Gå til innhold
  • Bli medlem

Helsport MIL1 LT Telt Grønn


zimwalker

Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Annonse
  • 1 måned senere...
På 15.6.2017 den 21.32, i72 skrev:

Supertilbud på dette teltet no, 60% rabatt på norsegear

De er på tilbud igjen til samme prisen. 60% rabatt på både ett (2610 kr fraktfritt) eller pakke med to (6179,60kr). På tide og bytte ut knappeteltet😀

Link

Endret av Knappetelt
Lagt inn priser og link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du får meg mellomstykke når du kjøper 2.

Men seriøst, er disse teltene noe bra? Jeg har ikke problem med 85 cm høyde til solotelt, og hvis det er to fortelt er det bra. Hvor vindstabile er disse ifht ett reinsfjell pro og ringstind pro?

Prisen er heller ikke noe å si på med 60^ rabatt.

Og hvis alle kjøper dette som solotelt, blir det ikke lengre krangling om hvilket telt som skal med på tur og hvem om skal bære mest, man bare kobler på alle i turfølget :)

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt data, og ikke bare synsing😂 Maren G. 

1 telt veier 1780 gram

2 telt veier 4175 gram

Tar du 1 telt og ganger vekta med to blir det 1780x2=3560 gram, så du får med 615 gram mer. 

Teltet veier 940 gram

1 fortelt veier 195 gram og du får med 2 til et enkelt telt = 390 gram

Stenger 310 gram

8 plugger 140 gram

sum 1780 gram

Så hva for du for med for 615 gram ekstra? 

Kort koblingsdel 110 gram og lang veier 225 gram

De har ikke spesifisert svaret, men logisk sett bør det vel være slik at du kan lage en lang rekke, med dører mellom. Men ut fra vekt kan ikke jeg svare!IMG_1862.JPG.72272a115d317ee07ce4c245f2e9cf1d.JPG

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mareng skrev:

Tipper du får meg mellomstykke når du kjøper 2.

Men seriøst, er disse teltene noe bra? Jeg har ikke problem med 85 cm høyde til solotelt, og hvis det er to fortelt er det bra. Hvor vindstabile er disse ifht ett reinsfjell pro og ringstind pro?

Prisen er heller ikke noe å si på med 60^ rabatt.

Og hvis alle kjøper dette som solotelt, blir det ikke lengre krangling om hvilket telt som skal med på tur og hvem om skal bære mest, man bare kobler på alle i turfølget :)

Teltet er svært stille i vind hvis du  bruker begge forteltene.  Da fungerer også ventilasjonen godt uten å få vann  inn . Uten  fortelt  føles det kaldere og med mer støy. Om teltene er noe bra ?   Kvalitet og styrke er ok men de er laga for å overleve natta og ingenting annet. At en bare  trenger  1x2,5 meter flatt areal for å sette opp eit fullverdig telt gjør  det enkelt å finne telt plass.  

Å lage lange ormer av sovekasser er det bare forsvaret som kan finne på ..

Da er nok knappeteltet  bedre egna, de skulle berre bytta bomull  med jerventekstil 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har bestilt ett telt. Har ikke fått noe ordrebekreftelse. Blir artig å teste det. Likte spesielt bra at det er FR utgave. Hvor bra fungere FR på feks lavvo? Dette er er nytt/uprøvd for min del. Fungere det blir det å bytte ut Nordmarka 2 teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg fått mitt Helsport Mil1 telt. Veier 1,45 kg for bare teltet uten plugger (oppgitt til 980gr), med alt inkl veier det 2.2 kg. Ser veldig bra ut, gode solide løsninger, laget slik at vinden ikke får noe særlig tak, spesielt når begge fortelt er påsatt. Får du lagt ned liggeunderlaget får dette plass. Litt kult med sorte plugger og stenger, men kanskje litt upraktisk. Lavt under taket med sine 85 cm men det var kjent på forhånd. Har lagt det i bløt og tørket det, satt på snorer på pluggene, gorillatape på repstang. Neste er silikon på stenger og glidelåser, før det blir en felttest.  Legger ved link, på det eneste jeg har funnet om det på youtube.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 11.9.2017 den 15.20, Memento mori skrev:

Da har jeg fått mitt Helsport Mil1 telt. Veier 1,45 kg for bare teltet uten plugger (oppgitt til 980gr), med alt inkl veier det 2.2 kg. 

