Gå til innhold
  • Bli medlem

Bål (bok om bål, ikke bokbål)


zimwalker

Anbefalte innlegg

Leste et sted at det var kommet en bok om bål/bålbrenning som jeg ville kikke på som mulig julegave. Husket ikke forfatter, så jeg søkte litt rundt, og finner til min overaskelse at det har kommet hele to bøker om dette i år. Noen som har lest /sett i begge disse og kan si noe om de, ev. anbefale?  Bor ikke nær bokhandel som har disse inne så kan ikke bare gå å bla i de selv. Gavemottaker jeg har i tankene er erfaren turgåer, men har liten erfaring med bålbrenning etter det jeg vet.

Tittel: Bål for all slags vær og terreng
http://www.kagge.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_kid=1069038&b_id=1583859
Forfatter: Thomas Svardal
Veil. pris: Kr 399,00
Forlag: Kagge
ISBN: 9788248917120
Utgitt: 2015-07
Side: 151
se for eks.: http://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/Slik-lykkes-du-med-a-tenne-bal-606930_1.snd


Tittel:     Bålet - fra gnist til ild
https://www.cappelendamm.no/_b%C3%A5let-%C3%B8ivind-berg-9788202482954
Forfatter: Øivind Berg
Veil. pris:     Kr 379,00
Forlag: Cappelen Damm
ISBN/EAN:     9788202482954
Utgitt:     2015-09
Antall sider:     157
se for eks.: http://www.forlagsliv.no/inspirasjonoginnsikt/2015/09/16/na-kan-du-tenne-bal-igjen/

Dertil ser at jeg Larsdx tidligere i år skrev at han jobber med et tilsvarende prosjekt, men detter ikke noe som er utgitt enda, men vil komme i 2016/2017 - om det blir noe av... skrev han.

Var forøvrig innom en bokhandel forleden dag. Der hadde de ingen av de oven nevnte bøker inne, men derimot ei bok om snømåking ... og da tenkte jeg; hva blir det neste!? :)... men det er kanskje ikke så rart ...i vårt moderne samfunn... (googler: "Måk Snø! heter boka og kom i 2013 på Juritzen forlag.)

 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke sett noen av bøkene om bål, men de har den første på biblioteket mitt og den har jeg bestilt. Veldig glad i å lage bål! . 

Savner en bok om å grave grøfter, altså forskjellige slags grøfter og hvordan man steinsetter de, jeg tror iallfall man gjør det med noen typer grøfter. Jeg synes det er spennende å høre om hva og hvordan folk gjorde det i gamle dager og det er viktig at kunnskapen ikke forsvinner. 

Tror bok om bål blir en populær julegave, så håper du finner bøkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hufsa skrev:

Har ikke sett noen av bøkene om bål, men de har den første på biblioteket mitt og den har jeg bestilt. Veldig glad i å lage bål! . 

Savner en bok om å grave grøfter, altså forskjellige slags grøfter og hvordan man steinsetter de, jeg tror iallfall man gjør det med noen typer grøfter. Jeg synes det er spennende å høre om hva og hvordan folk gjorde det i gamle dager og det er viktig at kunnskapen ikke forsvinner. 

Tror bok om bål blir en populær julegave, så håper du finner bøkene. 

Å låne på biblioteket er jo et godt tips, bruker å gjøre det slik selv, også om det er ei bok jeg vurderer å kjøpe. Men denne gangen har de ikke disse bøkene inne lokalt, og da blir det innlån, og selv om det går fort, går dagene frem til jul også fort..  :-/

(btw: Googlet nå og sannelig fant jeg ikke ei bok om grøftegraving: "Grøftegravning i metodisk perspektiv" https://www.saxo.com/dk/groeftegravning-i-metodisk-perspektiv_grethe-heldbjerg_haeftet_9788759306468.  - og dette høres jo ut som midt i blinken for det du etterspør her, men leser man også undertittelen " - et videnskabsteoretisk og metodologisk overblik" så skjønner vi at her ble det heller fullstendig skivebom...)

2 timer siden, Gal Krokfot skrev:

Sjekk Yngve Ryd - Eld.

