Gå til innhold
  • Bli medlem

"Intetsigande" bilder


jarle

Anbefalte innlegg

Det hender rett som det er at eg tek bilder som "kunne vore frå kor som helst", der det gjerne er lyset som får meg til å ta biletet, utan at eg tek med ein "prestisjetung" topp eller noko slikt på biletet. dette er jo ikkje typiske bilete å ta med i ein turrapport alltid,,, men har lyst å vise dei fram, er det andre som liker å ta same typen bilete?

post-339-133474411818_thumb.jpg

post-339-133474411827_thumb.jpg

post-339-133474411835_thumb.jpg

post-339-133474411841_thumb.jpg

post-339-133474411847_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jarle skrev:

er det andre som liker å ta same typen bilete?

Jada, har en harddisk full av sånne. Går mye alene og da blir det ikke mye mennsesker på bildene, og det blir til at jeg går og ser etter spesielle detaljer i naturen.

Legger ved noen bilder fra mitt lager. Det første er fra gårsdagens tur til Ruten.

post-474-133474411854_thumb.jpg

post-474-133474411867_thumb.jpg

post-474-133474411869_thumb.jpg

post-474-133474411872_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De peneste bildene jeg har tatt er vel de som forestiller tinderekker i Jotunheimen omgitt av breer, med et spekter av grønnfarger nede i dalene og en lyseblå sommerhimmel. Et takknemlig motiv. Da blir det bra om man så aldri har tatt i et fotoapparat før.

Men noen ganger hender det at jeg "eksperimenterer" med helt andre motiver. Det kan være bilder tatt i motlys eller under andre spesielle lysforhold og som viser motiver som i utgangspunktet er langt mindre spektakulære enn f.eks Heillstugutindene.

Og noen av disse bildene synes jeg faktisk har blitt ganske fine! Det hadde vært artig å få høre en som har greie på fotografering sin mening om dette. Eller kanskje det bare hadde vært demotiverende? ;)

Uansett, jeg legger ved noen bilder. Til mitt forsvar vil jeg si at noe av "glansen" forsvant da jeg komprimerte dem til en mindre størrelse. :wink:

Jarle, jeg har spesielt sansen for bilder som viser fjellet på sitt goldeste, mest forblåste og monotone. Det øverste bildet ditt, det fra Dovrefjell, er vel et godt eksempel. Minner meg om min egen tur på Dovrefjell i januar. Et viddelandskap der vindens mønstre i snøen strekker seg til alle kanter i det uendelige, og mørke steiner og rabber stikker opp her og der etter vindens herjinger. Og over ligger en grå og tung himmel der Solen kjemper for å komme frem.

post-436-133474411882_thumb.jpg

post-436-133474411888_thumb.jpg

post-436-133474411893_thumb.jpg

post-436-133474411901_thumb.jpg

post-436-133474411906_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ein må nok ikkje vere for redd for skia sine i visse delar av dovreområdet ;) dette var spesielt sant mellom dindalshytta og åmotdalshytta! og opp ryggen til snøhetta :/ likte forresten bildet "b3.jpg" el G!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
jaujau, men nokre av mine iallfall kunne vore teke "kor som helst",,, dei er altså ikkej typiske "det var då eg var der på den turen"-bilete... berre snop for auga ;)

Eller schnavvel for auan som de heite her oppe ...

post-511-133474411929_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål som kanskje er OT her, men hvordan holder der oversikt over bildene?

Selv har jeg et system med mapper og betegnelser som viser hvilke turer jeg har vært på. Det funker stort sett OK, men da jeg skulle finne frem til bilder til denne tråden fikk jeg problemer med å huske hvor disse var. Har som tidligere nevnt haugevis med denne type bilder, og enkelte av dem husker jeg - men hvor i all verden befinner de seg? :lol:

Løsningen er vel å opprette en database og registrere bilder på nøkkelord, men er det noen av dere som bruker et slik system og kan innvie meg i hemmeligheten bak :?

En fortsatt god mandag til dere alle - hvis slikt noe finnes da :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er vel å opprette en database og registrere bilder på nøkkelord, men er det noen av dere som bruker et slik system og kan innvie meg i hemmeligheten bak :?

