Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan gå seg vill - for vimser i alle aldre


Grimner

Anbefalte innlegg

Annonse
Den 2.12.2015, 00.08.33, Grimner skrev:

Stol på retningssansen

Alle skikkelige turgåere vet hvor nord er, uansett vær, føre og promille. Medfødte instinkter finslipt på tur etter tur til alle årstider.

Auda, nå har jeg lært noe nytt, jeg er ingen skikkelig turgåer, det hører faktisk til sjeldenhetene at jeg instinktivt vet hvor nord er. For å være helt ærlig så har det vel aldri hendt. 

Dessuten har jeg funnet ut at det ikke var en ubetinget fordel  å vokse opp på en øy langs en fjord som går strakt øst/vest, jeg blir skikkelig forvirret over retningen når andre fjorder går mer på skrå den ene eller andre veien, og det gjør jo fjorder rett som det er. 

Ellers må jeg nok innrømme at min bedre halvdel har bedre retningssans enn meg, stort sett.  Men han får sent glemme at undertegnede hadde 100 % rett angående retningen i høst da vi var i Børgefjell. Sta er jeg også, og dermed slapp vi å streve oss opp på et ganske bratt og høyt fjell bare for å oppdage at vi slett ikke skulle opp dit. Forøvrig er Børgefjell helt fantastisk og ganske så fritt for stier så her er mulighetene for å vimse seg bort ganske bra om man går inn for det. 

Vi var imidlertid ganske proffe da tåka senket seg, vi stoppet og tok pause og fisket litt i det vi antok var et vann. 

Tusen takk for et lærerikt og underholdende adventsinnlegg!

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker vimseturer :) Kan med fordel ha en hest under rumpa også, og går det for galt så kan man alltid håpe den kan veien hjem. Som regel har de bedre retningssans, men ikke alltid. En times tur kan fort ta åtte timer. Har prøvd med hund også, men når hunden er alt for glad i å være ute, så kan du banne på at den heller drar deg ut på lengre vimseturer enn først antatt.

Men jeg har mista en del turfølge med denne vimsinga... :shock:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Går ofte tur med mål for dagen,men tar nesten alltid avstikkere. Hvordan ser det ut der? Jeg rusler bortom der!  Gir turene mer mening for meg og så finner man kanskje en bortgjemt perle :)  For øvrig har jeg kun gått meg vill en gang. Ubehagelig!

 

Endret av jenspetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, TomVom said:

Noen Onkelbarn av mine kalte alle uvante veier mellom to punkt for snarveier når de var i tidlig skolealder.  

De hadde absolutt skjønt det: de lengste "snarveiene" var oftest de flotteste, syntes de :)

De høres ut som geocachere.... ("bush inn, sti ut").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte faktisk å gå meg vill og var totalt på bærtur selv i et kjent område og visste heller ikke nord eller sør etter en slitsom tur opp fjella med truger om våren, men hadde forståelsen at jeg var sør for bilen min, og dette på dagen i skyet vær med samme type fjell rundt meg.

Da jeg kom ned til furuskogen der det også er to større vann med stier i mellom, hytter og bro som jeg kjente på forhånd, fikk jeg fullstendig blackout og klarte ikke å finne veien der bilen min sto parkert bare noen få kilometer unna. Fant heller ingen folk som kunne hjelpe meg, og gikk flere ganger rundt en hytte for å se etter en værhane og tilbake mot noen stier og broen for å finne ut hvilket av de to store vannene jeg var mellom er den som er enten øst eller vest. Brukte også mosen som peker nord på trestammen til alle furutre til referanse, men jeg kunne bare ikke forstå at nord var i den retningen der også bilen min sto, fordi det store vannet jeg var nærmest var prikk lik det andre store vannet med samme type sti/vei på den ene siden som lignet på der jeg kom fra. Jeg kunne ta en gjeting og dra flere kilometer den ene retningen for så finne ut at jeg enten er på feil spor eller ikke, men var altfor sliten. Fulgte så mosen til furuene mot nord, selv om jeg var helt usikker på dette og fant frem parkeringsplassen, men var noe avsporet mot øst fra den stien der jeg kom i starten.

