Gå til innhold
  • Bli medlem

Dette skal man gjøre om elgen angriper


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Husker en gang jeg og turfølget gikk i bjørkebeltet i Glitterdalen, Rondane i september og plutselig lå det ei ku med kalv bare 10m fra oss. Kua reiste på øra og hevet brått hodet, instinktivt gikk vi langsomt bakover alle tre. Pulsen steg noen hakk, må innrømmes.. Kua fulgte oss med argusøyne men forlot aldri liggestillingen, heldigvis!  Hadde vi kommet mellom kalven og kua kunne denne episoden sett annerledes ut....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, RolFoto skrev:

Husker en gang jeg og turfølget gikk i bjørkebeltet i Glitterdalen, Rondane i september og plutselig lå det ei ku med kalv bare 10m fra oss. Kua reiste på øra og hevet brått hodet, instinktivt gikk vi langsomt bakover alle tre. Pulsen steg noen hakk, må innrømmes.. Kua fulgte oss med argusøyne men forlot aldri liggestillingen, heldigvis!  Hadde vi kommet mellom kalven og kua kunne denne episoden sett annerledes ut....

Jeg red rett på ei ku med kalv selv. Heldigvis for topptrent sportshest med fart i beina. Det var ikke gøy og både hest og jeg kom blodige ut av skogen etter å ha løpt i og på trær og ned en steinrøys. Det ble en minnerik ridetur om ikke annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur i går og tenkte på hva om jeg møter en aggressiv elg.?   Leker sisten rundt et tre, trekker kniven, eller roper og skriker, eller alle tre argumentene?  I dag leste jeg det samme som Kjell Iver, og fikk noen gode der.

Om ikke det er et mål å se vilt er det kanskje en ide å ikke gå lydløst, men sørge for å gi litt lyd fra seg med jevne mellomrom:  synge, nynne, plystre for å nevne noe?   Med andre ord fortelle "at her kommer jeg"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gittiamo skrev:

Jeg red rett på ei ku med kalv selv. Heldigvis for topptrent sportshest med fart i beina. Det var ikke gøy og både hest og jeg kom blodige ut av skogen etter å ha løpt i og på trær og ned en steinrøys. Det ble en minnerik ridetur om ikke annet. 

Godt slike møter som oftest ender godt :)  Og når det ender godt sitter man igjen med minner som ikke slettes. Har sjøl blitt jaget av en grinebiter av en moskus i Dovre, så kjenner igjen det du skriver. En svært spennende og minnerik tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Tom 42 skrev:

Var på tur i går og tenkte på hva om jeg møter en aggressiv elg.?   Leker sisten rundt et tre, trekker kniven, eller roper og skriker, eller alle tre argumentene?  I dag leste jeg det samme som Kjell Iver, og fikk noen gode der.

Om ikke det er et mål å se vilt er det kanskje en ide å ikke gå lydløst, men sørge for å gi litt lyd fra seg med jevne mellomrom:  synge, nynne, plystre for å nevne noe?   Med andre ord fortelle "at her kommer jeg"?

Ikke dumt og gjøre seg til kjenne hvis man bevisst vil unngå møter med ville dyr. Noe av sjarmen med å gå i skauen/fjellet, for min del, er disse små, ofte korte, tilfeldige møtene med dyra som lever der.  Har møtt på elg mange ganger uten at jeg har hatt brukt for alternativene dine, men samtidig har jeg hørt historier om folk som har måttet klatre opp i et tre og blitt sittende en time. Tror reaksjonsmønsteret ved slike agressive møter er situasjonsbetinget. Avstand, terreng mm spiller inn.

Etter å ha bli jagd av moskus, kan jeg love deg at hjernen tenker på høygir og jeg hadde flere planer klar iløpet av sekunder. Har aldri tenkt så mye på så kort tid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Ann Christin skrev:

Jeg hadde nok løpt, samme hadde nok begge bikkjene etter vi møtte sinna sau på fjellet i sommer. Først var de ysgjerrige, så lærte de at om mamma løper, da løper vi og!

Er nok mer fornutig at du trekker deg rolig tilbake, hvis du har kommet for nære! Og signalene elgen gir når du kommer for nære, er relativt godt kjent. Legger den ørnene bakover, så missliker den din nærhet. Og senker den hodet er det "fare på fære". Da kan den angripe. Er du heldig er det et "skinnangrep". Hvis ikke har du bare sekunder på deg, til å komme deg bak et tykt tre (eller noe annet stort). Å klatre opp i et tre (må være tykt og stort), ville jeg ikke satset på, da det tar litt tid å komme langt nok opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men elg, er da skjelden noe problem. På forsommer/mittsommer bør en være forsiktig, hvis elgen har kalv. Og det værste er jo å komme i mellom kalv og ku. I de tilfellene jeg kjenner til, så er det i første rekke joggere og syklister, som kommer raskt på skogsstiene, som har hatt problemer. Samt noen dumme folk som forsetter å gå mot elgen på denne tiden av året, eller kun går i en liten bue utenfor elgen. I normasituasjon, trekker elgen selv vekk hvis du kommer for nære. Så blir elgen stående, bør en være obs., da har den noe å forsvare. Det er normalt en liten kalv, men det kan også være mat. Da helst på vinteren, som nevnt i linken til TS. Men står elgen på litt avstand og med ørene forover, kan en trykt gå videre, men ikke mot elgen.

