Gå til innhold
  • Bli medlem

Turhansker


guffen2015

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg Norrøna lofoten Gore-Tex hansker på lørdag. De ble innkjørt allerede på søndag med en tur opp på Akselkollen på Kvaløya.

Vi startet nede ved skistadion i -6 grader og antar at vi var nede i ca. -8 på 460 meters høyde. Før vi kom oss av gåre merket jeg litt til kulda på fingertuppene. Men underveis var det bare herlig. Temperaturen gjorde av det ble lite svetting tross at Julas utskeielser gjorde oppturen merkbart tyngre enn forventet. Hanskene fungerte utmerket både til å handtere mat, drikke, feller og ekstra klær. Og de holdt fint i "leirliv" i -8.

Takk til alle bidragsytere. Etter alle innspill ble jeg mer sikker på hvilke hansker (/votter) jeg ville ha.

PS: Julegaven "Brynje Super Thermo" både oppe og nede bidro til å gjøre turen helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt hansker i alle slags prisklasser. Felles for dem alle er at det fort slites hull i dem, spesielt ved skigåing. Nå bruker jeg billigste sort ullhansker med Thinsulate, slike som selges nesten overalt til 100-lappen. Funker bra ned til -10 - -15. Blir det kaldere er det på med votter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har vel ts allereie kjøpt seg hanskar, men angåande Norrøna Narvik modellen er det ikkje mykje
positivt å seie. Fort kald og dårleg kvalitet. At Norrøna vil sette namnet sitt på så elendige produkt
finn eg merkeleg og gjer meg skeptisk til val av andre Norrøna produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg bruker som regel hestra falt guide hansker. Skinnhansker i 2 typer skinn med ull innerhanske.  Fordel med innerhanske i ull er at den ikke limer seg til fingre vedo litt fukt slikt mue annet gjør. I tillegg kan den taes ut så den er enkel å vaske og det er enklere å tørke hanskene hvis de har blitt fuktige/svette. Brukt de mye den siste tiden på turer i marka og da har det vært 10-15 minus stort sett. De er ikke vanntette da de ikke har membran men med god impregnering  så er de bra vannavstøtende. De er ikke så voldsomt store så en kan gjøre mye med hanskene på, en grunn til at jeg valgte de så jeg slipper ta de av og på hele tiden. Mansjett er ikke så langt så det er enkelt å få de under jakka. De koster vel 1050,- på billigste sted nå så de er litt over budsjettet. 

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
44 minutter siden, Roaas skrev:

Har noen her testet Hestra Reidar i marka?

Jeg har disse. Har vel ikke tenkt på disse som buschcraft hansker. Til det bruket har jeg hansker fra Revier, som er uforet.

Hva mener du med "i marka", er det feks håndtering av kniv/sag/øks og ved ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, sofasliter said:

Jeg har disse. Har vel ikke tenkt på disse som buschcraft hansker. Til det bruket har jeg hansker fra Revier, som er uforet.

Hva mener du med "i marka", er det feks håndtering av kniv/sag/øks og ved ?

Mente det med bushcraft som litt ironisk, det er bare typisk BC hansker å være i skinn virker det som. Jeg tenker å ha ett sett med lettere hansker til sommeren, når det er varmere.

Ja, sånn til å fyre i bål, håndtering av varme elementer, spikking, øks, grepet etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Roaas skrev:

Ja, sånn til å fyre i bål, håndtering av varme elementer, spikking, øks, grepet etc.

Hadde og planer om å kjøpe Reidar-hanskene til slik bruk, men droppet det pga prisen. Så kjøpte bare noen billige skinnhansker på eBay.

https://www.ebay.com/itm/Wells-Lamont-Premium-Leather-Mens-Work-Gloves-Medium-Large-Extra-Large-M-L-XL/162971246576

(Disse får man og i pakker med fler enn ett par..)

Man får og med stramming:
https://www.ebay.com/itm/Wells-Lamont-Saddletan-Mens-Large-Leather-Driver-Gloves/391824038310

IMG_0877.jpg.ec140e84564a60954233dc1e8d142c7b.jpg

Endret av Kristian J. Vabø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kristian J. Vabø said:

Hadde og planer om å kjøpe Reidar-hanskene til slik bruk, men droppet det pga prisen. Så kjøpte bare noen billige skinnhansker på eBay.

