Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken transporter eller Paris pulk?


Knut S

Anbefalte innlegg

Overskriften sier kanskje det meste. Skal brukes til turer i skog og på høyfjell, med fast drag og sele, med varighet opptil en uke. En som er mer fordelaktig enn den andre? Planer om bedding og telt halvpakket oppå.

Eller bør man legge de ekstra pengene i XCountry 144?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står veldig lite om Fjellpulken Transporter fra andre brukere på nett.

Jeg kjøpte den nå nylig da jeg synes pariserbrettet kan bli litt vel veltevillig ved større oppakning. 

Transporter er bredere og litt lengre, og ganske mye stivere. Også er det allerede montert fester for stivt drag.

Men alle alternativene fungerer. 

En litt deilig fordel med pariser og transporter er at de er såpass rimelig og hardfør at du kan mishandle de mye før det gir noen nevneverdig utslag.  Hvis du noen gang klarer å ødelegge en Transporter krever jeg bildebevis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 18. desember 2015 at 11:15 PM, Knut S said:

Flott, takk for svar. Magefølelsen sier at det ligger an til en transporter. Hvordan rigger du pulken?

Jeg kan ikke påstå jeg har noe spesiell måte å rigge pulken. Bruker gjerne plastbokser for å holde en viss orden, som samtidig gjør det enkelt å flytte inn og ut av pulken. Gjerne en for mat og en for brenner og drivstoff. Ellers gjelder det å holde tyngdepunktet nede.

Grattis med ny pulk forresten :) Håper du blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

fått testa noe?

Bestilte akuratt 155 selv med stivt drag men var veldig usiker på packbag 155 liter fra fjellpulken https://www.fjellsport.no/fjellpulken-packbag-155-l.html eller den her https://www.fjellsport.no/piteraq-pack-bag-blue-orange-1-1-size.html ser jo ut som er plass til rimlige myere mere i den piteraq men bestilter 155 så får vi se :)

kan eller eventuelt kjøpe en teltpose og ha på toppen blir vel kanskje litt vel høy tyngtepunkt på den pitraq full pakka :)

kom på 2800 kr var ikke mye januar salg nei ;)

 

Endret av svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått testet utstyret enda. Har planer om en tur til helgen, og håper å få gjort det da. Alternativt blir det kun sekk, og ikke pulk. 

Mer enn nok plass til utstyr i pakkbagen, særlig hvis du har en Arctic bedding til sovepose og underlag. Kjøpte lightversjonen nå på salg. 

Mye utstyr som skal testes nå. Gamme fjellski og Crispi Stetind i tillegg til WM Puma sovepose og Fjellheimen Xtrem. Gleder meg som en liten unge:-D:-D

Endret av Knut S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har den vært på første lille tur.

pulken fungerte veldig bra men feste ordningen til fjellpulken (som holder pulkposen på plass) var ikke akuratt inspirert av noen som skulle være ute på vinteren,det var noe hemper som ikke var særlig enkelt og få av i - 15 spør du meg,bør erstates med karabinkroker var ikke enkelt og få ut pakkposen.

Bortset fra det fungerte den veldig fint,lastet mye på den og var veldig enkel og dra,så anbefales så lenge man bruker noen karabinkroker til og feste strikkene sammen og ikke de som fulgte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og se at du var fornøyd selv om ikke hælene og sokkene dine ikke så helt fornøyde ut.
Tips.: Teip hælene før du drar ut på tur neste gang, gjerne med tensoplast. Selv har jeg ikke hatt noen problemer med føttene mine og Stetindstøvlene (har hatt dem siden 2007), men fram til de er inngått til dine føtter er det som sagt lurt med tensoplast eller dess like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut S, bruker du liner/innersokker? Dette og tape som Martin nevner pleier å redusere gnagsår når man går inn skoene. Mulig det også hjelper litt å smøre inn skoene med litt lærfett for å myke dem opp.

Liner sokker trenger ikke å koste 200+ per par som mange butikker selger dem for, bruker selv Dovre sine fra magasinet.no som koster 49,- parret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ikke innersokk denne gangen. Ren og skjær dumskap fra min side å putte store tykke ullsokker rett ned i nye lærstøvler, det er å be om bråk.

Blir innersokk på neste tur, tar også med tipset om å teipe hælene med tensoplast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et innlegg som jeg ønsket å kommentere, men fant jeg det igjen?  Neida.  Derfor kommenterer jeg det på denne måten, etter hukommelsen.

Lage feste for drag på Pariserpulken

"Knabbing" av brøytestikker

Pulktrekk

Lage feste for drag.  Vedkommende ønsket å bøye aluminiumrør, men fryktet at de ville knekke når han bøyde det i 90 grader, og det hadde nok blitt det triste resultatat.  Et alternativ er å oppsøke en kalesjemaker/salmaker.  De har rørbøyere som former draget som du vil.  I tillegg har en kalesjemaker også aluminiumrør som kan brukes som drag. 

