Gå til innhold
  • Bli medlem

Tillpassning av Neoair liggunderlag


LightDan

Anbefalte innlegg

Annonse

Jag har gjort ett Neoair Xlite str L kortare så det passar från huvudet ner till rumpan.

I tillägg kortat ett vanligt cellplastunderlag så det passar under ben och fötter.

Detta har flera orsaker. Totalvikten blir 340 istället för 460 gram. (Vikt för bara Neoair är 270 gram.) I tillägg kan jag använda cellplastunderlaget som stötte i en lätt ryggsäck och spara ännu mera vikt, totalt ca ett halvt kilo.

Metoden jag använt kan man finna här: 

Lite egna erfaringar:

Strykjärnet bör inte vara riktigt på full värme, då kokar smältlimmet i liggunderlaget och det blir bubblor i sömmen. Testa värmen på den bortklippta biten.

Jag har strykt sömmen på frihand och följt kanten på den sista "pölsen" i liggunderlaget, denna blir då något lägre än de andra och det blir ett behagligare drop ner till cellplasten.

Jag rundade också hörnen för att göra dem starkare och penare.

Till sist har jag limmat linor till det uppblåsbara underlaget och gjort hål, samt förstärkt dem med lagningsutstyr till ett Exped liggeunderlag i cellplastunderlaget så jag kan binda dem samman och förhindra att de glider ifrån varandra under natten.

Endret av LightDan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være pirkete, men du sparer vel ikke mer vekt en det du kutter vekk av x-lite? Du kunne fortsatt ha brukt skumunderlaget som støtte i en ryggsekk selv om x-lite underlaget var helt:ahappy:

 

Hvordan synes du ligge komforten er? bygger du opp med noe mer en skumunderlaget under bena? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För att vara lite pirkete tillbaka: ;-)

Jo, det är riktigt att jag kan göra så, men på bekostnad av vikten på Neoair som jag kuttat bort + cellplastunderlaget.

Så räknat på det sättet är viktsparingen 460-270=190 g på Neoair + 70 g för skumplasten=260 g.

Minus en fin kväll när jag lärt mig något nytt, vilket är omöjligt att värdera.

 

Jag har bara testat det inomhus på golvet och på sängen, men komforten verkar ok. Jag gjorde först sömmen/svetsen mitt på en "pölse" och då blev sista biten av underlaget 1-2 cm högre än resten, vilket gav en obehaglig drop mellan de olika underlagen. Genom att flytta in sömmen till att följa kanten på "pölsen" blev sista biten av underlaget någon cm lägre istället, vilket är betydligt behagligare.

Vid behov kan jag bygga upp med ryggsäcken eller något klädesplagg för att få ett jämnare drop, det får jag se om det behövs när detta är testat ute i verkliga världen.

Endret av LightDan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten varning.

När man kuttar i liggunderlaget blir garantin ogiltig, så om underlaget går sönder är det bara att laga själv eller slänga.

Jag kan naturligtvis heller inte lova att någon annan kommer att lyckas med ett likadant projekt (även om jag tycker det gick lätt) så jag tar inget som helst ansvar för vad som händer andra som prövar på detta. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Uppföljning efter en sommars bruk:

Detta har fungerat stort sett som förväntat. Det tog ett par nätter att vänja sig vid droppet, och om jag skulle göra om samma sak igen hade jag gjort underlaget 5-10 cm längre, det hade ökat komforten för mig.

Jag har inte saknat den fulla tjockleken och bredden under benen, men det är naturligtvis individuellt. Jag kommer att fortsätta att använda detta på turer med barmark och plusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.