Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett(1 kg) 3- sesongs pose til 2-3000= can it be done?


Kimmern

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kommet frem til at det er på tide å pensjonere 3- sesongs posen min jeg synes veier alt for mye(1,6 kg) og tar opp litt vel mye oppakning i sekken. Det er ikke til å skyve under en teltduk at den også har sett sine bedre dager, da hygienen ikke alltid er den beste på tur.

Jeg begynner å skjønne at jeg kanskje må ha dun(?) selv om det ikke er ideelt mtp fukt og evt kondens i telt. Jeg ønsker meg en som veier rundt kiloen, tar relativt liten plass i sekken og som jeg ikke trenger å være altfor forsiktig med(må tåle å bli brukt).

Kriteriene er:
-Maks 2-3000 kroner
-Rundt en kilo og komprimerbar
-Dersom dun er eneste alternativ, finnes det noe som tåler fukt bedre enn andre?
- Må tåle ned til 0 grader

Jeg har sett litt på denne: https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-ascent-300-ember.html, men jeg har ikke peiling på om det er en pose av god kvalitet?

Jeg har prøvd å unngå dun, men hvilke andre alternativer har jeg isåfall? Setter stor pris på svar og forslag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
35 minutter siden, MagneJ skrev:

Den kan være et alternativ, men det bekymrer meg litt at den ikke har nakke/ varmekrage. Synes også det ser ut som om man ikke får dratt hetten over ansiktet noe særlig?

Har du noe erfaring med den? takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, rune1974 skrev:

Kan kun tilslutte mig Njaal's forslag om Cumulus.

Du kan købe den direkte fra fabrikken, eller fra den danske forhandler Backpackinglight.dk 

Jeg har kun gode erfaringer med både poserne og den danske forhandler.

med en pris på 15-1600 dkr, hvor mye kan jeg regne med at totalen blir inn i landet da? Har hørt mye om Cumulus, og utelukkende bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Kimmern said:

med en pris på 15-1600 dkr, hvor mye kan jeg regne med at totalen blir inn i landet da? Har hørt mye om Cumulus, og utelukkende bra!

Jeg kender desvære ikke til hvad told/fragt bliver fra Danmark til Norge. 

Evt ring eller skriv til Niels fra backpackinglight.dk, han plejer at være meget hjælpsom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Cumulus Comforter gjør jobben godt f.eks... Du kan bestille alle poser hos Cumulus med hydrofobisk dun! Evt har Rab også hydrofobisk dun i de fleste posene sine. Vet ikke hvorfor du skulle gått via backpackinglight!? Du kan likegjerne bestille direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld dun så var eg veldig skeptisk men brukar i dag berre dun. Går på tur heile året i hordaland og her er det vått og teltkondens så det held. Har aldri vore eit problem for meg sjølv om eg ofte ligg utan innertelt. Den største forskjellen er at eg er meir forsiktig med posen fordi ytterstoffet er tynnare, veltar meg ikkje så mykje i lyngen lenger som eg gjorde med Tyinposen. I tillegg er eg veldig obs på å pakke posen heilt vasstett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kimmern skrev:

med en pris på 15-1600 dkr, hvor mye kan jeg regne med at totalen blir inn i landet da? Har hørt mye om Cumulus, og utelukkende bra!

ved kjøp i dei fleste land i eu så reknar du prisen slik: butikkpris - butikkland sin moms (dansk er 25%, dvs x 0.75) x justering for kronekurs x påslag norsk moms (x 1.25). Friluftsutstyr har ikkje toll på seg i motsetning til kler. Enkelte butikkar viser butikkpris ekskl moms, men dette står som regel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trekke fra 25% mvapåslag deler man enten på 1,25 eller ganger med 0,8.

Husk at posten også tar noen gebyrer for tollbehandling, mest relevant på ting som ikke koster så mye, vinningen kan fort gå opp i spinningen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Kimmern said:

med en pris på 15-1600 dkr, hvor mye kan jeg regne med at totalen blir inn i landet da? Har hørt mye om Cumulus, og utelukkende bra!

Frakt kommer nok på 3-500 kroner + spedisjonsgebyr på 2-500 (kommer an på transportør). Videre svar kommer lenger ned...

57 minutes ago, josteink said:

ved kjøp i dei fleste land i eu så reknar du prisen slik: butikkpris - butikkland sin moms (dansk er 25%, dvs x 0.75) x justering for kronekurs x påslag norsk moms (x 1.25). Friluftsutstyr har ikkje toll på seg i motsetning til kler. Enkelte butikkar viser butikkpris ekskl moms, men dette står som regel.

Du er ikke alltid garantert å slippe mva i selgerlandet - det kommer litt an på landet og dets regler.