 

2,2 kg. Det er 400 gram mer en oppgitt. Da begynner det å bli litt vel mange kompromisser. For min del så star det mellom f.eks Hilleberg Soulo og eks dette. Det jeg liker er at du kan ta bare teltet og stengene og klare seg med det. Er det dårlig vær så kan du ta med forteltene. Det er jeg er litt skeptisk til er liggelengde og kondens. En duk og stange borti duken i fotenden er litt kjipt. Men for min del ville nok ikke dette blitt valget på en ukestur uansett.

Prisen er nå rabattert igjen. Det gjør det interessant igjen.

Har du fått testet teltet noe mer nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.8.2017 den 21.18, kvakko skrev:

Kvalitet og styrke er ok men de er laga for å overleve natta og ingenting annet. At en bare  trenger  1x2,5 meter flatt areal for å sette opp eit fullverdig telt gjør  det enkelt å finne telt plass.  

@renzir Dette er nok ganske nærme sannheten. Den lave takhøyden gjør at det takler vind bra, spesielt om du har på fortelt. Stikker knapt over lyngen. God gjennomlufting er viktig på endukstelt. 

Har ikke fått testet det nok til å være helt bastant. Syns ikke finværstesting gir noe særlig gode svar. 

Men for 1.45 kg hadde jeg nok heller tatt et Helsport Trolltinden SL. Det funker til det meste, av tre sesonges bruk. Men blir mye dyrere, og tåler mindre mekanisk slitasje. 

Har ei heller sett mil1 til salgs på finn. Så tror det vil være lett å selge igjen, uten noe tap. Men høyden din, vil nok være av stor betydning av hvordan du oppfatter teltet. Kvalitetsmessig er det noe av det bedre jeg har sett fra Helsport, litt annet fokus enn vanlig. Trolltinden SL hadde hatt godt av noen av løsningene. 

Systemet med å koble sammen telt, er slik jeg oppfatter det mere av teoretisk art enn praktisk bruk, blir veldig lavt mellom  telta. Men sikker hyggelig for å skravle, men alt må for meg på 194 cm gjøres liggende, også laging av mat. 

Venter på et skikkelig snøfall, gjerne med litt vind, for å få testet det på samme måte jeg testet Trolltinden.IMG_5128.thumb.JPG.c30982f23fa5a0cec5a4558e0846f4f2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Memento mori skrev:

@renzir Dette er nok ganske nærme sannheten. Den lave takhøyden gjør at det takler vind bra, spesielt om du har på fortelt. Stikker knapt over lyngen. God gjennomlufting er viktig på endukstelt. 

Har ikke fått testet det nok til å være helt bastant. Syns ikke finværstesting gir noe særlig gode svar. 

Men for 1.45 kg hadde jeg nok heller tatt et Helsport Trolltinden SL. Det funker til det meste, av tre sesonges bruk. Men blir mye dyrere, og tåler mindre mekanisk slitasje. 

Har ei heller sett mil1 til salgs på finn. Så tror det vil være lett å selge igjen, uten noe tap. Men høyden din, vil nok være av stor betydning av hvordan du oppfatter teltet. Kvalitetsmessig er det noe av det bedre jeg har sett fra Helsport, litt annet fokus enn vanlig. Trolltinden SL hadde hatt godt av noen av løsningene. 

Systemet med å koble sammen telt, er slik jeg oppfatter det mere av teoretisk art enn praktisk bruk, blir veldig lavt mellom  telta. Men sikker hyggelig for å skravle, men alt må for meg på 194 cm gjøres liggende, også laging av mat. 

Venter på et skikkelig snøfall, gjerne med litt vind, for å få testet det på samme måte jeg testet Trolltinden.IMG_5128.thumb.JPG.c30982f23fa5a0cec5a4558e0846f4f2.JPG

Kjenner nok at jeg har litt behov for komfort også. Er jo flere fra helsport og hilleberg som veier omtrent det samme og nok ikke blir så mye kompromisser. Er vel egentlig prisen som er største pluss nå. Har jo litt å si på hjemmefronten også. Har vel 6-7 telt fra før. Noen vil vel hevde at det holder...

Akkurat høyden skulle jeg no kunne levd med. Er 186 så det går greit. Har ikke så stort behov for å sitte i ett telt og får ikke så lett klaus..så ut til å være en del gode løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, renzir skrev:

Er vel egentlig prisen som er største pluss nå.

