Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus Omnifuel - feilsøking


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har en Omnifuel som har voldet meg litt hodebry i det siste.

Fabelaktig brenner på alle måter, men det var fram til siste tur på Dovre for to uker siden.

Jeg fyrer med fritidsparafin. Det er en fueltype jeg er komfortabel med og har brukt så lenge jeg har hatt en brenner som går på annet enn gass. Problemet jeg opplevde på denne turen, og har gjenskapt hjemme, er at den nekter å brenne på middels effekt. Den brenner glittrende på full guffe og på stearinlys nivå. Midt mellom så slukker den. Det er når flammen beveger seg fra senter og ut til kanten at det går galt. Tenkte det kunne være et problem med fuel (hadde lampeolje) så jeg skifta til fritidsparafin men med samme resultat. Har prøvd å la den stå på ful guffe lenge så den blir god og varm, men problemet er uendret. Har også staka opp jetten flere ganger uten at hjelper det spøtt.. Brenneren er under et år gammel og (desverre) ikke brukt så mange ganger.

En kompis av meg har samma brenneren og har også opplevd problemet.

Ser at mange her på fjellforum har denne brenneren. Er det noen som har forslag på løsning til mitt problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har en Omnifuel som har voldet meg litt hodebry i det siste.

Fabelaktig brenner på alle måter, men det var fram til siste tur på Dovre for to uker siden.

Jeg fyrer med fritidsparafin. Det er en fueltype jeg er komfortabel med og har brukt så lenge jeg har hatt en brenner som går på annet enn gass. Problemet jeg opplevde på denne turen, og har gjenskapt hjemme, er at den nekter å brenne på middels effekt. Den brenner glittrende på full guffe og på stearinlys nivå. Midt mellom så slukker den. Det er når flammen beveger seg fra senter og ut til kanten at det går galt. Tenkte det kunne være et problem med fuel (hadde lampeolje) så jeg skifta til fritidsparafin men med samme resultat. Har prøvd å la den stå på ful guffe lenge så den blir god og varm, men problemet er uendret. Har også staka opp jetten flere ganger uten at hjelper det spøtt.. Brenneren er under et år gammel og (desverre) ikke brukt så mange ganger.

En kompis av meg har samma brenneren og har også opplevd problemet.

Ser at mange her på fjellforum har denne brenneren. Er det noen som har forslag på løsning til mitt problem?

Dette tror jeg må være ett problem som følger disse primusene.

Jeg har en Himalaya Multifuel, den vil ikke brenne på lav varme. Den er som du sier en glitrende brenner, men fungerer ikke på alle effektene. Jeg har lest et sted at det kan være at dysen er litt løs. Prøv å stramme til denne så skal problemet løse seg. Dette er i teorien selvsagt. På min brenner fungerte dette ikke. Min har visst bare av og på, enten er det full guffe, eller så slokker den.

Ett stort pluss med brennerne fra Primus er servicen hvis noe er galt. Ta kontakt med de som solgte deg den, eller direkte med Primus. Der er det hjelp å få, det er ikke alle merker jeg kan si det om.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett stort pluss med brennerne fra Primus er servicen hvis noe er galt. Ta kontakt med de som solgte deg den, eller direkte med Primus.

Takk for tipset Munin. Jeg ringte dirrekte til Primus og har avtalt at jeg kan komme innom så de kan se på brenneren. Har selv en omnifuel mulitbrenner. Den har tidligere fungert bra på bensin, men i det siste har den slukket etter ca 5 minutter uten forvarsel. Dette gjentar seg, og er kilde til mye frustrasjon. Den har også brent ugjevnt på gass.

Skal komme med tilbakemelding på hvordan det går. Største problemet blir å finne tid på dagtid til å levere den inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Munin. Jeg ringte dirrekte til Primus og har avtalt at jeg kan komme innom så de kan se på brenneren. Har selv en omnifuel mulitbrenner. Den har tidligere fungert bra på bensin, men i det siste har den slukket etter ca 5 minutter uten forvarsel. Dette gjentar seg, og er kilde til mye frustrasjon. Den har også brent ugjevnt på gass.

Skal komme med tilbakemelding på hvordan det går. Største problemet blir å finne tid på dagtid til å levere den inn.

Flotte greier!!!

Hadde selv problemer med å få skaffet reservedeler her oppe i Trøndelag. Sendte en mail til Primus, og fikk tilsendt alt jeg ba om, pluss litt til. Dette uten å måtte betale noe som helst, for å kompensere mine problemer med brenneren ( den klikka i -30, i Børgefjell). Det kaller jeg service. Så når brennerne er så gode som de er, pluss service av en annen verden. Så kan jeg ikke si noe annet enn at dette må være verdens beste brennere!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skal ta kontakt med Primus å få høre hva de sier om problemet. Poster svar her så snart jeg får tilbakemelding.

Det viser seg at brenneren går fint på alle justeringer når det står en gryte på. det er når det ikke står gryte at den ikke vil brenne skikkelig på mellomnivåene.

