Gå til innhold
  • Bli medlem

Turistene på Preikestolen driter i naturen.


Odd Bjørn

Anbefalte innlegg

Masseturisme i fjellheimen kan nå føre til restriksjoner for oss "villcampere"..

Nå holder jeg meg langt unna Preikestolen og lignende steder, for meg er disse stedene "tapt". Men det må da være et tankekors at steder som Preikestolen må legges under restriksjoner, samtidig med at Stavanger turistforening og "Greater Stavanger" fortsetter med tung markedsføring av preikestolen ?

Nå tror jeg ikke at en finner igjen så mange av de "villcamperene" som Aftenbladet viser til her på forumet. Jeg har en mistanke om at det er mennesker som tar en tur i teltet hvert skuddår, i tillegg til en del backpackere fra tyskland, nederland osv. Men denne utviklingen viser hvor viktig det er med en edruelig og fornuftig utvikling av nye turistmål.

Her er artikkelen fra Stavanger Aftenblad:

Turistene på Preikestolen driter i naturen

Publisert: 02.aug. 2015 21:13 av Tor Inge Jøssang

Preikestolen, Kjerag og de andre store vandreattraksjonene på Vestlandet har økende problemer med at turistene setter seg på huk og gjør fra seg i naturen.

- Det begynner å bli et problem at det ikke finnes toaletter langs stien til Preikestolen. Det er avtreder i omtrent hver busk. På solrike dager lukter det. Dette er ikke godt nok, erkjenner Audun Rake.

Som daglig leder i Stiftelsen Preikestolen forvalter han et område som i år vil få besøk av nærmere 300.000 turister. Turen til det verdensberømte klippeutspringet ved Lysefjorden er fire kilometer. Normalt regner man halvannen til to timer gange til toppen, og like lenge tilbake. I tillegg raster de fleste underveis.

Når turen tar så mange timer, kan det oppstå naturlige behov.

Audun Rake i Stiftelsen Prekestolen og Jorunn Stokka støkker over synet av bæsj og søppel ved stien til Prekestolen.

Villcamping et problem

- De fleste går en avstikker vekk fra stien når de skal gjøre sitt fornødne. Det var mer lukt og verre i fjor, da været var varmere, sier Kalle Stokka.

Han er Preikestolens renovasjonsarbeider. Minst én gang i uka går han til toppen og plukker søppel. Det største problemet er engangsgriller.

Løsningen på disse utfordringene er allerede tenkt ut. Det er regulert inn et område ved Tjødnane, omtrent halvveis til fjelltoppen, hvor det er lov å bygge et servicebygg med toaletter. I tillegg er det aktuelt å regulere villcamping, altså at man telter hvor som helst i naturen.

- Villcamping er nok en viktig del av årsaken. Dette fenomenet har eskalert voldsomt i år. Folk telter overalt, i store antall, også ute på Preikestolen. Når man er ute i naturen i ett døgn, så må man. Av hygieniske grunner må vi lage ordnede forhold hvor folk kan gå på do. Vi må utrede løsninger og få på plass betjening, sier Audun Rake.

Burde klare å holde seg

- Til nå har vi vært avventende med tiltak, fordi det blir veldig krevende å etablere og drifte et anlegg inne i heia. Turen er strengt tatt ikke lengre enn at friske folk skal kunne holde seg de tre–fire timene den tar tur–retur. Foreløpig er det ingen storm av kritikk som er kommet, men jeg hører det av og til. Og det er nok for meg, sier Audun Rake, som er opptatt av at noe må gjøres før merkevaren blir tilsmusset.

Tett strøm av fotturister til Prekestolen øker også behovet for toaletter langs stien.

På vei ned fra toppen møter familien Schellevis fra Wijk aan Zee i Nederland en stim av turister på vei opp.

- Jentene er tissetrengte, men klarer å holde seg til de er nede, sier familiefar Michel.

Kona gikk turen for 18 år siden. Da gikk hun uten å treffe et eneste menneske. - Denne gangen var det for mye folk. Det er ikke slik en fjelltur i Norge skal være, synes Sandra Schellevis.

Opptatt av omdømmet

Fjord Norge, Vestlandets reiselivsselskap, ser alvorlig på problemet med tilgrising og forsøpling av landsdelens fem mest populære turmål.

- Dette et problem både på Trolltunga, Kjerag, Romsdalseggen og Skåla, men volumet er spesielt stort på Preikestolen, sier Per Gunnar Hettervik i Norwegian Centre of Expertise (NCE). NCE Tourism er et produktutviklingsprosjekt i Fjord Norge og Hettervik har ansvaret for vandring.

- I sommer har jeg prøvd Trolltunga og Preikestolen. Dette er fantastiske turer med fine stier, men vi har alle behov for å avtre når det går mange timer. Jeg måtte selv ut i buskene underveis. Der hadde det vært flere, og det så ikke ut, sier Hettervik.

Konkret jobber Fjord Norge med å få til et fellesopplegg for renovasjon og toalettordninger ved toppattraksjonene – før ekskrementer og forsøpling utløser dårlig omdømme. Eller at turister fyller drikkeflasken i en bekk som er forurenset og blir syke.

- Vi markedsfører rent vann og kan ikke risikere noe som gir negativ publisitet. Derfor ønsker vi å løfte saken opp og se etter fellesløsninger for alle de store reisemålene i klyngen. Vi må lage noe som er terrengtilpasset og kan drives effektivt i samarbeid med lag og organisasjoner, sier Hettervik.

Uaktuelt med helikopter

Det kan for eksempel bli aktuelt med helikoptertømming av toaletter en gang i måneden. Dette vil være et finansielt og driftsmessig spørsmål. Her kan både Den norske turistforening, friluftsråd og andre være aktuelle partnere.

