Gå til innhold
  • Bli medlem

Demmevasshytta: min første vinterfjelltur


klatrelars

Anbefalte innlegg

Annonse

Det frister absolutt til gjentagelse, det er noe eget å komme til en hytte når det krever litt innsats å ta seg dit. Også er jo område ved Demmevasshytta et sted med mye endring, med tanke på Nedre Demmevatnet og isbreen som krymper, dette hadde det også vært gøy å se igjen, og ikke minst utsikten! :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.12.2015 at 15.22, klatrelars skrev:

(Nedre Demmavatnet tømte seg selv i 2014 (ingen skader denne gangen), så ruta vi tok over breen siste biten til hytta er ikke anbefalt lenger: http://stories.statkraft.no/Arkiv/2014/sterke-krefter-i-sving/ )

Jeg var på Rembedalsseter når dette skjedde. Det var enorme mengder vann som kom fossende ned i Rembedalsvann, bare 10 timer etter at jeg hadde gått over brua innerst i dalen. Det var en fasinerede skue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tak for fin turrapport og fine fotos.

Det gik heldigvis godt for jer med brepassagen og de andre udfordringer. Nu ved jeg ikke rigtigt hvilke anbefalinger receptionisten på Finse gav jer. Men mig bekendt bør man ikke gå uden sikring på Rembesdalskåka hverken sommer eller vinter. Måske nogen kan korrigere mig. Og jeg synes, at jeg bør nævne det inden andre blot tager samme tur uden sikring. Og egentlig fremgår det heller ikke, om I havde tov med, men din fortælling tyder på, at I ikke brugte tov.

Uden sikring vil jeg mene, at eneste reglementerede adgang til hytten er via Luranuten.

Tak for linket med den interessante historie om tømningen af Demmavatnet I 2014 - den havde jeg faktisk ikke hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 20.12.2015 at 16.11, s-berg skrev:

Jeg var på Rembedalsseter når dette skjedde. Det var enorme mengder vann som kom fossende ned i Rembedalsvann, bare 10 timer etter at jeg hadde gått over brua innerst i dalen. Det var en fasinerede skue.

Jeg kan tenke meg at dette var litt av et syn, har du noen bilder? Eventuelt før og etter.

 

13 timer siden, Viggo skrev:

Og jeg synes, at jeg bør nævne det inden andre blot tager samme tur uden sikring. Og egentlig fremgår det heller ikke, om I havde tov med, men din fortælling tyder på, at I ikke brugte tov.

Uden sikring vil jeg mene, at eneste reglementerede adgang til hytten er via Luranuten.

Vi hadde ikke med oss noe tau, så turen over Rembesdalskåka var kanskje ikke helt forsvarlig. Vi vurderte også ruta over Luranuten, men trodde denne ble for bratt å gå ned (men dette var feil, det går fint å gå ned her vinterstid).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en spennende turbeskrivelse! Jeg synes det var ganske friskt å sikte mot Demmevasshytta med start kl 13 i desember, på langrennski og uten gps. Godt å høre at det gikk bra. Jeg misset en Demmesvasstur forrige vår pga et kjipt virus og håper det kommer en ny sjanse - jeg har tenkt å gå der med en kjentmann :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.