Den boka har jeg selv kjøpt! Er omtalt flere ganger her på forumet (søk på etternavnet "Ryd" gir flere treff), men tror den blir litt "lang" for den som bare vil ha noe som er "rett på sak", som jeg tror er det som vil bli fortrukket her.. Den er billigere enn de to norske, så er ikke meg i mot slik sett (som julegave ), men spørs om den blir lest da. Ikke alle norske som leser svensk like lett.. Ser også ut som at den er utsolgt f.t., søkte etter den hos to nettbokhandlere nå, men den kom ikke opp hos den ene (der jeg kjøpte den tidligere) og hos den andre kom den opp som utsolgt. Men den som leter finner sikkert noen som har den inne.

En nylig skrevet tråd her inne gikk meg "hus forbi", den handler om den ene av de to bøkene jeg nevnte over, der det spørres om vi syns boka er verdt "350-400?".
http://www.fjellforum.no/forums/topic/37699-bok-b%C3%A5l-for-all-slags-v%C3%A6r-og-terreng-verdt-%C3%A5-kj%C3%B8pe/#comment-344049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alt bestilt boken til Svartdal. Var den jeg fant mest forhåndsinfo om, samt at "bla i boka"-linken på forlagets nettside faktisk viste noe få sider av interesse, motsatt med boken av Berg på Cappelen Damm sin side - der hadde de klart å legge ut noen blanke sider og et par sider med "bålprosa" (stor tekst, sentrert på siden med "bål-prosa-betraktninger" jeg selv kunne ha skrevet) . Så får jeg nå bare håpe at boka havner i postkassen før julaften - og at gavemottaker ikke sier "Hva - tror du virkelig ikke at jeg kan tenne opp et bål eller!!!?" :-)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

 

Tror faktisk jeg leste litt i "Bålet - fra gnist til ild" i høst. Den lå i en DNT-hytte. Jeg tenkte at boka var god til å være akkurat en slik bok. Men ikke mer. Jeg kom ikke over noe jeg ikke visste fra før.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
zimwalker skrev (På 25.11.2018 den 14.09):

"Eld : flammor och glöd - samisk eldkonst " (2005) er nå også kommet i norsk utgave:

"BÅL - SAMISK ILDKUNST" (2018)
https://www.dreyersforlag.no/bal.6072277-332339.html

Dollagáttis / Ved bålet (2018) - av Marit Mikkelsdatter Eira Murud.
www.gavpi.org/voksne/1483-dollagattis-ved-balet.html

Fant denne fin fine boka hos Samisk litteratursenter. Boka er bl.a. basert på  Yngve Ryd sin bok (se over) + mye annen litteratur (heri også bøkene til  Berg og Svardal (jf over)). Men boka bygger kanskje først og fremst på mange personlige informant-intervjuer. Hun skriver bl.a at: «Når bokprosjektet tok til , ville jeg snakke med samekvinner om temaet da jeg hadde hørt at i flere samiske områder hører ved- og bålarbeidet kvinnene til» og hun takker derfor de som "tålmodig og med godt humør har delt sine kunnskaper om ved og bål".

Boka er på nordsamisk (s 4 -115) og norsk bokmål (s 117-228). Egen relevant samisk-norsk ordliste bak i boka (s 229-239)
Boka koster kr 350 og da er frakt inkludertSå feil, frakta var kr 55 for  denne boka, gratis frakt var ved henting i butikken.

Fra vaskeseddelen:

Sitat

"Vet du hvilke tresorter som er best å bruke når du skal tilberede mat på bål, når du vil skremme bort insekter eller når du vil ha glør lengst mulig? Ulike tresorter eller brensel gir ulik varme, røyk og lys. Boka formidler kunnskaper om tresorter og hvilke  egenskaper de har, og hvordan man bruker dem.

Tekst på nordsamisk og norsk.

Marit Mikkelsdatter Eira Murud  er fra Kautokeino, og har vokst opp i en reindriftsfamilie. Dollagáttis er hennes andre bokutgivelse. Jahki Sámis (2012) er hennes første bokutgivelse. Norsk utgave: Året  i Sápmi (2014).»

Endret av zimwalker
feil fraktpris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.