Jeg holder oversikt i mapper, Årstall - turmål/dato. Foreløpig går det greit ifht husken :lol: Har såvidt undersøkt litt ifht bruk av nøkkelord, Photoshop Elements 4,0 har i alle fall en slik funksjon. Men her mener jeg å ha lest at nøkkelordene ikke er "lesbare" for andre programmer. Er vel ulike standarder ute å går... Men holder du deg til samme program bør det gå greit. Ellers finnes proffprogrammer som koster rundt et par tusen kroner som kan brukes. Problemet uansett er at det tar tid å legge inn nøkkelord på x antall gb.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder oversikt i mapper, Årstall - turmål/dato.

Nesten det samme, men i rekkefølgen mappe for årstall - undermapper for dato/turmål, f.eks. i mappe "2006" ligger det undermappe "02_Bitihorn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten det samme, men i rekkefølgen mappe for årstall - undermapper for dato/turmål, f.eks. i mappe "2006" ligger det undermappe "02_Bitihorn".

Da er det samme, bare at under mappen 2006 ligger (etter i går) "Storhornet_Stranda_12.03.06" :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen er vel å opprette en database og registrere bilder på nøkkelord, men er det noen av dere som bruker et slik system og kan innvie meg i hemmeligheten bak :?:

Å lage en liten database for å holde oversikten over bildene dine trenger ikke være en umulig oppgave. MySQL er et gratis databasehåndteringssystem som fungerer kjempefint, dersom du har MS Office vil Access gjøre jobben for deg også.

Det finnes mange oppskrifter for hvordan du kan gjøre dette på nettet. Bildene det er snakk om kan du fremdeles lagre i mappestrukturer på maskinen din, mens informasjonen om disse kan finnes i databasen. På denne måten er det nesten bare fantasien som setter grenser.

Bakdelen med dette er at det kommer til å ta deg år og dag å beskrive bildene dersom du har mange og ikke allerede har beskrevet dem et sted.

På Universitetet i Bergen har vi nå levert ut en semesteroppgave der studentene skal lage en turlagsdatabase der de skal legge inn info om turer mm. Databasen skal også inneholde bilder fra turene (altså vi legger inn bildene fysisk i databasen), noe som muliggjør bildesøk der vi vil ha ut bilder som er "likt" et annet bilde. Kan bli artig å se hvilke fjell databasesystemet mener ligner på hverandre. I tillegg skal de legge inn lengdegrader og breddegrader for ymse steder slik at vi feks kan regne ut stigning i meter, avstand i luftlinje mellom to punkt eller nærmeste fjell over 2000 meter fra der vedkommende befinner seg.

Dersom du har noen spørsmål Anders kan du bare sende meg en PM så skal du få mer detaljerte tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine bilder her. Leit at vi ikke kan laste opp større bilde en 400 kb :?:

Har ikke noe fotokamera selv. Men når jeg var på tur i helgen var det sterk vind og snøen føyk over en blankpolert snøflate brutt av noen bare steiner. Solen skein fint over det hele og gav et meget fint syn. Skulle gitt mye for kamera der. Er det noen som har bilde av noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studenten skrev:

Men når jeg var på tur i helgen var det sterk vind og snøen føyk over en blankpolert snøflate brutt av noen bare steiner. Solen skein fint over det hele og gav et meget fint syn. Skulle gitt mye for kamera der. Er det noen som har bilde av noe lignende?

Er det noe som dette? Riktignok uten steiner, men etter min mening en flott stemning.

Skulle du noen gang ønske noen av mine bilder i større oppløsning, er det bare å spørre - så legger jeg det opp på serveren.

post-474-133474411965_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oddis skrev:

Å lage en liten database for å holde oversikten over bildene dine trenger ikke være en umulig oppgave. MySQL er et gratis databasehåndteringssystem som fungerer kjempefint

Stemmer bra med min konklusjon også.

Får finne frem MySQL og begynne gjenopplæringen, er ei stund siden jeg laget noe i database, men det går vel. Tar kontakt viss det blir behov for assistanse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.