Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose til to røvere på 4 og 6 år


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe soveposer til nevøene mine på 4 og 6 år. De er hhv 115 og 120 cm ca. Skal man gampe på og kjøpe en voksenpose på 180 eller er det ok å bestille noe på 160? 

Tenkte å bestille fra isbjorn.no og vil satse på Senjaposene som tresesongsposer. 

Hva tror dere som har erfaring med barn og tur? 

Takk for alle svar

MVH

Tante Monsen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville anbefalt soveposer som ikke blir for romslige slik at barna ikke våkner opp nede i posen og får klaustrofobi. En skikkelig demper for framtidige turer.
Har sjøl erfaring med dette som barn. Du får tak i poser som man kan vokse i, dvs poser med forlengelsesmuligheter. Guttungen min på 8 har en slik en, mener det er en Mammut/Ajungilakpose 140-160??

Jeg har ved en feil tatt med denne posen på orreleik og i full lengde nådde den meg til brystet :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemann hos oss bruker voksi urban pose (arvet etter de eldre) Dette er en knallgod pose, som passer fr 0-6 år med ull i ryggen, og dun over.

http://www.voksi.no/produkter/vognpose/urban/urban-antrasitt

Min mellomste har fjellpulken sovepose, den er god og varm, og har brukt den ned til et par minusgrader i telt. Fåes i 120 og 140cm lengder.

http://fjellpulken.no/tilbeh/art-721-fjellpulken-barnepose-140-cm.html

Eldstemann får Helsport Isfjorden Junior Flex til Jul, som vi planlegger snøhuletur med. Denne kan justeres 130-160cm lengde. Han hadde en norheimpose med forlengerdel. Denne har han ''sovet seg gjennom'' så han ligger rett i isolasjonen i deler av posen.

http://www.helsport.no/isfjorden-junior-flex

Senjaposen er sikkert et flott soveposevalg, og temperatur kan jo reguleres med litt klær i posen om det skulle bli litt kjølig. Brett den delen som er for lang dobbelt med en pakkstropp rundt, så slipper de å varme opp posen som er for lang om ikke du tenker målsøm.

Eneste jeg ikke liker med litt varme barneposer er at de er dobbelt så store og tunge som fars 3-sesongs dunpose.

Men som tante er jo det et luksusproblem om man får dem med på tur ;) 

Endret av MagneJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakdelen med mange av de barneposene som er lenket til over her er volum og vekt. Vi har benyttet vanlige fiberposer til de små. Little mamut osv,

Etter mye forsking har vi nå kjøpt Mammut Sphere UL Spring - til han på snart 7 som han får til jul. Svart med oransje felter - veier 550 gram. http://www.mammut.ch/INT/en/B2C-Category/Equipment/Sleeping-Bags-and-Pads/Down-Sleeping-Bags/Sphere-UL-Spring/p/2410-00963-5670-180-1

Spent på hvordan den blir i sommerfjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Bakdelen med mange av de barneposene som er lenket til over her er volum og vekt. Vi har benyttet vanlige fiberposer til de små. Little mamut osv,

Etter mye forsking har vi nå kjøpt Mammut Sphere UL Spring - til han på snart 7 som han får til jul. Svart med oransje felter - veier 550 gram. http://www.mammut.ch/INT/en/B2C-Category/Equipment/Sleeping-Bags-and-Pads/Down-Sleeping-Bags/Sphere-UL-Spring/p/2410-00963-5670-180-1

Spent på hvordan den blir i sommerfjellet.

Men hvordan funker det med dunpose for barn, jeg ser for meg at de to piltene kommer til å søle diverse på seg selv og posen allerede første natten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sovjetunionen skrev:

Men hvordan funker det med dunpose for barn, jeg ser for meg at de to piltene kommer til å søle diverse på seg selv og posen allerede første natten? 

Det funker veldig godt for oss. Vi benytter fleecepledd (hjemmesydde) som innerpose uansett. Lønner seg forøvrig å følge med på tilbudene som raser. Den posen som jeg lenket til over fikk vi til under halv pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempegode tips og erfaringer, det setter jeg virkelig pris på! 

Det jeg lurer mest på er imidlertid hvor lang posen skal være? 

Isbjørn sier at posen bør være 30 cm lengre enn barnet. Det virker veldig merkelig i mitt hode. Med den tankegangen holder en 170pose frem til de er 10. Det er vel ingen ting i veien med at man har en pose som er 160 om man er 160 lang? Min pose er jo 175 og er dermed 3cm lengre enn meg. 

Skal man investere i en voksenpose og dermed dra med seg alt for mye på tur, eller kan man kjøpe en pose som er 160 og satse på at guttene passer i det? Hva tenker dere som har barn? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fiska fram posen til poden på 8, og det var en Outwell Cloud Convertible 125/155, og den passer han enda. Komforttemp for gutter på ned til -2 og veier 1,3kg. Man forlenger/forkorter enkelt mellom 125 til 155 med glidelås, forlengelsen er altså fastmontert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Når kidsa var helt små 0-3år hadde de hver sin Mammut Ajungilak knøtt pose, ser denne kan være litt vanskelig å få tak i om dagen og at den har blitt byttet ut med Mammut knott isteden, samme lengde som Mammut Ajungilak var på 115cm, men var 100gram tyngre og hadde 80gram mer fyll, sånn hvis noen lurte. Fungerte bedre i barnehagen enn voksi posene :) 

Fra alder 3-> har jeg brukt Bergans kids comfort, dette er en 150 cm pose, så den vil sannsynligvis holde opp til 7års alderen vil jeg tippe
hvis man skal ut på kaldere turer (minus 15 og nedover), ta med de vanlige posene og en jerven ekstreme fjellduk så putter du kids med sovepose inn i fjellduken også har de det mer enn varmt nok.

Tipper vi går videre over på en 195cm pose når bergans posen blir for liten, og tar da en 3 sesongers tyin syntetisk pose e.l (grunnet tørke egenskapene og holdbarheten/robustheten på tyin posene) som vil dette det meste av behovene videre fremover en god stund :) 

Endret av tohenrik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tusen takk for veldig bra innspill, det setter jeg virkelig stor pris på! 

Det endte med to soveposer fra Isbjørn på 170cm, de er helt greie, men mangler krage i toppen hvilket ikke virker så gjennomtenkt for en vinterpose som skal holde ned til -10.

Uansett så har de falt i smak og selv om vi ikke har fått vært på utetur enda, så sover begge karene i soveposene hver eneste natt. Av en eller annen grunn så er det noe med den isbjørnen som gjør at de føler seg trygge og sover godt :)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.