Men jeg jeg har en liten historie fra min barndom på Lierkogen (Lier, ved Drammen). En bonde som dyrket (tror det var) forneper, fikk et år problemer med 3 - 4 elg, som hadde fått smaken på disse "grønnsakene". Etter en del dager ble dette et problem, for de spiste opp store mengder av dette som skulle brukes som en del av vinterforet til kuene. På avstand forsøkte han først å rope og fekte i armene, for å jage dem bort. Til ingen nytte. Så han forsøkte seg med en traktor, en "Gråtass". Ganske liten traktor, for de som husker den. Så han kjørte ut på jordet, fektet i armene og skrek, til ingen nytte. De endte med skrekken.Da han kom nære nok, gikk en av elgene til angrep og slo en klove i pansert på traktoren, like ved bonden. Elgen kunne lett ha skadet bonden hvis den ønsket, men advarslen holdt og bonden kjørte tilbake uten mer angrep.

De samme elgene skapte også frykt, ett annet sted, få hundre meter fra nevnte gård, samme år. En ting var at 1 -2 elg gikk utenfor huset til en bekjent og sleiket på vindusruten for å få tak i en stor grønnplante som stod på innsiden. Men disse elgene var blitt så tamme at de forsto at folk var redd dem. Og yndlings hobbyen deres ble etter hvert, å skremme barn og "husmødre", som gikk på veien (til bygda). Det var ganske tett storskog, på begge sider av veien et langt stykke. Og elgene kunne da "jumpe" ut i veien, rett forran, eller like bak folka, som da ble skremt. Men, aldri et angrep! Dette skjedd så mange ganger, at det er grunn til at jeg kaller dette for hobby. Tror elgen sto på veien, så etter menneskene som løp og "lo seg skakke". Men dette måte jo gå galt, så de ble tilslutt avlivet.

Jeg bodde ikke så langt unna og var i nærheten av disse elgene flere ganger. Så, aldri noe problem med dem. Men jeg respekterte dem og de lot meg være, til tross for få ti-metere mellom oss. Men, jeg var/er vant med elg. Har også passert elg mange ganger på tur, eller på jakt med hunder, uten problem.

At folk får problemer med Moskus, er normalt bare dumskap. De ser Moskussen og skal nærmere for å se, eller fotografere. "Stiller Moskusen seg opp", er det "fare på færde"! Da må en ikke gå nærmere, men trekke seg litt tilbake og holde avstand. (Samme som med elgen!) En skal respektere dyra. Jegere (med hund), som kan være litt uheldig. Da kommer Moskusen etter hunden og hunden løper til eiernen. Har jaktet (med fuglehund), både på Dovre/Ringebu og i Femundstraktene og da er jeg litt forsiktig. Men gennerelt er ikke Moskussen noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 24.12.2015 at 11.26, Tiur3 skrev:

Er nok mer fornutig at du trekker deg rolig tilbake, hvis du har kommet for nære! Og signalene elgen gir når du kommer for nære, er relativt godt kjent. Legger den ørnene bakover, så missliker den din nærhet. Og senker den hodet er det "fare på fære". Da kan den angripe. Er du heldig er det et "skinnangrep". Hvis ikke har du bare sekunder på deg, til å komme deg bak et tykt tre (eller noe annet stort). Å klatre opp i et tre (må være tykt og stort), ville jeg ikke satset på, da det tar litt tid å komme langt nok opp.

 

 

Klatre opp i trær er uansett ikke aktuelt mtp hundene. Har jeg rotet de oppi det her skal jeg få de ut. Men vi hadde nok trukket oss rolig tilbake først. Og så løpt :P "Heldigvis" møtt mye elg opp gjennom åra siden vi var mye i skogen med skolen, og tegne er lette å se uansett.

Vi lager heldigvis rimelig mye lyd når vi er på tur, og begge er obs på alt i skogen og bjeffer litt på både mennesker, fugler, ekorn og busker som rører på seg så vi ville neppe overrasket en elg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Ann Christin skrev:

 

Klatre opp i trær er uansett ikke aktuelt mtp hundene. Har jeg rotet de oppi det her skal jeg få de ut.

Du kan ikke hjelpe hunden (ene), mot hverken elg, eller moskus. De aller fleste hunder løper unna, så de er det ikke noe fare med. Det er værre med oss mennesker. Hvis elgen kommer, så kommen den raskt. Da har du kun de sekundene, det tar elgen å tilbakelegge avstanden mellom dere, til å "søke dekning", eller komme deg opp i et tre. Ingen mennesker løper fra elgen. Så jeg fraråder å hjelpe hundene. Men opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tiur3 skrev:

Du kan ikke hjelpe hunden (ene), mot hverken elg, eller moskus. De aller fleste hunder løper unna, så de er det ikke noe fare med. Det er værre med oss mennesker. Hvis elgen kommer, så kommen den raskt. Da har du kun de sekundene, det tar elgen å tilbakelegge avstanden mellom dere, til å "søke dekning", eller komme deg opp i et tre. Ingen mennesker løper fra elgen. Så jeg fraråder å hjelpe hundene. Men opp til deg.

Moskus håper jeg vi aldri møter, lærte en regel på avstand engang, men  husker den ikke. Jeg satser alt i alt på at vi ikke møter på de. Begge hundene bjeffer så fort de ser noe, og trær kommer jeg neppe opp i blant de som er her. Men heldigvis mye tett skog rundt her og elgen har "faste" plasser å sove på rundt her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.