Gå til innhold
  • Bli medlem

En tur i Champagne fylket - Julekalender innlegg


hesthov

Anbefalte innlegg

Annonse

Fint at du liker det, takk :)

Her har jeg også noen tilleggbilder av Champagne på blogg'en min:

https://fonolitt.wordpress.com/2014/02/05/sol/

Andre områder som jeg kan tenke meg å beskrive litt er Alsace (Øst Frankrike), Cevennes (spiselig kastanjeslekten land, 600 km sør for Paris - 100 km Nord for Montpellier), Auvergne (gamle vulkaner, 400 km sør for Paris), Normandie, og kanskje Vercors (jeg er jo selv bare litt kjent med Vercors).

Endret av hesthov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at i Norge er det forbudt å skjære seg en kvast misteltein til jul. Den er altså fredet her hjemme på berget.

Ellers så vekker innlegget minner fra en ferietur til Champagne som jeg og min kone hadde den gang da vi var unge og forelsket. Vi besøkte blant annet  Moët et Chandon i Epernay og fikk et lite innblikk i hvorfor dette sprudlevannet er så dyrt. Der hvor de fleste vinprodusenter i dag bruker maskiner så bruker Moët et Chandon fremdeles mennesker som går og snur på tusenvis av flasker hver dag for at alt bunnfall som dannes i flaskene ikke skal havne i bunnen av flaskene, men på korken, hvor det blir fjernet før flaskene gjøres klare for salg. Det er for resten her de lager  Dom Perignon. Er det ikke 1952 eller -53 årgangen som foretrekkes av James Bond?

I følge min kone så skal Champagne være " Kald, Tørr og Gratis".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21/12/2015 at 9:30 AM, REs said:

Bare husk at i Norge er det forbudt å skjære seg en kvast misteltein til jul. Den er altså fredet her hjemme på berget.

Ellers så vekker innlegget minner fra en ferietur til Champagne som jeg og min kone hadde den gang da vi var unge og forelsket. Vi besøkte blant annet  Moët et Chandon i Epernay og fikk et lite innblikk i hvorfor dette sprudlevannet er så dyrt. Der hvor de fleste vinprodusenter i dag bruker maskiner så bruker Moët et Chandon fremdeles mennesker som går og snur på tusenvis av flasker hver dag for at alt bunnfall som dannes i flaskene ikke skal havne i bunnen av flaskene, men på korken, hvor det blir fjernet før flaskene gjøres klare for salg. Det er for resten her de lager  Dom Perignon. Er det ikke 1952 eller -53 årgangen som foretrekkes av James Bond?

I følge min kone så skal Champagne være " Kald, Tørr og Gratis".

Er det forbudt å skjære misteltein i Norge? Jeg trodde det var ingen misteltein i Norge!? I Frankrike er det krav til å kjempe mot misteltein siden den er en parasitt.

Jeg kan ellers bekrefte at mennesker fortsatt snur flaskene i Champagne, også hos små produsenter som er ikke kjent i Norge. De gjør det på en imponerende tempo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misteltein: har habitat langs Oslofjorden (om man vil se den så finnes det en del ikke langt unna ferjeleiet på Horten). Fredet i hele landet fra 1976. Fredingen gjelder også vertstrærne. Frøene spres av fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Wikipedia så ble misteltein fredet her i landet i 1956.

I boken "Asken Yggdrasil" av Alf Henrikson kan du lese hvordan Loke laget en pil av misteltein og lurte Hod, Balders blinde bror, til å skyte denne pilen mot Balder slik at han døde. Alt levende og dødt i naturen hadde lovet at de ikke skulle skade Balder, men mistelteinen hadde ikke lovet dette.

98932.bilde.1434557239.s.jpg.f2fa5b3fa9a

Dette er en fin bok å lese både for barn og voksne.

https://no.wikipedia.org/wiki/Balders_d%C3%B8d

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
On 23/12/2015 at 10:49 AM, REs said:

I følge Wikipedia så ble misteltein fredet her i landet i 1956.

I boken "Asken Yggdrasil" av Alf Henrikson kan du lese hvordan Loke laget en pil av misteltein og lurte Hod, Balders blinde bror, til å skyte denne pilen mot Balder slik at han døde. Alt levende og dødt i naturen hadde lovet at de ikke skulle skade Balder, men mistelteinen hadde ikke lovet dette.

98932.bilde.1434557239.s.jpg.f2fa5b3fa9a

Dette er en fin bok å lese både for barn og voksne.

https://no.wikipedia.org/wiki/Balders_d%C3%B8d

 

Takk for referansen, fint å lære at misteltein er fredet i Norge pga den er en sjelden plante i Norge. Mens i Frankrike er misteltein vanlig (å plukke den er derimot ikke lett siden den vokser veldig høy på poppelslektene.

Endret av hesthov
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.