Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfjorden XT eller Storfjorden XT - anbefalinger?


paron78

Anbefalte innlegg

Jeg har to valg akkurat nå, Helsport Isfjorden XT eller Helsport Storfjorden XT, begge til omtrent samme pris. Jeg trenger hjelp til å gjøre rett valg. Soveposen vil bli brukt under vinterhalvåret, både i og utenfor telt. Er det noen som har erfaringer med disse posene, og som kan mene noe om hvem av soveposene som rett og slett er det beste valget?

Helsport Isfjorden XT: http://www.helsport.no/isfjorden-xt

Helsport Storfjorden XT: http://www.helsport.no/storfjorden-xt

Håper på gode tips så vinternettene blir vellykket på fjellet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har isfjorden XT. Kun brukt ved en overnatting ved skikkelig vinter. Fungerte fint da, ellers brukt et par ganger i overgangen vinter/vår. Den er forholdsmessig stor. Så stor sekk, evt. pulk er nødvendig. Jeg synes den er veldig trang, men har generelt klaustrofobi når jeg ikke får rørt meg mye.

Om det er noe mer forskjell enn at storfjorden har litt dun, 600 gram lettere og noe mindre pakkformat vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke de helt store forskjellene, bortsett fra noe vekt til fordel Storfjorden. Ellers minner posene om hverandre hva gjelder fysisk størrelse og klassifisering av temperatur. Det kan se ut til at begge vil tåle noe fukt uten at de mister isolasjonsevnen, selv Storfjorden da det lille dunet som finnes i posen er plassert inn mot kroppen. Jeg vil anta at plassbehovet i pakksekk er omtrent likt, så det blir vel stor sekk eller pulk ved begge alternativer. Kanskje spiller det ingen rolle i praksis hvilken pose som velges av disse to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte storfjorden xt som vinterpose sist vinter. Har 10 liggedøgn i posen.

Dette synes jeg er en god og varm vinterpose. I pakkposen blir den ganske stor så evt tar stor plass i sekk hvis du ikke bruker pulk. 

Jeg bruker et bamseunderlag og synmat 7 under posen. Hadde -25 blå på det meste og var varm og god i posen hele natten.

Har ikke ligget i andre posen men tror ikke forskjellen er veldig stor på disse posene. 

Er en robust, varm kvalitetspose fra helsport som ikke koste skjorta. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tempelfjorden. Innerposen der er nok ikke helt ulik Storfjorden, sånn bortsett fra glidelåsen. Får den glatt ned i kompresjonstrekket til Alta. Er mer volumiøs enn Alta, men ikke voldsomt. Min er et par år gammel og er litt tyngre og antagelig større enn dagens Tempelfjorden. Forøvrig samme kombi som tg_ran, men har dm istedenfor sm. Har til gjengjeld hatt noen grader kaldere. 

Endret av ostr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.