Gå til innhold
  • Bli medlem

liggeunderlag (oppblåbsart?)


bar9

Anbefalte innlegg

skal sove i telt på Dovre i helgen og trenger liggeunderlag, men må jeg på liv og død ha oppblåsbart? Karen i butikken skulle prakke på meg oppblåsbart til 1400 + vanlig til 400 underst....synes at dette var forbanna dyrt...noen som har noen anbefallinger...holder gode gamle bamse? har ikke så mye erfaring med å ligge ute i mye minus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
skal sove i telt på Dovre i helgen og trenger liggeunderlag, men må jeg på liv og død ha oppblåsbart? Karen i butikken skulle prakke på meg oppblåsbart til 1400 + vanlig til 400 underst....synes at dette var forbanna dyrt...noen som har noen anbefallinger...holder gode gamle bamse? har ikke så mye erfaring med å ligge ute i mye minus...

Gode gamle Bamse holder i massevis. Med 14mm lukket celleskum er isolasjonsevnen god nok til å følge deg vinteren igjennom, samt at vedlikeholds/reperasjonsfaktoren er nesten lik null.

Fordelen med et selvoppblåsbart underlag er høyere liggekomfort og, avhengig av modellen, mindre pakkevolum. Hvorvidt dette er verd investeringen er vel opp til hver enkelt å vurdere. Husk at med et selvoppblåsbart underlag må du ha med lappesaker og ekstra ventil. Dersom underlaget ikke holder på luften så isolerer det ikke heller.

Mitt valg på vinteren er Bamse Extreme fordi det er så godt som vedlikeholdsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppblåsbart er eit mas på tur, iallfall om du skal ha det opp og ned til rasting, soving osv... og isolasjonen i de gamle gode er like bra ja! kommer nok til å gå over til å bruke mitt oppblåsbare mest på hardt golv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Ylving. Jeg hadde tidligere et oppblåstbart underlag, men jeg klarte å svi hull i det. Ikke noe særlig bra når det er kaldt. Jeg hadde ikke med lappesaker og det var krise. Etter det har jeg sverget til mitt gode gamle Bamse extreme underlag. Det har holdt overnattinger i telt ned til -37 grader. Det er litt stort, men montert på høykant bak på sekken, er det ikke i veien.

Det er også mulig å legge en vannflaske midt i rullen. Med en sokk over og under fungerer det bedre enn en termos, og med mye mindre vekt når jeg likevel har med underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bamse har holdt for meg, -32 i sovepose uten telt. (det er kaldt å stå opp da- brrrr)

På den annen side så kan jo alderen kreve sitt, (aner ikke hvor gammel du er, ) de siste åra har bakken blitt hardere, badevannet kaldere etc.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har begge deler, men therma rest orginal og bamse. Vil nesten sei at bamse er dobbel så god. Eneste posetive med therma er at den er myk og ligge på, og at den ikkje krølle seg når du ska ha den ut. Men det er alt :lol:

Bamse extreme eller liknende er det beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at reinsdyrskinn er velig ålreit, så lenge man slenger det ut fra bilen og rett inn i teltet!

..... men å drasse rundt med det tunge, svære skinnet på sekken langt inni fjellheimen, vitner etter mitt syn om at den siste amatør fortsatt ikke er født..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klassisk sitat! Fra Barske Glæder, diskusjonen om reinskinnsoveposer bør ha hårene ut eller inn:

" "Hårutistene" hevder at hårene skal være ut, da det er slik reinen selv har dem. Til det kan det innvendes, at reinen ikke har prøvd annet. Ikke har den prøvd å lage stek av sin egen bakpart heller."

For ikke å forglemme det uslåelige sluttargumentet:

"Den første natten gikk det bra (å sove med hårene ut). Den neste natten var posene så sammenfiltret av frost og lim at man måtte bakse seg svett og varm i over en halvtime for å overhodet få dem fra hverandre. Så forsåvidt kan man jo si at de varmer bedre."

(fritt etter hukommelsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at reinsdyrskinn er velig ålreit, så lenge man slenger det ut fra bilen og rett inn i teltet!

..... men å drasse rundt med det tunge, svære skinnet på sekken langt inni fjellheimen, vitner etter mitt syn om at den siste amatør fortsatt ikke er født..... :lol:

Skjønner ikke helt dette......

Hvis du har et tørket reinsskinn så veier dette faktisk ikke så mye.

Når jeg drar på vinter tur til Børgefjell bruker jeg å ha med Bamse og reisdyskinn som liggeunderlag. Det er ingenting som slår denne kombinasjonen, og tro meg jeg har prøvd en del......

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Terje, er enig i at kanskje ingenting slår den kombinasjonen.

Poenget mitt er vekt, derfor satte jeg "amatør" litt på spissen.

Vi er altfor mange "villdyr" eller "O2-dyr" om du vil, som ingen verdens ting stoppet en overkåt 20åring. Lasset oppi sekken, gikk der vi ønsket uten noen som helst form for fysiske sperringer. Trodde vi :roll:

Etterhvert som man nærmer seg 30 eller 40 begynner et kne el. lign å skrangle. Det er desverre for mange som har vært nødt til å legge fjellstøvlene mer eller mindre på hylla grunnet dette.

Ønsker absolutt ikke å være belærende, men dette er desverre faktum.

Iblant blir sekken tung om man vil eller ikke. Spesielt hvis bivuakkutstyr, klatrestæsj etc for mange dagers tur. Derfor er det etter mitt syn så viktig å kvitte seg med "unødvendige" 500gram her og 300 gram der osv.

