Gå til innhold
  • Bli medlem

Stål eller non-stick


neRve

Anbefalte innlegg

Trenger nye kjeler etter mine Primus LiTech har tatt kvelden. Non-stick er jo lette og fine keler, men synes ikke de holder lenge nok. Vurderer heller å bære litt tyngre å kjøpe rustfritt stål. Men så var det det med fastbrenning i bunn... 

Hva har dere andre i sekken/pulken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv brukt kjeler uten belegg i en årrekke, og klart å brenne fast det meste. kjelene er fremdeles like hele, og risen jeg forkullet for 5 år siden mens det fremdeles var vann i kjelen er nesten slitt bort nå!

 

fra spøk til alvor har de fungert fint, og er vel like mye primus- som kjelevalget mitt som gir meg litt utfordringer (xgk-ex) når ungene krever melkemat eller annet som normalt stt blir kull setter jeg to kjeler oppi hverandre med litt småstein mellom og fyller vann imellom kjelene. Ikke så drifstoffeffektivt, men da kan jeg lage akkurat hva jeg vil.

 

Aluminium ville jeg holdt meg unna da dette kan ha en del ugunstige langtidsvirkninger for oss mennesker. Finnes andre materialer som er bedre. (Stål og titan hvor sistnevnte ikke reagerer med kroppen)

-Magne

Endret av MagneJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et Nonstick Trangiasett, stort sett brukt i sommerferier, og noen få vinterturer, det har holdt mellom 15 og 20 år, med unntak av stekepanna som er byttet ut 1 gang.  På dagsturer drar vi ikke med oss komplett sett, og da er det ofte Steka fra Ikea som tar belastningen. Den har vi snart slitt ut et 3 av på 10 år, men så får disse mye mer juling.  Har også et duossal sett, det er bare brukt 1 gang, og stua bort.

 

dsk

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎28‎.‎11‎.‎2015‎ ‎13‎:‎10‎:‎55, The Lone Wolf skrev:

Jeg ville ikke ha brukt non-stick på bål da belegget ikke tåler så sterk varme som et bål gir. Stålpanne funker helt greit til bål. Anodisert aluminium tåler mer enn "tradisjonell aluminium" i kjeletøy.

Hva slags mat skal du spise som tåler mer varme enn ei steikepanne? Varmen regulerer man med avstand og størrelse på bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt litt forskjellig gjennom årene.
Best allroundpanne jeg har hatt er Trangia Gourmet. Den er litt høyere enn vanlig panne og har lokk. Der er nonstick veldig bra enda etter ca 10 år. Den er dog nesten bare brukt på brenner og kun sporadisk på bål. Men det er ikke eneste panne jeg har så den er ikke så mye brukt som alder skulle tilsi.

Så har jeg 2 stålpanner. Begge er fra Eagle Products. Ene er 21cm panne med non stick. Erfaring her er at den leder varme utrolig godt. Det gjør det dog litt vanskelig å steke på bål da det veldig lett blir for varmt. Slik sett er ikke nonstick så godt egnet her. Belegget på denne fikk fort noen flekker og svakheter. Har lagt den panna til side pr nå.
Andre er 24 cm uten nonstick. Denne er mer egnet til bål ja. Jeg brant inn et veldig tynt lag olje i den da den var ny og da er slippeffekt egentlig veldig bra. KJekt at den er 24cm, langt bedre plass i den enn 21 cm. Diameter på denne gjør at den fort blir litt ujevn i bunn men det er vanskelig å unngå med panner som har så tynn bunn. Har ikke hat den så mange måneder men det er den panna jeg stort sett har med i sekken på dagsturer i helgene for tiden. En ulempe med en 24cm med tynn bunn er at den ikke er så god å bruke på brenner men mindre brenner har en stor flammespredning. Optimus Vega f.eks er litt for liten til denne panna. Men jeg bruker den bare på bål.

