Gå til innhold
  • Bli medlem

Vintertelt


paddelunde

Anbefalte innlegg

Hjelp!

 

Jeg trenger et ok telt til vintertelt som ventilerer godt og har passe plass til matlaging (med kuldegrop).

Har kun et Helsport Nordmarka 2 Camp og dette gjør ikke jobben.

Jeg skulle gjerne også ha et så billig telt som mulig, men innenfor kravspec. Forslag?

Har googla alt som er av telt i markedet nå, uten å komme noen vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, paddelunde said:

De to du linker til her er vidt forskjellige telt. Gjende er 4-personers og veier 5 kilo, Reinsfjell (og det Xtreme jeg linket til) er 2-personers, og veier to kilo mindre enn Gjende. Du har vært sparsom med opplysninger om hva du ønsker av teltet, hvor stort/tungt det bør være, og hvor tøft vintervær det skal tåle. Da er det vanskelig å gi deg gode, konkrete råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng ;)

Jeg er egentlig ikke så nøye på vekt. Det bør jo tåle en del vind, men blir ingen saftige turer over Grønland.

Billigst mulig vintertelt, men ikke så drit at jeg blir irritert. Vet ikke helt hva jeg skal si mer. Det blir ikke allverdens med vinterturer. Maks 1 uke på vinteren. Sommertelt har jeg to av allerede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig for meg på vintertelt (og kanskje noen innspill du ikke har tenkt på  osv...)

1. Jeg foretrekker tunelltelt.
2. Jeg ønsker at forteltet "består av 2 stenger" - dvs at jeg får 1 bue før skråen begynner.
3. God takhøyde. Helst over 110 cm
4. God ventilasjon har du allerede på ønskelisten
5. Stormmatter
6., Bagasjerom i begge ender til det store teltet jeg benytter med 2 (eller flere på tur)

Om du ønsker begrunnelser:

Hovedsaklig fordi: 
1. Mest smak og behag, men også pga nr 2
2. Dette fordi jeg ønsker å grave kuldegrop/kjøkken i forteltet slik at jeg kan stå oppreist å lage mat, ha "kjøleskap" innunder kokeområdet i kjøkkenet osv
3. Helst nok til at jeg kan sitte på et Expedunderlag brettet dobbelt med stoltrekk uten å kline hodet opp i taket. (Minimum å kunne sitte oppreist på enkelt Exped.underlag med tilleggsunderlag under)
4, Dette har du kontroll på
5. Hovedsaklig fordi jeg bor i Finnmark og fordi det knapt er et tre i mils omkrets der jeg foretrekker å ture på fjellet slik at det både holder varmen bedre ved fyring osv + at det kan bli litt hardvær (25m/s++ et par dager i påsken for to år siden)
6. Pga 2 blir det lite bagasjeplass i den store enden og med flere på tur er det greit med litt lagringsplass innendørs i tillegg til i pulken. Dersom jeg kjøper et mindre telt for soloturene er ikke det så viktig (jeg har siklet svæææært på det som linkes til i Outleten over her, men sliter med å overbevise lommeboken om at jeg trenger enda et vintertelt så jeg får heller trekke med 4-camp også på soloturene enn så lenge...



Vekt er ikke såååå veldig viktig da det er mer koseturer enn ekspedisjoner og et par kilo ekstra teltvekt i pulken kan jeg leve greit med...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Viktig for meg på vintertelt (og kanskje noen innspill du ikke har tenkt på  osv...)

1. Jeg foretrekker tunelltelt.
2. Jeg ønsker at forteltet "består av 2 stenger" - dvs at jeg får 1 bue før skråen begynner.
3. God takhøyde. Helst over 110 cm
4. God ventilasjon har du allerede på ønskelisten
5. Stormmatter
6., Bagasjerom i begge ender til det store teltet jeg benytter med 2 (eller flere på tur)

Om du ønsker begrunnelser:

Hovedsaklig fordi: 
1. Mest smak og behag, men også pga nr 2
2. Dette fordi jeg ønsker å grave kuldegrop/kjøkken i forteltet slik at jeg kan stå oppreist å lage mat, ha "kjøleskap" innunder kokeområdet i kjøkkenet osv
3. Helst nok til at jeg kan sitte på et Expedunderlag brettet dobbelt med stoltrekk uten å kline hodet opp i taket. (Minimum å kunne sitte oppreist på enkelt Exped.underlag med tilleggsunderlag under)
4, Dette har du kontroll på
5. Hovedsaklig fordi jeg bor i Finnmark og fordi det knapt er et tre i mils omkrets der jeg foretrekker å ture på fjellet slik at det både holder varmen bedre ved fyring osv + at det kan bli litt hardvær (25m/s++ et par dager i påsken for to år siden)
6. Pga 2 blir det lite bagasjeplass i den store enden og med flere på tur er det greit med litt lagringsplass innendørs i tillegg til i pulken. Dersom jeg kjøper et mindre telt for soloturene er ikke det så viktig (jeg har siklet svæææært på det som linkes til i Outleten over her, men sliter med å overbevise lommeboken om at jeg trenger enda et vintertelt så jeg får heller trekke med 4-camp også på soloturene enn så lenge...