God tur til Børgefjell, med eller uten skinnfell :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterhvert som jeg har dratt på flere overnattingsturer under åpen himmel måtte jeg bytte ut mitt gamle liggeunderlag med Bamse. Fordelen var selvsagt at det var tykkere og ga bedre komfort. I tillegg sklir det ikke i telt slik det gamle gjorde. Ulempe med slike liggeunderlag er selvsagt at det krøller seg. Jeg må innrømmer at selv om Bamse ble adskillig bedre så er det langt fra madrassen hjemme. MEN men, når alle de positive opplevelsene legges på vektskåla så er det verdt å sove litt dårligere enkelte netter her i livet :roll:

Kan flere av dere som har erfaring med oppblåsbart liggeunderlag dele erfaringene deres med oss andre? Dersom fordelene er mange vil jegkanskje vurdere det.

-Har dere hatt Bamse og kan sammenligne?

-Vekt? Pakkevolum? Type? Pris?

-Vil du anbefale det? Fremfor Bamse eller tilsvarende?

-Hvor mye tåler de før de ryker? Dersom du får glør på det så går det hull, DET er en selvfølge, men tåler det å kvister som stikker opp fra bakken? Tåler det å bli pakket opp og ned mange ganger? Hvor mange turer har dere brukt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Hvor mye tåler de før de ryker?

Ikke relevant i vintersammenheng, men på sommertur har jeg sett et oppblåsbart Thermarest underlag punktere spontant når det lå for seg selv en stund i solen.

Gjennom årenes løp har jeg sett så mange punkterte underlag hos turkamerater at jeg har mistet behovet for å kjøpe et selv. Det hjelper sikkert godt på varmen hvis man kombinerer et oppblåsbart med et vanlig underlag vinterstid, men sørg for å ha med et vanlig underlag uansett. Et punktert underlag alene er som å ligge rett på snøen..

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt oppblåsbart liggeunderlag mye, flere varianter fra den tynneste til en av de feiteste luksusutgavene :roll: (Therm-a-rest alle sammen.)

Jeg skulle gjerne klart meg med bare vanlig liggeunderlag, f.eks. Bamse, fordi den er mer slitesterk, man sklir ikke av den, den er større og generelt mer fleksibel. Ryggen min er derimot blitt så gammel og kranglete at jeg er avhengig av en viss polstring for å overhodet få sove og ha noen glede av turen. Derfor bruker jeg Ridge-rest (tynt og lett vanlig liggeunderlag) under og en 3/4 lang Therm-a-rest over, både vinter og sommer. Det er uansett ikke nok med oppblåsbart på vinteren pga kuldegjennomgangen.

Punktering - klarte fort å punktere mitt første oppblåsbare liggeunderlag, men lærte også fort at en liten limkladd - UTEN lapp - var en grei og enkel reparasjon. Etter det ble jeg mer forsiktig, og har knapt punktert en siden. Men jeg bruker dem ikke rett på bakken med mindre det er blank svaberg eller mykt gress, og bruker dem ihvertfall ikke rundt bålet. Der er det kjekt med et vanlig underlag.

De tåler mye sammenrulling og pakking opp og ned, etter min mening, men bør fraktes i det tynne trekket som følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bamse er bra, men jeg har 3 forskjellige kjøpt med flere års mellom rom disse er blitt mindere og mindere og det siste jeg kjøpte er så lite att jeg ligger utenfor, kjøp derfor ikke bamse lenger, kjøp de svarte de er av den gamle størelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter og har brukt Bamse og tilsvarende i 15 år (siden jeg var liten speidergutt) ble jeg ganske irritert når jeg prøvde min første Thermarest for 4 år siden. Liggekomforten var jo 3 ganger så bra! Har aldri frysi med den på vinterovernattinger heller (ok,har nok ikke prøvd kaldere enn -20). På barmark har den tålt utallige turer uten å punktere, og det under de verst tenkelige Thermarestforhold: hele netter foran bål på ujevnt kvistete,steinete underlag med en dritings mann på toppen. Må si jeg er storfornøyd med den oppblåsbare (Thermaresten altså).

Ikke er d no særlig pes å ta den fram og blåse opp for korte stopp heller.

Eneste som er fetere med Bamsen er størrelsen. Thermaresten er jo latterlig liten (standardutgaven)

De seneste åras modeller er forøvrig mer slitesterke enn de gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan flere av dere som har erfaring med oppblåsbart liggeunderlag dele erfaringene deres med oss andre? Dersom fordelene er mange vil jegkanskje vurdere det.

-Har dere hatt Bamse og kan sammenligne?

-Vekt? Pakkevolum? Type? Pris?

-Vil du anbefale det? Fremfor Bamse eller tilsvarende?

-Hvor mye tåler de før de ryker? Dersom du får glør på det så går det hull, DET er en selvfølge, men tåler det å kvister som stikker opp fra bakken? Tåler det å bli pakket opp og ned mange ganger? Hvor mange turer har dere brukt det?

Vekt? Ca det samme?

Pakkevolum, Thermarest mindre

Pris, Over det dobbelte (Trippelt inkl lappesaker)

Granbarunderlag på vinter er litt skummelt

Pleier å brette det i to når jeg sitter foran bål og det funker bra

Overrasket over hvor mye kvist og stein det tåler

I sommer brukte jeg det Thermarest ca 4 uker tilsammen, alltid ved bål og alltid på ujevnt underlag. Punkterte en gang da jeg la det oppå brennende myggspiral (så rart) og da hadde jeg bare Ajungilak sitt repsett. Det funka ikke.

Veldig forskjell på de forskjellige produsentenes underlag. Noen har tilogmed ventil av metall (veldig gøy å blåse opp i minusgrader, hvis man da ikke har en slikke-på-metall-i-minusgrader-fetisj)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.