Av kjeler bruker jeg også kjeler fra Eagle. Det er billig, sikkert ikke det letteste, men de har holdt fint. Har 1,0 L, 1,5L og 3,2L. Den største brukes på dagsturer og kortere turer når man er flere, eller litt stor å dra på. Spesielt 1,5L har vært brukt masse og fiungert supert både på brenner og bål. Blitt litt slitasje på isolasjonen på håndtaket bare.
Laget et kit av 1,5L og minste kaffekjelen de har på 0,7L. Den paser oppi 1,5L med trekket på. Til settet fulgte det med en liten stålpanne som passer under 1,5l kjelen men den har jeg sjelden brukt. Har ikke svidd noe fast i de så det ikke har vært mulig å vanske ut restene enkelt der og da.
Så alt i alt har jeg vært veldig fornøyd med stål siden det fungerer både på brenner og bål.
Har hatt noen enkle alukjeler også men de har stort sett blitt i kjellern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Side du vurderer å bære litt mer, Har denne fra Primus i tillegg til Trangia nonstick, anbefales;

"Gourmet stekpanna är tålig och perfekt för riktigt tuffa äventyr. Gjord i rostfritt stål med aluminiumkärna för optimal värmeledningsförmåga. Det fällbara handtaget i rostfritt stål gör att du kan ställa pannan direkt på elden och gör det smidigare att hantera den på ett kök. Packas i den medföljande nätpåsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litech har vart i ca3år, så det er ikke rare kostnaden per tur. Nå har nok fått i meg min dose aluminium og nonstick belegg fra div kjeler og panner, men nå som ungene også skal ha mat så plager de tankene meg.  Skulle gjerne sett et bra kjelesett i titan med god størrelse på kjelene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lompa skrev:

Hva slags mat skal du spise som tåler mer varme enn ei steikepannne? Vasomrmjegen regulerersant man med avstand og størrelse på bålet.

Tidligere var det så at det danna gasser ved høy temperatur som ikke var bra for helsa, ergo var det ting i belegget som ble med over i maten som var helseskadelige om en dreiv med for hardt/skarpt redskap. Men har lest litt rundt om dette ikveld (alt pga deg :-))og det virker som de har utelatt det eller de stoffene nå som var farlige. Så kan man tryggere bruke non-stick nå enn før. Men de tåler ikke høyere temp enn 295grader celsius om jeg husker riktig.

Har fyra noen tusen bål, så å regulere varmen med avstand og vedmengde har jeg lært meg etter ei tid ja. Bør iallefall ha lært meg det nå da haha!

Bruker sjøl stål og anodisert aluminium og er fornøyd med det.

Fullstendig åff topikk; men å skrive innlegg her når en har med siteringer har vært et sant helvete, markøren flytter seg ørten ganger opp i siteringen og jeg begynner å skrive der. Har vel brukt ti minutter på å skrive detta her pga det surret, bare tull etter denna såkalte oppgraderinga her. Må markere hele eller deler av feilskrevne ord for å slette når jeg går over teksten.  Kan hende ord i siteringa har blitt feil/forandra pga det..

Endret av The Lone Wolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, The Lone Wolf skrev:

Tidligere var det så at det danna gasser ved høy temperatur som ikke var bra for helsa, ergo var det ting i belegget som ble med over i maten som var helseskadelige om en dreiv med for hardt/skarpt redskap. Men har lest litt rundt om dette ikveld (alt pga deg :-))og det virker som de har utelatt det eller de stoffene nå som var farlige. Så kan man tryggere bruke non-stick nå enn før. Men de tåler ikke høyere temp enn 295grader celsius om jeg husker riktig.

Har fyra noen tusen bål, så å regulere varmen med avstand og vedmengde har jeg lært meg etter ei tid ja. Bør iallefall ha lært meg det nå da haha!

Bruker sjøl stål og anodisert aluminium og er fornøyd med det.

Fullstendig åff topikk; men å skrive innlegg her når en har med siteringer har vært et sant helvete, markøren flytter seg ørten ganger opp i siteringen og jeg begynner å skrive der. Har vel brukt ti minutter på å skrive detta her pga det surret, bare tull etter denna såkalte oppgraderinga her. Må markere hele eller deler av feilskrevne ord for å slette når jeg går over teksten.  Kan hende ord i siteringa har blitt feil/forandra pga det..

Det var fullt forståelig for meg.. :)

Grunnen til at jeg skrev det er at alt for mange fyrer alt for store bål til matlaging. Et lite bål mellom et par steiner gir varmen man trenger. Da er det ikke varmere enn at man orker å ha hendene i nærheten mens man kokkelerer også.. Blir panna for varm blir ikke maten noe god heller. Alt brenner seg. Så får man heller lage større bål når man skal varme seg.

Skarpe redskap er fyfy i alle gryter og panner med belegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Mon Nov 30 2015 08:55:06 GMT+0100, Lompa skrev:

Hva slags mat skal du spise som tåler mer varme enn ei steikepannne? Vasomrmjegen regulererteman med avstand og størrelse på bålet.

Får ikke vekk siteringa fra forrige innlegget til deg, kommer opp automatisk når jeg skal svare her sjøl uten å sitere.. Jeg savner hvordan forumet var før de begynte å tukle med det som funka..