Kimmern, du skriver ikke hvor du bor, men om du bor på østlandet kan du sende det til postkontor i Sverige og reise og hente det der (http://www.posten.se/soktjanst/postnummersok/resultat.jspv?gatunamn=poste+restante&po=). Det er fullt lovlig: "Har du vært i utlandet i over 24 timer, kan du ta med deg varer til en verdi av inntil 6.000 kroner. Kortere opphold har en grense på 3.000 kroner". http://www.dinside.no/813732/hva-kan-du-ta-med-hjem

Jeg har gjort det med stort hell. Frakten er ofte billigere innenfor EU og du slipper mva og ikke minst gebyret speditøren tar.

Sjekk Beli sport. Jeg har bare handlet derfra en gang, men de var veldig raske og hadde billig frakt http://www.beli.se/sovsackar

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må selv redusere vekt og volum på sekken når sesongen for meg begynner igjen til våren. Den oversikten jeg har laget meg for 3 sesongs dun soveposer mellom 800 - 900gr vil koste meg 4-5000.-. Prøver å komme ned mot 5 liter i volum. Cumulus som nevnes her er vel kun en teppepose for hyttebruk om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Per Fredrik said:

Må selv redusere vekt og volum på sekken når sesongen for meg begynner igjen til våren. Den oversikten jeg har laget meg for 3 sesongs dun soveposer mellom 800 - 900gr vil koste meg 4-5000.-. Prøver å komme ned mot 5 liter i volum. Cumulus som nevnes her er vel kun en teppepose for hyttebruk om sommeren.

Tenker du på isolasonsevnen eller designet ?

Tanken med quilt/ teppe er jo at den isolasjonen i en sovepose som du ligger på, ikke isolerer iom at den isolende luften er fjernet ved at den er klemt  flat. Derfor er det bortkastet energi og volum å bære på denne isolasjonen. Man bruker isolerende luftfylt underlag og en bra quilt har strikk som sikrer at quilten holder seg på plass langs sidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sovet godt i en Warmpeace-pose i sommer fra Tjekkia. Anbefaler gjerne den. Mer enn 40 netter i denne og ingenting å klage på egentlig! :)

http://bjarnesturblogg.blogspot.no/2015/11/over-40-netter-i-warmpeace-viking-600.html

PS! Jeg har en binding til importør, så det er sagt. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke noen god vinterpose, men ramler jeg over noen ekstra kroner og tar meg råd til det, så er noe slikt midt i blinken..http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/down-sleeping-bags/panyam-600?gid=59&vid=6

Når jeg regnet kjapt med en europris på 9 kr skulle det bli noe slikt som 2900 inklusive moms, så kommer fortollingsgebyret i tillegg..Løp og kjøp spør du meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill og forslag!

Jeg har nok kommet dit at jeg aller helst ønsker meg en syntet pose, og har vurdert et par stykker. Kriteriene var som nevnt relativt lav vekt, komprimerbar og at den bør tåle rundt 0 grader. Jeg har selvfølgelig ikke blitt klokere på hva jeg skal velge, og jeg har vel gått litt i fella ift at jeg nå har lest tester og anmeldelser i både øst og vest som bare forvirrer meg mer.
Disse vurderer jeg dog:
https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-hyperlamina-s-l-ginkgo-lng.html (Liker vekten, liker ikke halv glidelås eller mangel på krage)
https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/mountain-hardwear-lamina-35-long-backcountry-green-lng.html(Liker ikke vekten, muligens litt kald? Ellers fin. Damen på Sportsnett anbefalte denne fremfor langt dyrere poser. Jeg ble mildt sagt overrasket)
https://www.fjellsport.no/produkter/turutstyr/soveposer/soveposer/rab-ascent-300-ember.html(Bra vekt, men det er dun)
https://sportsnett.no/kategorier/turutstyr/soveposer/soveposer_3sesong/produkter/montane-minimus-2-1343/electric-blue-os-reg-6174(Dun, men vanntett som bare rakkern. Halv glidelås)

Mye kjas og mas her gitt, men sånn kan det gå. Er det noen som har kjennskap til disse posene? Og uroer jeg meg for mye over dun? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang dun:

Kjøpte en Lahar 3-sesong høsten 2013. Den har overlevd mange netter utenfor teltet, våknet i snørvær (med reaksjonen "æsj" - snur seg over på magen :P ), dusjing fra lavvoduk, etc. Så lenge primærbruken ikke er gapahuk/bål har jeg ingen problem med å anbefale dun. Og ja, jeg syntes den er mye mindre klam enn syntposer 

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, TheSleepwalker said:

Ang dun:

Kjøpte en Lahar 3-sesong høsten 2013. Den har overlevd mange netter utenfor teltet, våknet i snørvær (med reaksjonen "æsj" - snur seg over på magen :P ), dusjing fra lavvoduk, etc. Så lenge primærbruken ikke er gapahuk/bål har jeg ingen problem med å anbefale dun. Og ja, jeg syntes den er mye mindre klam enn syntposer 

Har den selv, men den veier jo 1150g eller noe sånt så jeg ville ikke anbefale den her. Min lekker noe helvetes mye "smådun", noe jeg synes er dårlig da de jeg kjenner som har andre merker ikke opplever at dere dunposer lekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.