Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken transporter eller Paris pulk?


Knut S

Anbefalte innlegg

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Hvis Fjellpulken fortsatt har strikk med kroker i løse sett så tror jeg fortsatt jeg kan anbefale det: 
 

 

Lurer på om det ikke følger med pulken. Det får jeg vite om noen dager. Ellers ser strikk bra ut sammen med kroker. Så lurt ut å ha fast tau rundt pulken for å feste slike bagasjestrikk, om.man skal feste isborr, bedding, eller annet på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen flere bilder av Transporter og Paris.

20171215_225403.thumb.jpg.b7fc436246a437797f8a04362207d504.jpg

Transporteren er både tyngre og stivere. I tillegg så er den omtrenr 2 cm høyere og 4 cm bredere innvendig.

20171215_225432.thumb.jpg.d5e249251866eadb789b8fdd4ce96301.jpg

En av de mer interessante forskjellene er springet i baug/front. Her er Paris mye brattere en Transporteren og vil antagelig brøyte mere i snøen ved tung pulk/løs snø.

20171215_225621.thumb.jpg.b95fd2094b5dbf6bff2bdfadc13baa45.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, ViktorS said:

Terka: ta gjerne noen bilder av hvordan transporteren din er rigget!:) Må få litt ideer.

Om du ser bildet i mitt forrige innlegg så er den i hovedsak rigget helt originalt med medfølgende strikk. i tillegg bruker jeg lastestropper fra biltema med plaskrok, disse brukes ril å feste bedding/ting oppå pulkbagg.

"Største" tilpasninger jeg har gjort pt er solide festeøyner forran og bak, samt både på oversiden og undersiden.

20171215_225646.thumb.jpg.77ad7c88c1d6dccf2f02cd5cf4b8b733.jpg

20171215_225711.thumb.jpg.4a4e4dd2bfbf041a402a88bb95b54b35.jpg

Det er forskjellige hensikter med disse.

- Feste forran til tau-drag

- Feste bak til å slepe mer eller kjøre med pulk forran meg nedover, evt ved siden av meg med styretau.

- i feste under forran kan jeg feste duk litt stramt og oppover drag  (brukt stivt drag tidligere) for å få mer løft i løs snø/sikre at pulken ikle graver seg ned i løs snø.

- Ved å bruke såpass festeøyner med såpass store anleggsflater over med motstykke under så få en såpass sterk kobling at pulken kan heises i disse. ( Bresprekkker osv..)

Har helt klart et forbedringspotensial ift de originale kroppene på stikkene. Disse skal byttes ut med noe som lett kan opereres med votter, f eks en T-krok som man bare hekter igjennom strikk fra motsatt side. (Flere gode eksempler her inne.)

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Phoney said:

Nå kom min Transporter i dag, ikke fått sett på den ennå. Men ut fra bildene så kan det se ut til å bli utfordrende å legge denne på takbøylene? 

Nja. Dekker den lengdemessig over begge bøylene så får man festa den greit. Skal du løfte den opp ferdig pakket så er det litt tyngre. Jeg er vant med 1-3 kajakker på taket så en pulk er småsaker å ha på taket. men har jeg plass så legger jeg ned et av baksetene og skyver den rett inn ferdigpakket i bilen. 

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2017 den 13.23, Terka skrev:

... men har jeg plass så legger jeg ned et av baksetene og skyver den rett inn ferdigpakket i bilen. 

Jeg hadde 2 krav når jeg handlet bil sist:

1. 10 fots fluestenger skulle passe hele inni bilens lengderetning
2. Ferdig pakket pulk skal gå rett inn bak. 