Men et slikt feste er lett å ordne selv.   Du trenger en gammel campingstol, en baufil, et rør som passer inn i aluminiumsprofilen, 4 stk makinskruer med mutter eller popnagler, en rørstump på ca 10 cm som har en diameter slik at den kan tres utenpå aluprofilen og 2 splinter

1.thumb.jpg.bd5bb0b026de980abf54d29a97b2Mål ut ønsket bredde og kutt aluprofilen på 2 steder.  "Tegningen" øverst

Tilpass et rør som har kan tres inn i aluprofilen som holder delene på plass og forsterker

Skru/pop sammen

Kutt en rørbit som kan tres inn på utsiden av aluprofilen.  Fest denne med en skrue eller pop på

Fest aluprofilen til pulken ved hjelp av 2 stk patentbånd

Stikk en alustang eller en banbusstang inn i rørbiten og sikre med en splint.

Når pulken ikke er i bruk/under biltransport ta ut splinten og separer dragene fra aluprofilen

----------------------------

Personlig gjør jeg dette enklere.   Skrur inn 2 øyeskruer i pulken.  Har festet en karabinkrok i hver ende.  Fest den ene karabinkroken til øyebolten og den andre til trekkselen.

------------------------

"Knabbing" av brøytestikke.

Vedkommende har registrert at noen steder  er det plassert  2 stikker inntil hverandre og vurderer å ta den ene..

Ikke gjør det!!  Brøytestikker som er plassert slik er et visuelt signal til brøytesjåføren:

        der hvor 2 brøytestikker står tett inntil hverandre betyr det at endring av brøytemønstret endres!

Det kan være en innsnevring av veibanen, en bro, begynnelse på et fortau osv.

------------------------

Trekk.  Jeg har kopiert militærpulkens trekk.  Det er feste til pulken vha lister og popnagler/skruer og øverst er det sydd et spor hvor to lister er tredd inni.

2.thumb.jpg.d1d180b9235e132978dd5fbea646

3.thumb.jpg.b5c25eefcc0bde46ec8edf8b7c8d

Når pulken skal lukkes løftes listene opp og rulles over hverandre, og låses med en line i hver ende av pulken.   For å øke styrken på listene har jeg laminert 3 tynne lister til en for å øke bruddstyrken  Listene bruker jeg også som plugger, og den fluoriserende limefargen gjør det lettere å finne dem igjen i snøen..4.thumb.jpg.256d190b2c4cc102822c53613d60

Siste bildet viser pulken klar for tur, selv om den her hviler ut før morgendages utskeielse. 

5.thumb.jpg.0336ab23461eee74ed4c8cd3379f

Sov godt

Endret av Tom 42
Pressisering
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Lompa said:

Jeg hadde slengt med et par sånne billige "bilstrikk" med krok i hver ende. Da får man enda mer fleksibilitet til å stroppe på ting på toppen. De koster 29 kr eller deromkring på biltema eller clas ohlsson..

Jau, har 3 sånne til beddningen så slenger med noen ekstra, bra tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tor-Erik-L-77; Bare lurer, dette barnet som ligger i pulken, fulgte det med da du fikk den??
Dersom det er du som har puttet barnet oppi håper jeg du husket å fjerne det før du pakket utstyret, evt utstyrte barnet med mer klær (ull o.l.) dersom det er tiltenkt at det skal ha en slags ballastfunksjon på Dovreturen.

Foruten det så ser dette aldeles strålende ut :-) Fin løsning med elastisk tau/strikk og karabiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@martin.m Var litt overraskende å finne dette barnet i pulken når jeg pakket opp ja - så ikke alt med liten skrift ved bestilling så greit tips til alle andre om å huke av dette valget om dere bestiller :)

Litt usikker på hva barnet skal brukes til så langt - men mulig en snøhuletur litt senere kan være aktuelt ;)

Planen min med denne løsningen er å pælme bedding og pulkbag direkte inn i teltet - minimalt med knot ser jeg for meg. Med nye amundsen ski/BC og Alpha Quest støvler som nå gåes inn innendørs så satser jeg på full klaff :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spesiell grunn til at du har festet øyene til draget i de metallforsterkede hullene foran, i stedet for de helt ytterst? Det er de helt ytterst som acapulka viser til i deres drag pakke...

 

Syntes jeg fikk litt vel mye "klem" på draget da, samt at jeg tenkte det var mer stabilt med draget i hjørnene. Men de virker jo mer solide da selvsagt. 

Har ikke fått testet mitt oppsett ennå, så jeg bare lurer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Enda fornøyd med rigging av av pulken din? Tror jeg må kopiere dette til min transporter som kommer nå før jul. Men må nok bestille strikk, tau og karabiner på nett, Da vi ikke har spesielt stort utvalg av slikt her hvor jeg bor, så vidt jeg vet i allefall. Tips til sjappe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.