Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer Helsport Reinsfjell (IKKE superlight)


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Hei alle! 

Vurderer å kjøpe Reinsfjell 2, men har problemer med å finne informasjon om dette teltet. Det er veldig mange review op superlightversjonen, men nesten umulig å finne noe om den "vanlige". Er det noen av dere som har erfaringer med dette teltet? Spesielt med tanke på lufting og hvor mye vær det tåler. 

På forhånd takk for all hjelp! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Kan ikke hjelpe stort, men er selv på utkikk etter samme telt. Jeg venter bare på XXL-tilbud:-)

Reinsfjell har en sterkere duk enn superlight, samt større ventil på bakkenivå. Den øvre ventilen er også større. Pluggene er kraftigere. Mulig det også er kraftigere glidelåser på Reinsfjell!?! Teltet skal være mer robust. Helsport markedsfører også dette som helårstelt. Ventiler på bakkenivå kan fort føyke igjen om vinteren, har jeg lest. Har ikke erfaring med denne problematikken da alle mine telt har hatt ventilene høyt oppe.

Finner også Reinsfjell X-Trem 2 her http://www.scandinavianoutdoorgroup.com/helsport-reinsfjell-x-trem-2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinsfjell X-trem 2 skal visstnok komme i 2016 etter det jeg har lest. Ser veldig spennende ut, men "overlapper" litt med Storsylen etter det jeg kan skjønne. Mulig denne modellen skal erstatte Storsylen.

Ellers kan jeg varmt anbefale Reinsfjell SL til tresesongsbruk, men det var jo ikke det du spurte etter ;-)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har begge disse teltene, mitt inntrykk er at Reinsfjell 2 virker mer solid.

Pluggene som er med Reinsfjell SL er rett og slett for tynne. Må stadig dytte de på plass igjen.

Syntes også det var lettere å få duken stram på Reinsfjell 2,luftingen syntes jeg var bra,men det skal sies

at var masse vind hele perioden jeg brukte Reinsfjell 2 i sommer, samt regn.

Bare bunnduken på Reinsfjell SL er et argument for å velge Reinsfjell 2 istedet,den veldig glatt og barnåler og slikt 

lager fort hull.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.12.2015 at 20.09, Sovjetunionen skrev:

Hei alle! 

Vurderer å kjøpe Reinsfjell 2, men har problemer med å finne informasjon om dette teltet. Det er veldig mange review op superlightversjonen, men nesten umulig å finne noe om den "vanlige". Er det noen av dere som har erfaringer med dette teltet? Spesielt med tanke på lufting og hvor mye vær det tåler. 

På forhånd takk for all hjelp! 

 

 

Hilleberg Allak er ett tilsvarende telt. Jeg ett som heter staika som er litt kraftigere utgave. Jeg ville vurdert allak også av følgende grunner:

Luftingen i taket fungerer veldig bra. Uten å ha prøvd helsport teltet har jeg mer tro på hilleberg sin løsning (som jeg vet funker).

Innerteltet kan åpnes helt og kneppes bort delvis. Kjekt hvis du skal koke inni forteltet (som er lite).

Kvaliteten på hilleberg er super, men har aldri hatt noe å klage på helsport heller.

Vektforskjellen ville jeg ikke hengt meg opp i.

Koster dog ca 1200-1300 kr mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, renzir skrev:

Hilleberg Allak er ett tilsvarende telt. Jeg ett som heter staika som er litt kraftigere utgave. Jeg ville vurdert allak også av følgende grunner:

Luftingen i taket fungerer veldig bra. Uten å ha prøvd helsport teltet har jeg mer tro på hilleberg sin løsning (som jeg vet funker).

Innerteltet kan åpnes helt og kneppes bort delvis. Kjekt hvis du skal koke inni forteltet (som er lite).

Kvaliteten på hilleberg er super, men har aldri hatt noe å klage på helsport heller.

Vektforskjellen ville jeg ikke hengt meg opp i.

Koster dog ca 1200-1300 kr mer.

Har allerede hatt øynene på Allak en stund. Vurderte reinsfjell siden jeg kunne få et nytt til halv pris og dermed 5000 kroner mindre enn Allaken (evt 3000 mindre når det er på tilbud). Jeg tror jeg kommer til å ende på Allak uansett etter å ha lest disse kommentarene. Tviler ikke på at Reinsfjell er et bra telt med fin lufting og kvalitet, men etter å ha kikket litt rundt tror jeg Allak er i en annen liga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Exped Venus er et annet interessant telt som ligger litt i samme kategorien som Reinsfjell: https://www.fjellsport.no/merker/a-g/exped/exped-venus-ii-extreme-telt.html

Det ligger noen videoer som viser oppsett av Allak på youtube. Personlig så syns jeg oppsettet av Allak ser litt omstendelig ut: https://www.youtube.com/watch?v=gydT4Zpxec4 Men er sikkert et bra telt. Kvaliteten på Hilleberg er bra, men synes ikke den utmerker seg i forhold til Helsport og virker generelt litt overpriset mot andre telt på markedet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9. desember 2015 at 21.17, whistler skrev:

Reinsfjell X-trem 2 skal visstnok komme i 2016 etter det jeg har lest. Ser veldig spennende ut, men "overlapper" litt med Storsylen etter det jeg kan skjønne. Mulig denne modellen skal erstatte Storsylen.

Håper det i såfall blir et tillegg og ikke erstatning. Storsylen har jo nokså mye større plass i innerteltet, mens Reinsfjell har to innganger og fortelt på bekostning av plass i innerteltet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.