IMG_0877.jpg.ec140e84564a60954233dc1e8d142c7b.jpg

Dette var jo meget ryddig! Takk for kjempetips. Jeg bestiller disse med en gang jeg. Synes de så ganske bra ut! Hvordan var foringen på disse? Og hvordan var passformen? Følte du at du fikk god "kontroll" på det du drev med når du hadde på disse? Eller føltes de for "tjukke"? Beklager dårlig formulering, jeg ekke best der.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kristian J. Vabø skrev:

Hadde og planer om å kjøpe Reidar-hanskene til slik bruk, men droppet det pga prisen. Så kjøpte bare noen billige skinnhansker på eBay.

Jeg var dessverre ikke like edruelig, så etter å ha lest gjennom tråden her har jeg gått til innkjøp av både Hestra Fält Guide gloves samt et par av de rimeligere hanskene fra ebay. Vi får kanskje si at det ene paret får bli "finhanskene" til når jeg skal pynte meg i skogen :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Roaas skrev:

Dette var jo meget ryddig! Takk for kjempetips. Jeg bestiller disse med en gang jeg. Synes de så ganske bra ut! Hvordan var foringen på disse? Og hvordan var passformen? Følte du at du fikk god "kontroll" på det du drev med når du hadde på disse? Eller føltes de for "tjukke"? Beklager dårlig formulering, jeg ekke best der.. 

De jeg kjøpte (like til de i første linken) er uten for. Passformen er bra, men jeg bestilte 2 par i forskjellige størrelser for å teste litt. Jeg har og tilpasset de ved å fukte de og tørke de. Da blir de dog litt stivere, men mykner fort opp igjen. Neste steg var å smøre de inn med voks og bruke varmluftpistol på de, da kan man og tilpasse de litt. Men de var og gode rett ut fra pakken selvsagt. Har sett at man får tilsvarende hansker uten den ekstra beskyttelsen i håndflaten, om man vil ha det.

Det er jo ikke hansker å drive finmekanikk med, men i skogen syntes hvertfall jeg de fungerer bra til bål, kniv, øks, sag og slik bruk. Er litt tvilsom ang kvalitet, men kjøpte for å teste. Det første som ryker er vel sømmene, men får nå se, de har virket bra forløpig. Sammenlignet med arbeidshansker man får kjøpt på bla Montèr, så har disse vært mye bedre :P Og så kan man jo lure på hvorfor det ikke selges slike arbeidshansker i skikkelig skinn i Norge, kuer har vi jo nok av. Jeg har hvertfall ikke funnet noe hos de vanlige leverandørene. Her hjemme skal de bare selge noe jall av fake skinn og stoff som går i stykker på få dager med skikkelig arbeid..!

Jeg hadde veldig lyst på disse Crud Gjöra-hanskene, men ikke F om jeg betaler over 1200,- for de, da man kan kjøpe mange par med disse Wells Lamont-hanskene til brøkdelen av prisen når de alikavel bare skal "ødelegges" i skogen..

Og hvis man vil ha noe så man kan henge de i en krok eller noe på sekken, så kjøper man maljer og maljetang på Biltema :P 

DSC_0925.jpg.040152d257e000004ce8c2e13e5ee71e.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja!

Kan se for meg at de er noe tvilsom kvalitet, men samtidig, man kan heller bruke flere av disse enn å kjøpe fra Crud, som koster helt horribelt mye. 1200 blanke kroner er i meste laget.
Så at Revir hadde noe også, men de priser seg fint inn på 690,-. Jeg vet ikke helt hva man kan forvente at noe sånt skal koste, egentlig, bare føler det er mye for ett par tynne skinnhansker til denne typen bruk..

Jeg drev å bestilte fra britene, men så jo fort at de skulle ha nærmere 180 spenn i frakt, og da klinket jeg til med Reidar jeg, det var liksom kun 100kr dyrere. Også venter jeg til nærmere våren med å kjøpe tynnere hansker, men det kommer, det er sikkert!