Takker for gode tips og tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei,

Har en primus omnifuel som jeg kjøpte for ca 1 år siden. Har problemer med at den brenner ujevnt på lav guffe. Den har også lett for å slukke da. Har foreløpig kun brukt den på gass og parafin, men den fungerer likedan på begge sortene. Synes det er ganske irriterende da det ikke alltid er behov for å kjøre på fullt. Har noen funnet en fix på problemet?

Fra før av har jeg en gammel Optimus 111 hiker. Den brenner som en drøm men er jo ganske mye tyngre å drasse på. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut for meg som det er møkk i regulatorn. Prøv å fjerne dysa, dpray godt med forgasserrens inni der du kommer til, mens regulatorn står åpen. Gjenta med forgasserrens flere ganger.

Når den har fått stått i blødt ei natt i forgasserrens, gjør godt reint der du kommer til. Trykkluft er supert.

Deretter mere forgasserrens, monter sammen og prøvefyr.

Den siste resten med forgasserrens får forhåpentligvis løsna og forbrent siste rest av urenheter.

UNNGÅ parafin til lamper. den er tilsatt endel rariteter som kan avleire seg i regulatorn.

Bruk følgende flytende drivstoff:

Statoil 4takts miljøbensin

eller Tennveske (som er rein parafin uten "lurium")

Når du har prøvd disse tingene, så ta kontakt, så skal vi vel få primusen til å fungere ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet ut at for å få min Omnifuel (ny i mars 2006) til å brenne godt på lav effekt, må jeg pumpe mye mer trykk i flasken enn det som virker rimelig. Ellers ingen problemer.

Mrk: Jeg bruker kun miljøbensin, da det brenner renest. Som nevnt, kjøpes på Statoil i en grønn 5 liters dunk (Alkylatbensin 4 takt for gressklippere). Den orange dunken er tilsatt olje og må ikke brukes. Jeg var på tur med en fyr forrige vinter som fortalte at fjellgruppa ved NTNU hadde testet alle mulige brennstoff og funnet ut at den brant renest. Jeg nevner dette fordi jo renere resultat ved fyring, jo mindre problemer. Parafin brenner for eksempel ikke særlig rent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje WJ.

Problemet er ikke at parafin i seg selv brenner så ureint, men at brennerne ikke er laget for parafin. En god gammeldags bråkebrenner vil gå fint i en ca. 50 år med et minimalt vedlikehold, så lenge den får parafin. Lukt og sot blir det også ganske lite av. Problemet er diverse andre brennerkonstruksjoner (les... moderne) som ikke takler parafin og diesel. Unntak her er British Army No 12 og muligens MSR XGK ( har ikke testa den sjøl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg forsøkt med miljøbensing på Omnifueln. Det fungerte fint. Brant fint på lav guffe også. Skal bruke det på neste tur. Forsøkte det samme på min Optimus Hiker 111, men klarte ikke å lese om dysen var av M-typen. Det fungerte dårlig så jeg har sikkert feil dyse. Forsøkte med tennvæske og da brant den fint, muligens med en noe gulere flamme enn med lampeolje.

Så til dette med brannfaren. Det er vel farligere med bensin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin er mere lettanntennelig. Noen få forholdsregler er jo greit:

Ikke fyll varm primus.

Ikke fingre med tanklokk mens det er fyr.

Fyll helst uttafor teltet.

Bensinen sier ikke Bang.

Har du først fått fyr på drivstoff, er parafin værre enn bensin.

Merkelig at din 111 ikke likte miljøbensin. Neppe feil dyse på den. Den skal normalt brenne men med alt for stor kraft, med parafindyse og bensin på tanken.

Når man bytter drivstoff, må man fyre igjennom en tank. Det vil ligge rester etter gammelt drivstoff i systemet, og det må vekk før det brenner bra.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin er mere lettanntennelig. Noen få forholdsregler er jo greit:

Ikke fyll varm primus.

Ikke fingre med tanklokk mens det er fyr.

Fyll helst uttafor teltet.

Bensinen sier ikke Bang.

Har du først fått fyr på drivstoff, er parafin værre enn bensin.

Merkelig at din 111 ikke likte miljøbensin. Neppe feil dyse på den. Den skal normalt brenne men med alt for stor kraft, med parafindyse og bensin på tanken.

Når man bytter drivstoff, må man fyre igjennom en tank. Det vil ligge rester etter gammelt drivstoff i systemet, og det må vekk før det brenner bra.

Lykke til.

Hei Runegutt123!

111 brant faktisk veldig dårlig med bensin. Snodig. Skal prøve på nytt en gang senere. Men jeg er glad for at jeg fant ut av de med Omnifueln. Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Et genialt sted for reservedeler og ellers alt annet man måtte trenge fra Primus er

http://www.primusshop.no/primus-reservedeler/

Ellers vil jeg anbefale å bruke renset bensin til Omnifuel dersom ikke gass er et alternativ-

http://www.primusshop.no/brensel/brensel/primus-renset-bensin-1_0-l

Er det du som driver butikken?

Ganske stive priser på den butikken! Omnifuel kr 1999!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.