Gå til innhold
  • Bli medlem

Fra Styggehøe mot Nordre Bukkeholdtindan


Tom

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har gått litt av den strekningen Tom. Opp på Styggehø og til Bukkeholstind NØ på 2011 m.

På toppen av Styggehø (2213 moh) hadde vi tåke og 10 cm nysnø, så altså ikke topp forhold for oss (vi var der 12. september 2001). Ryggen videre mot Bukkeholstind NØ ga oss litt mer plunder enn vi hadde regnet med. Vi trodde det bare var å vandre nedover ryggen, men et sted ihvertfall, måtte vi ned i sørsiden noen meter for å unngå et litt ekkelt punkt. Men husk, vi hadde nysnø og ville ikke leke Bambi på isen på et såpass bratt sted. Dette var like nedenfor toppen av Styggehø. Videre mot 2011 var det helt greit.

Videre mot Bukkeholstind 2149 kan jeg ikke uttale meg om; vi snudde på 2011 pga av tidsnød og ruslet i kanten av Bukkeholsbreen ned til Visdalen igjen. Men strekningen Styggehø og til 2011 bør ikke stoppe deg ihvertfall!

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt videre et stykke fra 2011. Mellom 2011 og neste lille topp må du passere ca 100 meter av breen. Jeg prøvde uten tau og trådde igjennom med hele beinet i en sprekk :D Da bandt vi oss inn i tauet og fortsatte opp på toppen etter breen. Videre mellom denne og neste er det et skar på ca 10 meter. Det var litt for bratt uten sikring så vi gikk ned på breen igjen (sørsida) og opp på neste høydepunkt. Videre ryggen til 2149 så grei ut, men mulig er det en liten passasje like før toppen. Sikkert noen som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk turen i fjor. Helt greit ned sydvesteggen fra Styggehø. Fra den lille toppen etter brepassasjen (som vi gikk uten tau) er det en rapell som jeg mener er lengre enn 10 m som er nevnt her. Like før toppen av 2149 er det et lite opptak med vanskelighetsgrad et sted mellom grad 2 og 3.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg speidet etter den da jeg var innover for en snau uke siden. Så nøye etter både fra stien og oppe fra fjellsiden, men kunne ikke se noen klopp. Det er imidlertid slik at Visa deler seg opp og renner ganske rolig sør for Hellstuguåi, så jeg tror det skal bli relativt greit å komme over uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant den kloppen Kim beskriver ganske enkelt; den er like ved Gamelsætre. Så tok vi sikte på breen som ligger på nordøstsiden av Styggehøe, oppunder 2180. Vi fulgte bekken som kommer fra denne breen til vi var ved foten av breen, og hadde egentlig tenkt å ta letteste vei først litt sydover (hvor høydekurvene har størst avstand) og så følge det slakere partiet opp mot 2180. Men iveren etter å få litt spenning tok overhånd, så vi skrådde nesten rett mot 2180 fra enden av breen og fikk en langt brattere oppstigning.

Vi kom da under snøskavlen som en så tydelig ser fra Spiterstulen, en snøskavel som går nesten hele veien opp til 2180. Oppunder denne skavlen (omtrent på 2050 meters høyde) var det noen bratte sva som vi traverserte, og delvis fulgte vi foten av skavlen litt oppover. Snøen var steinhard (det var 12. sept.), så vi lette litt før vi fant et sted vi klarte å komme opp på snøfonna. Vi fikk ihvertfall spenningen vi var ute etter :wink: , men denne veien er ikke å anbefale såsant du vil risikere å gå deg fast.

Ryggen som går på nordsiden av breen har jeg lest er et alternativ. Vi vurderte denne, men det virket så bratt helt øverst og med nysnø fristet det ikke. Det letteste fra foten av breen, er helt klart å gå noen hundre meter sydover til du er på ryggen som leder opp til det slakere partiet sørøst for 2180. Ned igjen fulgte vi også nordsiden av Bukkeholsbekken og slapp dermed å gå samme vei opp og ned.

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Styggehø helgen for tre uker siden. Snøskavlen på toppen var ikke der. De siste hundre metrene før toppen var det bare fem cm. nysnø. Vi gikk opp på ryggen og sikret ca 50 meter i nysnøen. Greit, men glatt. Ned fra Styggehø gikk vi rett mot breen. Ekstremt løst. Bukkeholsbreen er veldig oppsprukket, og pga nysnøen så vi ikke alle sprekker. Tau påkrevet. Gikk breen til 2011 og den neste 21 et eller annet. Breen videre mot Lindeberg ble vurdert for lurvete, og det var seint. Ned breen og Bukkeholsbekken. 13 timer i alt fra sol til tett snøvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.