Vekt er ikke såååå veldig viktig da det er mer koseturer enn ekspedisjoner og et par kilo ekstra teltvekt i pulken kan jeg leve greit med...

 

Og da er konklusjonen? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilasjon er nevnt, men ligger den utelukkende langs bakken er den useless. Derfor må ventilene ligge høyt på vintertelt, det kan lett føyke snø som tetter igjen lavtsittende ventiler, du skal også ha litt snø opp langs teltet, ligger ventilene lavt kan det hende du blokkerer de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, paddelunde skrev:

Og da er konklusjonen? ;)

Når du har gjort din egen vurdering av hvor viktig disse enkelte punktene er for deg (i tillegg til evt punkter du har fra før) så vil du nok sitte igjen med ikke alt for mange typer å velge mellom...

Det var mer et innspill for å få vite mer av deg vedrørende hva som er viktig for deg av ting jeg (og andre) prioriterer forholdsvis høyt ved valg av vintertelt. Eller hva man kan velge bort i forhold til bruk. Dersom du f.eks hovedsaklig skal ligge i lite værutsatte områder i skog og ikke prioriterer god sittehøyde så kan du jo stryke f.eks stormmatter og høy takhøyde og velge mellom mye mer enn ellers og følgelig også enklere treffe lavere i prisskalaen om det er viktig...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Når du har gjort din egen vurdering av hvor viktig disse enkelte punktene er for deg (i tillegg til evt punkter du har fra før) så vil du nok sitte igjen med ikke alt for mange typer å velge mellom...

Det var mer et innspill for å få vite mer av deg vedrørende hva som er viktig for deg av ting jeg (og andre) prioriterer forholdsvis høyt ved valg av vintertelt. Eller hva man kan velge bort i forhold til bruk. Dersom du f.eks hovedsaklig skal ligge i lite værutsatte områder i skog og ikke prioriterer god sittehøyde så kan du jo stryke f.eks stormmatter og høy takhøyde og velge mellom mye mer enn ellers og følgelig også enklere treffe lavere i prisskalaen om det er viktig...

 

Jeg ser egentlig ikke for meg at det blir de verste turene i fjellet. Så takhøyde og plass til matlaging, kanskje også to innganger blir viktigst. Jeg begynner å helle mer og mer mot kuppeltelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette teltet går for å være bra, og med en grei pris for et vintertelt.

https://www.xxl.no/bergans-helium-dome-3-71-nord-telt/p/1088489_1_style

er sikkert på tilbud innimellom om du følger med litt.

ellers er det mange som bruker hilleberg keron og helsport high camp variantene som vintertelt, dog er disse dyrere.

 

Endret av MagneJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Bergans Helium Dome og er svært fornøyd med kvaliteten på teltet. Har dog ikke testet det i de tøffeste forholdene enda, men håper å få muligheten ti å sette både teltet og meg selv på prøve denne vinteren.

Personlig liker jeg kuppel best, men det er smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helium Dome ser meget bra ut. Ser ut til å være noe av det jeg leter etter, prisen er ikke så verst heller. Ventilasjonen er kun i toppen?

 

Eneste minuset, er vel at det kanskje er vrient å legge sammen på toppen av pulken for hurtig oppsetting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, paddelunde said:

Jeg ser egentlig ikke for meg at det blir de verste turene i fjellet. Så takhøyde og plass til matlaging, kanskje også to innganger blir viktigst. Jeg begynner å helle mer og mer mot kuppeltelt

Jeg støtter deg i tanken om to innganger og to fortelt, det er svært praktisk. Da kan du f.eks. bruke det ene forteltet til kokkelering. Og hvis dere er to er det kjekt å ha hver sin
inngang.
Min favoritt er kuppelteltet Exped Orion Extreme II. Det har 1,3 meter innvendig høyde, og to innganger. Det er også et svært solid telt, men kanskje litt over ditt budsjett. Med FF-rabatt hos Fjellsport får du det for kr 5.610.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, paddelunde said:

Eneste minuset, er vel at det kanskje er vrient å legge sammen på toppen av pulken for hurtig oppsetting?

Hehe, da burde du gå for Helsport Patagonia, vintertelt i überklassen :)
Utviklet av Børge Ousland for å være så solid og praktisk som mulig, bl.a. er det designet nettopp for å være enkelt å legge på toppen av pulken uten å måtte pakke det helt
sammen. Egen pose for det følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.