Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS koordinater til DNT hytter?


fjellguten

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som vet om dette fins, evnt hvor man kan skaffe dette.

Har vært i kontakt med DNT kontoret i Storgata, Oslo, men de kunne ikke hjelpe sist gang jeg var innom.

(mulig jeg traff "feil" person...)

Hadde vært kjekt å kunne plotte inn eksakt pos, på GPS'en, på samtlige DNT hytter/koier der ute. " i tilfelle rottefelle"....

-Fjellguten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 måneder senere...

DNT hytters koordinater i forskjellige formater for forkjellige GPS merker og modeller

Hyttenes koordinater i Garmin gdb database, fil vedlegg:

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=207

Konverter gdb database til format for din GPS mottaker:

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=428

På denne måten slipper man å taste inn alle koordinatene på nytt men kan laste dem direkte til GPS mottakeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi

Jeg sjekket ut gps posisjonene på gps.no på DNT hytte mv. i områder jeg er kjennt! Det så kjempefint ut.

De var opplyst i bredde og lengdegrader og decimal minutter, hvilket jeg med mariitim bakgrunn syns er universelt forståeligt.

En trenger nemligen ikke en obskur UTM 100 km grid kode som ex. NP for å forstå hvor på jordkloden dette er.

MEN, men: på turkartene er bredde/ lengde bare sporadisk vist i hjørner og med en lite strek oppe óg nede dvs. at det meget synlige og brukbare blå kvadratnett er UTM koordinater. Skal en selv ta ut GPS posisjoner fra kart med mm målestokk med bare passe nøjaktighet blir det i UTM i praksis!

Bemerk i øvrigt at UTM nettet ikke nødvendigvis er retvisende Nord! Det kan en se i kanten av kartet!!Under uheldige omstendigheter kan misvisningen plus den lite differense fra lengdegrad - UTM vertiklen bli til en noe stor "misvisning" når en tar ut kursen fra kartet.

Jeg ved godt at det finnes omregne programmer! Jeg skal så også si at jeg bruker normalt ikke GPS til fjells, men det kunne være kjekt i tåke og white-out.

Hilsen

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
i Norgesglasset kan du søke opp et hvilket som helst punkt i norge, hvis du trykker på "+ kartreferanser" øverst på kartet får du opp referansene til det punktet som musepekeren din peker på ;)

Eller om du bare trykker på "Transformasjon". Da kan du trykke hvor som helst på kartet og få koordinatene opp i felt som kan kopieres. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, men: på turkartene er bredde/ lengde bare sporadisk vist i hjørner og med en lite strek oppe óg nede dvs. at det meget synlige og brukbare blå kvadratnett er UTM koordinater. Skal en selv ta ut GPS posisjoner fra kart med mm målestokk med bare passe nøjaktighet blir det i UTM i praksis!

En enda bedre variant heter MGRS. Dette er UTM der du dropper de minste og de største tallene. For eksempel er 100 meters nøyaktighet omtrent det du greier plotte inn på et 1:50.000 kart. Da dropper du det minste (1-metringe) og det nest minste (10-metringen) sifferet. De største sifferne erstattes av en militær bokstavkode som står på kartbladet (M711-serien).

Du står igjen med 3 - TRE - siffer bortover og oppover kartet, totalt 6 siffer.

For øvrig kan GPS'en selv regne mellom de ulike koordinasystemene. Legg inn det koordinatsystemet du trives med, og skift ved behov. Men ved aktiv kartbruk er det MGRS som gjelder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Hei.

Fila frå ottolund er finfin for GPS med begrensa displaymoglegheiter (Takk Otto!), men for å importere til Google Maps for å lage samredigerbare kart for å planlegge turar med fleire medlemer vart det litt knotete. Så eg endte opp med å screenscrape alle hyttene frå ut.no ved hjelp av Firebug, NetExport og eit Pythonscript eg mekka.

Har diverre ikkje lagt alt for mykje jobb i dette så det er inga differensiering mellom betjente/ubetjente hytter og ein får berre opp standard placemarker i Google Maps. Men! Hyttene er der! :D

YMMV, etc. Eg tek ikkje noko ansvar for innhaldet i denne fila, brukast på eige ansvar.

alle_dnthytter.gpx

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 7 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.