 

Kart.png

Endret av trugepetter
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine turer starter alltid med begrepet "snarveier". Der noe utbryter "Enn om vi bare..." og "Da sparer vi sikkert flere...". Dette går deretter over i en lengre læreperiode om hvorfor ruter gjennom områder med kotelinjer tette som hagl kan være utfordende, at blautmyr og elvekryssinger faktisk tar ganske lang tid, og at det er vanligvis en meget god grunn til at stien går der den går, selv om det ser lengre ut på kartet.

Men alt er glemt til neste tur, hvor noe utbryter "Enn om vi bare...".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1.12.2015 at 0:08 AM, Grimner said:

GPS

Et fantastisk instrument. Så ufeilbarlig at du bare trenger å vite hva en av/på-knapp er. Men det siste leddet i systemet er det rotete veikrysset i hjernen hvor «navigasjon» og «teknologi» møtes.

 

Jeg og dama hadde bushet oss på kryss og tvers av nordre Blefjell ved hjelp av en GPS og turbeskrivelser jeg hadde funnet på nett. Hadde klart å navigere ganske greit opp til Hesten (stor hvit stein), Blenuten (som også har et mer beskrivende navn: Viermyrnuten) og Åklinuten.

Fulgte en sti ned fra Åklinuten, men den så ut til å skulle svinge litt for langt syd for der vi skulle, også var det en fin rett sti som gikk i riktig retning på kartet. Så den ikke i terrenget, men regnet med at vi kom til å treffe på den ganske så snart. Etter ti minutter begynte jeg å ane ugler i mosen, sjekket GPS-en en gang til, og kom fram til at rette lang-stiplede linjer neppe er stier, men kommunegrenser e.l. Så stien vi skulle inn på ca en km unna, og tenkte som så at sååå ille kunne det ikke bli.

Turen gikk da ned noen bratte skrenter, ned på et flatt område med to-tre bekker vi måtte hoppe over der de slanget seg fram og tilbake. For å komme oss opp på stien så var det et fint stykke bjørkekratt. Det var da ingen av oss orket noe mer av det vaset, eller brøy oss om å bli våte på veien opp til stien. Vi fulgte den første og beste myren vi fant opp til stien. Gjør ikke så mye å bli våt på beina når det er 25 varmegrader og sol...

Vimseturer er forresten den helt klart beste måten å utforske nærmiljøet sitt på. Ellers kommer du aldri til å finne alle de rare stiene som folk har laget, eller de "hemmlige" utsiktspunktene. På høsten etter at myrene har frosset til, men før det blir for dyp snø er perfekt til vimseturer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Grimner said:

Begriper ikke hva kommunegrenser har å gjøre på et turkart. Landegrenser kan ha en funksjon, men kommune,- og fylkesgrenser?

For en geocacher med hang til statistikk har det absolutt sin funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det ligger bra an til en vimsetur i romjula, og husbond stiller mer enn gjerne opp på kort varsel. Hvis tåka samarbeider, så blir det en skikkelig vimsetur med innlagt bålhygge og diverse. 

Forøvrig synes jeg Grimner bør vinne pris og ære og berømmelse for sin hyllest til alternative turer i skog og fjell. Det er ingen tvil om at de turene vi kom på villspor har satt seg best i minnet, og blir mimret mest om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en flott bålplass i mitt nærområde, for å komme dit må jeg gå en U på vei og sti. Gikk med truger, hadde ikke kart, men en gørrgammel GPS uten kart. Fant ut at det var halvparten så langt å gå hvis jeg gikk på kompasskurs. Så når kaffen, bacon og pølser var fortært, skred jeg til verket, med god tro på at nå kom jeg rask hjem. Inn i skogen, mye kratt og trær, truger som sank lengere en langt. Bratt ned, bratt opp, utrolig mye spor etter dyr, mere tunge bakker. Fant en bortgjemt hytte, med en sti, men den skulle jeg jo ikke følge. Gikk på kursen, ente opp på en fjellskrent som ikke var mulig å gå ned, men hadde vært fin til rappellering. Måtte gå rundt, sjekket hvor langt jeg hadde gått når jeg utslitt kom til bilen og jeg hadde nesten gått like langt. Så snarveien tok dobbelt så lang tid, men en flott tur.

image.jpeg

Endret av Radiosugge
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.