Gå til innhold
  • Bli medlem

Beskytte hundens øyne


Henrik

Anbefalte innlegg

Flere er sikkert klar over at hunder også kan bli snøblinde, ikke bare mennesker. I tillegg undrer jeg meg hva hundenes øyne tåler mtp. vind og snøfokk. Mange har sikkert kjent på det at det blåser sukkersnø i øynene fordi det er ubehagelig og vondt, noe som igjen medfører at vi begynner å myse. Er det også slik at hunder også gjør dette? Dersom det er tilfelle, vil også solbriller være det beste alternativet ved snøfokk etc.? Jeg ser jo eksempelvis ikke at sledehunder løper med briller over vidda. Er dette raseavhengig kanskje? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker ikke noe slags briller på hundene og kan ikke huske å ha sett noen andre her oppe som bruker sånnt uansett vær.

Tror ikke noen hunder vil ha briller på seg frivillig og f.eks en hundekjører blir å bruke mye tid på å rette på disse brillene på tur da jeg ser for meg at de kommer til komme utav ønsket posisjon veldig lett. Med en eller to hunder så er det jo fort gjort..

Kona prøvde det på ene gjeterhunden hun hadde før og synes å huske det var mye styr med de.. Men utvalger er jo der; http://www.waggytail.no/butikk/hundeutstyr/doggles-briller

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke påstå at briller til hund ikke har noe nytte for å ha sagt det, for de som har nytte av det og funker for så er det bare å kjøre på sia det vil hjelpe! Det kan være raseavhengig, men for de nordiske og polare spisshundenes del så har de gjerne skikkelige øyenvipper og mørke "eyelinere" som skal beskytte både mot sol og fokksnø, naturlig tilpassa miljøet de har levd i tusen år og vel så det(helt sia mennesket slo seg ned her til lands og i de polare strøk). Men ja; myse må de til en grad gjøre så vippene gjør nytta si optimalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

Jeg var på påsketur siste år på Hardangervidda i meget bra vær og føre med mye sol med mine 2 alaska huskyer foran pulken.

Var bl. a. innenom Rauhellern, hvor det var hundekjører treff. Den ene svart-hvite hann ble noe snøblind og fikk såre øyne. Han lukket øynene så mye som mulig og likte å være inne i teltet. Jeg kunne ikke gjøre så mye med det der og da og det forsvant rask, da vi kom tilbake til egen hytte. Han har nok litt mindre øyenvipper enn tispen, som er halvt sibir husky.

Men jeg kjøpte et hunde "goggles" til neste gang. Spørsmålet er, hvordan jeg får ham til å gå med de?? Langsom tilvenning vet jeg godt om, men likevel. Selv potesokker syns han er en uting.

 

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Har aldrig hørt om problemet i mine jaktkretser, heller ikke i bekjente hundkjøremiljøer. Og på mine egne jakthunder har jeg aldrig merket problemet. For øvrig sjelden jeg bruker solbriller selv. Kun noe, på utsatte turer og det er flere år mellom hver gang jeg tar fram solbrillene. Det jeg bruker mest, er for kontrastens skyld og ikke for solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Tiur3 skrev:

TS. Har aldrig hørt om problemet i mine jaktkretser, heller ikke i bekjente hundkjøremiljøer. Og på mine egne jakthunder har jeg aldrig merket problemet. For øvrig sjelden jeg bruker solbriller selv. Kun noe, på utsatte turer og det er flere år mellom hver gang jeg tar fram solbrillene. Det jeg bruker mest, er for kontrastens skyld og ikke for solen.

Hei

Jeg var altså ikke alene om problem med snøblind husky siste påske, for hundekjøreren som kjører turister fra Dyranut, hvor vi parkerte og startet/sluttet turen, måtte sette 1-2 snøblinde hunder i i kassebilen.

Hilsen elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.