Gå til innhold
  • Bli medlem

"Topp" i Nordmarka med litt utsyn?


larserikm

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tilbkrat en del netter i Nordmarka, men alltid ligget ved et vann for fiske ller nå i høst med jentungen inni et skogholt ikke så langt fra parkeringsplassen ved Burudvann.
Jeg skal ut en tur i romjulen, alene eller med en kompis, og ser etter et sted å ligge hvor jeg fatisk får litt utsyn. Så til spørsmålet:

Er det noen av "toppene" i Nordmarka som er lett tilgjengelige til fots, maks to timer gange, og samtidig har noenlunde OK sted å slå opp et telt? Krokskogen?

Jeg går til fots, gjerne i snø, og sover ute / under tarp eller i telt. Er forberedt på kalde forhold :)

Endret av larserikm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hur långt kan du køra? Det finns en bra uppe vid Jevnaker, den mest 700-meterstopp i Nordmarka som ligger mest NV. Fin utsikt mot NV, går fint att slå upp tält. Stig upp från dalen nedanför. Ananrs är det ett stycke att gå dom vägar jag känner till.

Fusk-topp: Ringkollen. En spottloska från parekringen, bra utsikt. Bra tältplats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellomkollen, som nevnt, er et alternativ nære byen. Ved Oslo er et også bra utsikt fra Øyungskollen, selv om synsfelt der er noe smalere.
Oppe i norddelen har du også Pershusfjell. Parkere på Tversjøstallen å gå opp derfra, det er ikke så langt. Stien går en del i skogen men det er noen bra utsiktspunkter der. Ser at det har vært bålfyring noen steder tidligere. Utsikt herfra stort sett mot øst og syd. Fra Tverrsjøstallen er det heller ikke så langt til Kolleren. Den er 688moh og har grei utsikt. Ser f.eks Norefjell, dog er en annen ås litt i veien.

Litt lengre vest har du Gyrihaugen ved Krokskogen, der er det mye utsikt.

Skal du kline til med mer hlyde og mer utsikt tar det ca 1.45 å kjøre(fra Økern/Bjerke) til P-plass på Nordstul ved Blefjell.
Her kan du gå opp til over 1300moh og i stor grad velge hvilke himmelretning du vil ha utsikt etter hvor langt du gidder å gå. Det blir jo mange høydemeter her. Blefjell er lettgått stort sett og mange steder man får plass til telt. Her avhenger vel turen av vær og vind. Kan jo fort være lite snø ved p-plass og mye snø høyere opp så det er hverken egnet til fots eller med ski. Det vet du nå det nærmer seg.

Endret av borgern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Høyeste topp er jo Oppkurven 704 m. Med tårn og ny trapp! Den kan vel nås fra Damtjern på et par timer. Ned for Oppkurven er et par småvann og en myr egnet for telting.

Tjæregrass høgda 485m gir ganske bra utsikt over til Lommedalen. Kan vel også nås på et par timer fra Tobonn evt. Burud.

 

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver du Nordmarka, men kanskje jeg likevel kan reklamere litt for eget nærturområde: Jeg foreslår Skjerveknatten, helt sør på Hadelands Østås. Jeg må innrømme at jeg ikke har sett etter teltplass på toppen, men vil tro det går greit å finne (dette er mer en rygg enn en topp). Det er bratt opp så jeg ser ikke helt for meg å gå opp til fots i snø, men om du er den sprekingen du høres ut som og kommer deg opp så kan jeg love flere flotte utsiktspunkt både ved toppen og langs ruta. Turen over knatten er blåmerket, men her snakker vi veldig stille område altså. Bare skau og vann så langt øyet kan se... Jeg bruker ca. to timer på hele runden med litt i sekken.

Her er en liten video fra turen: https://www.facebook.com/FriluftslivMedHund/videos/vb.150329065006093/975890439116614/?type=2&theater

Sjekk kartet: http://1881.to/7cYlzH

Her er bilde fra stien opp mot toppen:

_MG_1546-skjerveknatten-600x400.jpg.57c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.