Liker som deg å teste telt, men å kjøpe bare for at prisen er fin syns jeg blir litt feil. 

Mil1 er og blir et spesialisert telt, med de positive egenskaper det gir, og ikke for å glemme de ulemper det kan gi. 

Men utrolig artig er det, og det gir nok litt kred hos teltkjennere, og mange vil nok ta en teltprat😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg testa mil-1 ei helg været hadde navn. Det vart ein utrolig fin opplevelse.

Målte vindkast på 20.4m/s uten noen problemer, teltet bare trykka seg ned mot bakken uten noe blafring eller ulyd. Vel å merke  etter eg strakk og plugga plugghempene midt på sovekassen/innnerteltet.  Uten feste her var det liv i teltet på 14-15m/s.

Regnet som slo mot duken og vindbrølet  i lyngen holdt meg likevel våken. 

Det eneste eg misliker er altfor små fortelt, særlig når sovekassen er strekt ut .

Forteltet  er for små for å fyre primus . Så sitter en der da med primusen mellom beina i soveposen og koker kaffe...

 

 

m

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Memento mori skrev:

Liker som deg å teste telt, men å kjøpe bare for at prisen er fin syns jeg blir litt feil. 

Mil1 er og blir et spesialisert telt, med de positive egenskaper det gir, og ikke for å glemme de ulemper det kan gi. 

Men utrolig artig er det, og det gir nok litt kred hos teltkjennere, og mange vil nok ta en teltprat😀

Helt enig i det. Det viktigste er egenskapene. Men ser behovet for ett lite en mannstelt som tåler litt. Ungene er ikke så ivrige lenger så det blir flere turer alene eller sammen med en kamerat med hvert vårt telt. Dessuten er det gøy å ha noe annerledes ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kvakko skrev:

Eg testa mil-1 ei helg været hadde navn. Det vart ein utrolig fin opplevelse.

Målte vindkast på 20.4m/s uten noen problemer, teltet bare trykka seg ned mot bakken uten noe blafring eller ulyd. Vel å merke  etter eg strakk og plugga plugghempene midt på sovekassen/innnerteltet.  Uten feste her var det liv i teltet på 14-15m/s.

Regnet som slo mot duken og vindbrølet  i lyngen holdt meg likevel våken. 

Det eneste eg misliker er altfor små fortelt, særlig når sovekassen er strekt ut .

Forteltet  er for små for å fyre primus . Så sitter en der da med primusen mellom beina i soveposen og koker kaffe...

Dette var nok dråpen. Det blir ett sånt telt på meg ....

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått teltet i dag. Mitt veide 2090 gram uten seamsealer og lappesaker. Må jo ned 300 gram for å bli som Helsport sier. Tipper man da må plukke ut lommene inni teltet, rep.kit stenger og posen. 

Står at det er 8 plugger på tilsammen 140 gram, men det var 12 på 140 gram. 

Ellers står det på en lapp inni teltet 2015/7xxx ett eller annet. Tolket dette som årstall. Luktet ganske kraftig «militærlukt» av det. Virker som de har fått en stor batch fra Helsport og selger ut rester, alt tatt noe ubrukt i retur. 

Ellers var teltet akkurat stort nok. Ikke noe ekstra plass. Takhøyden kan jeg leve med selv med 6,3mm underlag. Mange fine detaljer. 

Litt usikker på hvor bra ventilasjon det blir med bare de mygglukene åpne. Lukket jeg alt igjen så var teltet helt tett. Luften gikk ikke ut av balongen når jeg tok ut stengene. Blir spennende å sjekke kondens også.

Forteltene er små, klarer vel å få inn en sekk der og sko. Å fyre primus i det teltet tør ikke jeg.

Hadde kanskje trodd det var litt mer solide stenger (tykkere). De var også litt trege å skyve inn.

Alt i alt var førsteinntrykket positivt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tilnærming du har.

Eg prøver å trekke duken på stengene heller enn å stappe stengene inn.

Særlig der de krysser hverandre er det trøblete, her hjelper vel berre å puste med magen...

Trangia med gassbrenner  kan plasseres mellom beina midt på bamse liggeunderlaget. Bruker du ei finer/korkplate i tillegg  blir det nokså stødig.

Koppen og brødskiva er det plass til i forteltet

Eg fikk bare  8 plugger med teltet

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.