Stiftelsen Preikestolen prioriterer saken og er villig til å være et pilotprosjekt.

- I beste fall har vi på plass en løsning allerede til neste sesong, sier Audun Rake.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ingen problem med at dette løses ved å settes opp servicebygg med toalett halvvegs inne. Når det er så mange folk som velger å komme seg ut på samme turen, må vi bare løse de utfordringene som kommer med dette. Det er jo kjempepositivt at det er mange mennesker som tramper i kø opp og ned til Preikestolen. Jeg var der i 2002 og skal ikke dit igjen, men jeg har nok av andre plasser å reise om jeg vil ligge alene i telt. Et av de minste problemene i Norge er å finne en plass hvor man kan telte så å si alene. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ok at folk flest kanaliseres inn på slike avgrensede områder.

Vi har hva, fem små områder på hele vestlandet hvor rundt 90-95% av turistene stikker innom? Resten har vi faktisk for oss selv. Da får vi tåle at det tilrettelegges ekstra rundt disse fem områdene som det blir nevnt i artikkelen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle "må" minst en gang pr.dag. Slik er det bare. Også jeg når jeg er på tur. Problemet med plasser som Prekestolen , er at  flere titalls tusenvis skal samme turen i løpet av noen sommeruker.Og så er naturen der oppe stein , stein og atter stein.  Det er ingen vei utenom å bygge toalett anlegg. Fatter ikke at de ikke har gjort det for lenge siden. Oppe i Røssdalen er det kommet toalettanlegg. Jeg syntes det var trist da jeg så det første gang, men innser at det måtte bare komme. Ikke en så populær plass som Prekestolen, men likevel merktes det etterhvert at for mange "måtte" på ett ganske begrenset område. Nå er det bedre...

 

 

 

 

Endret av Robinson
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Odd Bjørn skrev:

Er forsåvidt enig med deg der Martin...men det er nå likevel noe og stille spørsmål ved..for hva blir det neste "tiltaket"

Det har vel vært en del ulykker etterhvert hvor turister blir skyllt ned fosser og juv. Så det neste er nok flere gjerder og stengsler.

 

Sitat

http://www.smp.no/nyheter/article491015.ece

flydal-nett1

Dødsleik ved Flydalsjuvet

I helga klatret 10-12 utenlandske turister over sperringen ved Flydalsjuvet og danset på kanten av stupet.
 
Det er tragisk for de det rammer. Også er vel ikke så ofte disse plassene åsted for de ekstreme villmarksopplevelsene våre. Så for min del er det greit at også disse stedene sikres mot uvøren dødslek. Selv kjenner jeg at jeg er veldig glad for gjerdet når jeg besøker Flydalsjuvet. :grin:
 
Endret av Martin Gjellestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på dette temaet nå og har vel kommet fram til at det er nødvendig med en del tiltak på de mest utsatte plassen, det er ingen vei utenom..

Og ja Robinson..jeg fikk meg også en støkk når jeg så at det var satt opp toalett i Røssdalen, men det det har jo blitt et voldsomt "press" der også, for og si det sånn :) Jeg hadde meg jo en tur der første adventshelga, rigga meg til med teltet og hadde jo en fin tur, men det blir liksom ikke det samme når en sitter med bålet og ser på utedassen :) Så jeg må nok finne meg nye plasser..det er nok og ta av :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Odd Bjørn skrev:

Jeg har tenkt litt på dette temaet nå og har vel kommet fram til at det er nødvendig med en del tiltak på de mest utsatte plassen, det er ingen vei utenom..

Og ja Robinson..jeg fikk meg også en støkk når jeg så at det var satt opp toalett i Røssdalen, men det det har jo blitt et voldsomt "press" der også, for og si det sånn :) Jeg hadde meg jo en tur der første adventshelga, rigga meg til med teltet og hadde jo en fin tur, men det blir liksom ikke det samme når en sitter med bålet og ser på utedassen :) Så jeg må nok finne meg nye plasser..det er nok og ta av :)

Når det gjelder Røssdalen, så var problemet noe likt det som eksisterer ved Prekestolen.. 

Man "gjør" uansett når man "må". 

Det var ikke særlig morsomt å ta en tur innover i skogen i Røssdalen før dasen kom opp......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dassen på bildet er kanskje ikke verdens høystliggende, men den installert på 4900m på den siste leirplassen før toppen på Kilmanjaro.

Formidabel utsikt, og aldri behov for å tømme akkurat dette i alle fall.. vet ikke høyden, men det man måtte finne på å legge igjen der forsvant sikkert 200m loddrett nedover..


Så de har insett problemet der også og snekret toaletter ved alle leirene, i tillegg bar i alle fall gruppen min med seg et Porta Potti med et eget lite telt på 1m2 med ståhøyde. Det var alltid tømt og reint når jeg kom til leiren etter en dagsetappe.

Kanskje de skal bygge et tilsvarende på kanten av Preikestolen :afro:

IMG_1336.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Synes man burde vurdert å stenge ned noen av disse områdene noen år, slik at naturen kan ta litt over. 

Å bygge toaletter og andre sjenerende bygninger, bare fordi folk ikke kan tenke 5min fremover er bare tull. Her burde det strengtatt bare informeres om, og folk burde ta det som straff for å ikke gidde å følge med. De gangene jeg har vært på preikestolen så ser man både turister som går opp i sandaler og annet upraktisk utstyr. 

Igjen burde de ta noe av konsekvensen selv, trist at norske natur attraksjoner skal måtte ødelegges bare fordi turister ikke vil respektere den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.