Takk for mange fine tips ifht tilpassing! Det settes meget pris på @Kristian J. Vabø!

 

Endret av Roaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, sofasliter said:

Revir selger de rett som det er med god rabatt, jeg betalte 50% av full pris. Men det er syrt det også...

Hadde jeg fått Revir sine til 50% så skulle jeg sett to ganger på det, under 400kr er ganske adekvat pris. Gitt at vi snakker om samme hansker, riktig nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Roaas skrev:

Takk for mange fine tips ifht tilpassing! Det settes meget pris på @Kristian J. Vabø!

Bare hyggelig! :) 

18 timer siden, sofasliter skrev:

Revir selger de rett som det er med god rabatt, jeg betalte 50% av full pris. Men det er syrt det også...

Regner med det er disse det er snakk om?
https://www.revir.no/collections/hankser-votter/products/grind-skinnhanske-1

Har og kikket på Revir sine Grind-hansker tidligere, men ventet på litt bedre bilder, men det kom aldri. Syntes det litt dumt at det er kun er et bilde, der det er delvis er ute av fokus, som skal vise produktet, og da blir jeg veldig tilbakeholden med å handle over nett. Gode bilder som viser et produkt bra fra forskjellige sider selger seg selv lettere i mine øyne.
(Kanskje på tide å oppdatere med litt bilder der, @Dilly?) 
Er jeg i Oslo og kan se og teste varen selv, så kanskje det kan bli en handel, Revir er hvertfall en butikk jeg fint kan handle med god samvittig hos og legge igjen noen kroner om det er noe der som frister, men er vel i Oslo ca hvert skuddår desverre, så har ikke kommet meg innom der enda :( 

Endret av Kristian J. Vabø
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Kristian J. Vabø skrev (På 15.11.2019 den 23.12):

Hadde og planer om å kjøpe Reidar-hanskene til slik bruk, men droppet det pga prisen. Så kjøpte bare noen billige skinnhansker på eBay.

https://www.ebay.com/itm/Wells-Lamont-Premium-Leather-Mens-Work-Gloves-Medium-Large-Extra-Large-M-L-XL/162971246576

(Disse får man og i pakker med fler enn ett par..)

Man får og med stramming:
https://www.ebay.com/itm/Wells-Lamont-Saddletan-Mens-Large-Leather-Driver-Gloves/391824038310

IMG_0877.jpg.ec140e84564a60954233dc1e8d142c7b.jpg

Hvordan holdt disse over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd, men jeg hiver inn min anbefaling uansett:

Jeg bruker mine supertynne Norrøna Falketind Infinium short Gloves til omtrent alt. Vindtette, slitesterke, tynne  og god passform (= god fingerferdighet). De er ikke vanntette overhodet, men tørker veldig fort. De fungerer helt ok på en mobilskjerm også.
Disse er ikke varme, men oftest er det nok at de er vindtette, slik at varmen som hendene produserer holder seg godt innenfor hansken. Om det er veldig kaldt og jeg kun skal sitte i ro tar jeg på tykkere hansker.
Etter 4 år ish med mye bruk både på tur og trening i treningspark bærer de fremdeles lite tegn til slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diger Jotne skrev (På 5.2.2021 den 9.40):

Hvordan holdt disse over tid?

Har ikke brukt de så mye da det har blitt svært lite bålturer. Men de lever nå fortsatt.
Har for det meste brukt et par Hestra Ergo Grip Active på turene nå, da det ikke har vært behov for "bushcraft"-hansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fikk opp reklame fra "Billige-arbeidsklær.no" på Facebook i dag, med reklame for arbeidshansker i skinn, som kanskje kan egne seg for frilufslivfolket..

De er foret, men vet ikke hvor mye, og det kan sikkert fjernes om man vil. Ikke så stiv pris heller, 179,- pr par. og 129,- pr par om man bestiller 6 par eller fler.
https://billige-arbeidsklaer.no/portwest-foret-driver-arbeidshansker-gul/p-KlG9zCpu50adgykM6id0tQ

106094-1060_1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.