Angrer svært sjelden ;-) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Sikkert viktige krav for kona også @Espen Ørud ? face with tears of joy

Med fare for å spore av: 


Dette er mitt kjøkken: 

10619980_10152330067315194_2454520096596


Sett i lys av bil og kjøkkenvalgene: 

Tror du fortsatt jeg har kone....? ;-) 

 

 

(Kone stjeler normalt alt for mye turtid, men dersom jeg får tak i en som kunne tenke seg å bruke det aller meste av fritiden på fiske, jakt og tur uavhengig av vær og vind, så kan det hende det revurderes ;-) )

 

  • Hehe 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Med fare for å spore av: 
Dette er mitt kjøkken: 

Sett i lys av bil og kjøkkenvalgene: 

Tror du fortsatt jeg har kone....? ;-) 

(Kone stjeler normalt alt for mye turtid, men dersom jeg får tak i en som kunne tenke seg å bruke det aller meste av fritiden på fiske, jakt og tur uavhengig av vær og vind, så kan det hende det revurderes ;-) )

 

Ser ut som et mannekjøkken ja :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Espen Ørud skrev:

 

(Kone stjeler normalt alt for mye turtid, men dersom jeg får tak i en som kunne tenke seg å bruke det aller meste av fritiden på fiske, jakt og tur uavhengig av vær og vind, så kan det hende det revurderes ;-) )

 

Hvis du finner en du liker å ha med på tur, så er jo det veldig hyggelig. Alternativt så gjør jo kone og barn at turene alene nytes bedre :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Skikkelig avsporing i denne tråden nå. 🤣 Tåler sikkert litt til.

Jeg hadde denne innredningen bak i turbilen min. Alltid lett å sortere ting og på vinteren tok jeg ut skuffen og hadde innvendig skiboks under gulvet og plass til bagasje over.

download.jpeg.b8a9fb758f7b1552e4c03f1d6f22eda8.jpeg

Turbotraktoren ble dessverre solgt for noen år siden.

images.jpeg.59d1c0cc36b2be5560d72057f69d6c81.jpeg

72BB79B4-126E-4E15-BE13-B6E8A77ECA3C-1683-000001DB8B947489.jpg.109494ee7fa5ad32dee385e6bc88d6c9.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
7 minutter siden, stenkarlsen skrev:

Skrev et blogginnlegg om oppsettet på paris pulken min for et par dager siden faktisk. Vet ikke om dette er til interesse for noen her, men hvis det er det: https://www.fjellfedre.no/2018/02/guide-diy-paris-expedition-pulk-fjellfedre-edition/

Meget bra innlegg, flott blogg og virkelig interessant å følge dere videre på tur :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 2/7/2018 at 5:19 PM, stenkarlsen said:

Skrev et blogginnlegg om oppsettet på paris pulken min for et par dager siden faktisk. Vet ikke om dette er til interesse for noen her, men hvis det er det: https://www.fjellfedre.no/2018/02/guide-diy-paris-expedition-pulk-fjellfedre-edition/

Veldig fin blogg.

Var innom You Tube og tittet på en finne som moddet samme pulken, han festet 2 braketter litte lengre utpå siden av pulken. 1 oppå og 1under. I løssnøfestet han draget i braketten under for å løfte "nesa" til pulken.

I tillegg varmet han opp "nesa" på pulken med en hårføner og løftet den ørlite oppover for å hjelpe til i løssnø.

Har ikke pulk sjøl ennå, men det står på lista og bloggen din har gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

På Camp villmark hadde fjellpulken utstilt en transportpulk med 200 liters bag, den så ut til å passe veldig fint oppi. Jeg kjøpte 250 liters bagen, kan se om hvordan den passer i parispulken, hvis noen ønsker det. 

Så da har fjellpulken 115,155,200 og 250 liters bager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memento mori skrev:

På Camp villmark hadde fjellpulken utstilt en transportpulk med 200 liters bag, den så ut til å passe veldig fint oppi. Jeg kjøpte 250 liters bagen, kan se om hvordan den passer i parispulken, hvis noen ønsker det. 

Så da har fjellpulken 115,155,200 og 250 liters bager. 

Den blir nok i største laget. 155 passer perfekt i parisbrettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.