Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykt - Silva gikk over i sparemodus, eller


Tom42

Anbefalte innlegg

I en "kritisk" fase, midt inne i en tett skog, hvor relativt finorientering var nødvendig, gikk hodelykten plutselig i sparemodus.   Terrenget var til dels svært kupert, og med et svakt lys ble det svært vanskelig å gå.  Og da GPSen viste to strafferunder (gikk i ring) var det bare en ting å gjøre, slå leir.  Siden jeg aldri har opplevd dette før var min første tanke, dårlige batterier.   Og det kan det selvfølgelig være til tross for at jeg byttet til nye Litiumbatterier, før turstart.   Men da gassblusset (Biltamas halve blå) også ble lite samarbeidsvillig lot jeg det få en liten tur i soveposen.   Og etter det brant det som bare det.

Vel hjemme, har jeg på nytt slått på hodelykten, og den lyser som den skal.  Kan det rett og slett være kulda som er årsaken.   Men det var ikke mer enn 5 - 7 minus mens jeg gikk, eller har jeg kjøpt gamle, eller har de ligget i utstyrsboden for lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Batterier tåler kulde dårlig og det skjer noe relativt fort når du kommer under -4-5 grader. Det er best å ha doble sett og oppbevare ett sett i en lomme inn mot kroppen når batteriene er kritiske - så kan man bytte til varme batterier når de blir dårlige. De beholder tross alt varmen en stund. De "dårlige" kan som regel brukes en gang til når de har vært på kroppen og blitt varme.

Men mulig at dette er et godt argument for hodelykter med ekstern batteripakke.

Det er også forskjell på hvordan batterier lades ut. Noen "knekker" mer i spenningen, mens andre faller mer jevnt. Blå varta har f.eks vi blitt veldig glade i til bruk i GPS'en. De "knekker". Er ikke så glade i dem til hodelykta, men siden jeg stort sett alltid har både reservebatterier og en backuplykt på tur i mørket, så bruker jeg dem uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.12.2015 at 18.58, Tom 42 skrev:

I en "kritisk" fase, midt inne i en tett skog, hvor relativt finorientering var nødvendig, gikk hodelykten plutselig i sparemodus.   Terrenget var til dels svært kupert, og med et svakt lys ble det svært vanskelig å gå.  Og da GPSen viste to strafferunder (gikk i ring) var det bare en ting å gjøre, slå leir.  Siden jeg aldri har opplevd dette før var min første tanke, dårlige batterier.   Og det kan det selvfølgelig være til tross for at jeg byttet til nye Litiumbatterier, før turstart.   Men da gassblusset (Biltamas halve blå) også ble lite samarbeidsvillig lot jeg det få en liten tur i soveposen.   Og etter det brant det som bare det.

Vel hjemme, har jeg på nytt slått på hodelykten, og den lyser som den skal.  Kan det rett og slett være kulda som er årsaken.   Men det var ikke mer enn 5 - 7 minus mens jeg gikk, eller har jeg kjøpt gamle, eller har de ligget i utstyrsboden for lenge?

Litium engangsbatterier skal tåle kulde svært godt, visstnok ned til -20 gr.C uten problemer. Litium-Ion derimot er nok mer følsomme for kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.