli der i eit par dagar og reis vidare til neste. Har litt røynsle frå bilturar nordover og det er enormt masse å sjå på og stader ein vil stoppe, men då går tida fort. Heile kysten frå Hlegeland i sør til finnmark i nord er full av fantastiske plasser så her er det berre å velga. Lofoten, Reine er jo kjempeplass å vera eit par dagar, her kan du gå masse fine dagsturar, både rett frå Reine og evt ta båten inn fjorden eller ein liten biltur. Andre plassar som er litt mindre blest om er jo Steigen og Salten, men her er det fantastisk flotte plasser. I finnmark, dropp vidda dersom dåke er her i juli og ikkje liker mygg men søk ut mot kysten. Øksfjord, Seiland, Sørøya etc etc, her er det så mange plasser og så alt for lite tid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den Tuesday, December 22, 2015 at 10.13, Tommy S skrev:

Hei

Jeg er en ny(og fjellforum bruker) og ivrig fjell vandrer og planlegger 3 ukers tur til sommeren. Dvs. Jeg har tre uker til rådighet, og planlegger å kjøre nordover fra Elverums traktene.

Planen var å bruke god tid oppover med bil, kanksje så mye som en uke, evt litt lengre og ta noen gode dags turer  underveis og oppleve kysten og fjellene. Også ende opp i f.eks Tromsø, kanskje Lofoten evt enda lenger nord. Derifra ta en hytte til hytte vandring, evt noe kvelder i telt, har med meg kjæresten og hun er ikke veldig fjell vant, og ønsker minst mulig i telt. Dette kan vare i 10 dager kanskje, før vi tar turen hjemover. Som sagt veldig åpen, kan også ta flere kortere turer 3-4-5 dager i Nordland, 3-4-5 dager i troms, 3-4-5 dager i finmark f.eks.

Det eneste som er bestemt er at vi har 3 uker til rådighet, og vi skal oppleve endel av naturen nord for trondheim. Jeg kan godt planlegge ruter selv, eller ta i mot tips til ruter. Fysiske formen er ok, kan gå lange tøffe turer, så lenge det er nøyenlunde merket. Er ikke en super bruker med kart og kompass, men ikke helt håpløs heller.

Er det noen gode tips til turer? 

Hva bør man få med seg på vei nordover.

Hvor bør vi ende opp til den siste litt lengre turen, evt bør vi bare dele det opp i uker, 5 dagers turer etc?

Jeg er litt rådvill som dere kanskje skjønner, og stor kunnskap om områdene nordover har jeg ikke. Har ikke interessert meg for dette så mye før nå, og nå er jeg litt bitt av den norske naturen.

Jeg vet det ligger mye informasjon på disse sidene, og jeg leser så mye jeg kan, etter at jeg snublet over dette flott nettstedet i høst.

 

Mvh

 

Tommy

 

Du vil til Nord Norge og da vil jeg anbefale HELGELAND. 

Børgefjell er fantastisk nasjonalpark med enormt potensial for lange turer. God fisk og godt utgangspunkt for en fantastisk ferie! 

Litt mer avsidesliggende, men den villeste naturen en kan tenke seg er Nasjonalparken Lomsdal-visten. 

Her her du så å si helt alene, og anbefaler en titt på Marius Pettersens bok om sin ferd alene gjennom parken..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør velge deg et område - hele Nord-Norge rekker du ikke på tre uker uansett. Kanskje om du bare kjører rundt med bil men ikke turer i tillegg. Det blir bare stress.

Mange fine områder er foreslått - Helgeland, Senja, Indre Troms - da får du det meste av alt. Fjord, fjell og vidde inne mot Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, TormodiFuruskogen said:

Du bør velge deg et område - hele Nord-Norge rekker du ikke på tre uker uansett. Kanskje om du bare kjører rundt med bil men ikke turer i tillegg. Det blir bare stress.

Mange fine områder er foreslått - Helgeland, Senja, Indre Troms - da får du det meste av alt. Fjord, fjell og vidde inne mot Sverige.

Dette er et godt råd. Jeg vil kanskje legge til Sørøya/Seiland på listen over mulige områder. Velg heller å "fordype" dere i et begrenset område, enn å fare over et stort areal med harelabb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et stort og variert område som enda ikke er nevnt er Saltfjellet/Sulitjelma-området. Det har som alle de fine stedene som er nevnt en del gode sider og en del mindre bra sider, alt avhenger jo av hva du søker. 

Siden du skal ha kjæresten med og hun ikke vil ligge bare i telt så er dette området svært bra. Det er mange DNT hytter, i tillegg til mange åpne hytter som drives av Statskog. De fleste er små og mest egnet for nødbu i uvær, men noen er romslige og skikkelig koselige. I tillegg har vi en mengde JFF hytter. Du kan fint leie dem, men det er litt mer styr med nøkkel siden hver hytte har egen nøkkel. Fordelen med jff hyttene er at du har hytta helt for deg selv. 

En fordel med Saltfjellet er at det går fint å legge opp en tur hvor du kommer til sivilisasjonen etter noen dager. Derved slipper du å ha mat og forsyninger for hele turen med fra starten, men kan kjøpe dette underveis. 

Hvis du liker å fiske så er dette et godt egnet område. Det er nesten 99% som er eid av staten, og da har du bare ett fiskekort å holde rede på. Er en av dere under 20 fisker den personen gratis dessuten. Og fisk er det nok av! 

Været kan man jo ikke garantere, men norges mest medbørfattige område er i nærheten av Røkland i Saltdal. Det ligger i regnskyggen av Svartisen. Hvis været er vestlig når dere starter så holder dere dere nær svenskegrensen. Er det østlig så er det svært fint å starte i Glomfjord og så gå østover. 

Du finner turtips og mye annet på ut.no, bruk kartet der. Det er forresten et godt kart som dekker hele området, Det store Saltfjellkartet i skala 1:75000. De har det på dnt sin nettside. Der er alle hytter, DNT, JFF, og Statskog sine inntegnet. Veldig bra kart, gir detaljer og god oversikt, og er trykt på et sterkt papir. 

Otto

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.