Jeg pleier, om bålet er stort, å rake ut glør til siden og evt stikke på småkvist om nødvendig når jeg koker eller steiker mat. Som du skriver så er det lettere/mer effektivt å bruke mindre varme til matlaging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, The Lone Wolf skrev:

Får ikke vekk siteringa fra forrige innlegget til deg, kommer opp automatisk når jeg skal svare her sjøl uten å sitere.. Jeg savner hvordan forumet var før de begynte å tukle med det som funka..

Jeg pleier, om bålet er stort, å rake ut glør til siden og evt stikke på småkvist om nødvendig når jeg koker eller steiker mat. Som du skriver så er det lettere/mer effektivt å bruke mindre varme til matlaging.

Heretter må alle dine svar her på Fjellforum begynne med sitat av meg.. Sorry! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gassene har de fått skikk på. Er vel ikke farlig å "spise" teflonbelegget heller, men liker bare ikke tanken. Nå leveres Litech med titanbelegg så er det er vel muligens mer slitesterkt enn mitt gamle teflon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lompa said:

Skarpe redskap er fyfy i alle gryter og panner med belegg.

tips: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20239425/

Ble kjøpt sammen med lys på nett for en tid siden. Da de kom trodde jeg først det var lekeredskaper siden de var så , men siden har skjea blitt til "yndlingsskjea i riskaserollen" hjemme og stekespaden blir med på tur når nonstickpanna er i bruk. Gaffelen viste seg å være helt ypperlig til å snu baconskiver så det er bestemt at det blir ett sett til ved anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ville ikke jeg brukt disse om jeg var deg...så umiddlbart at de var produsert av polyamid, som ikke er særlig bra for kroppen din. Ikke tåler de sterk varme heller.

Plast er ikke særlig miljøvennlig, men likevel uunværlig i mange sammenhenger. Jeg ville kjøpt redskaper av god "kvalitet" mtp plasttype,og ikke kinaplast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, neRve said:

Nå ville ikke jeg brukt disse om jeg var deg...så umiddlbart at de var produsert av polyamid, som ikke er særlig bra for kroppen din. Ikke tåler de sterk varme heller.

Plast er ikke særlig miljøvennlig, men likevel uunværlig i mange sammenhenger. Jeg ville kjøpt redskaper av god "kvalitet" mtp plasttype,og ikke kinaplast. 

Hmmm... det var god info. Da tror jeg de får ligge i tursekken og så får jeg ta et hardt blikk på hva som finnes i kjøkkenskuffen. (Det brukes dessverre mye oftere i den store sammenhengen. :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt nysgjerrig, og googlet polyamid. 

Sitat: I kjøkken-/ røreredskaper av polyamider (nylon) finner man med jevne mellomrom PAA (primære aromatiske aminer). Stoffet bisfenol A har de siste årene blitt koblet til flere ulike negative helseeffekter. Bisfenol A brukes i plastmaterialet polykarbonat som benyttes til å lage beholdere for mat og drikke, brusflasker og oppbevaringsbokser.
http://www.matportalen.no/uonskedestoffer_i_mat/tema/Stoffer_i_emballasje_og_kjokkenredskaper/

Mer om Bisfenol A: https://no.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A

Hm... Høres ut som man bør sjekke produkter av både polyamid og polykarbonat (Nalgene-flasker?) om de inneholder Bisfenol A eller ikke. 

IKEA sier om kjøkkenredskapene det linkes til over: Ikke tilsatt Bisfenol A.
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20239425/
Så da ville jeg tatt sjansen :-)
(om ikke polyamid kan innholde andre stygge ting da - noe mitt kjappe søk ikke avslørte)
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Havørn said:

Jeg ble litt nysgjerrig, og googlet polyamid. 

Sitat: I kjøkken-/ røreredskaper av polyamider (nylon) finner man med jevne mellomrom PAA (primære aromatiske aminer). Stoffet bisfenol A har de siste årene blitt koblet til flere ulike negative helseeffekter. Bisfenol A brukes i plastmaterialet polykarbonat som benyttes til å lage beholdere for mat og drikke, brusflasker og oppbevaringsbokser.
http://www.matportalen.no/uonskedestoffer_i_mat/tema/Stoffer_i_emballasje_og_kjokkenredskaper/

Mer om Bisfenol A: https://no.wikipedia.org/wiki/Bisfenol_A

Hm... Høres ut som man bør sjekke produkter av både polyamid og polykarbonat (Nalgene-flasker?) om de inneholder Bisfenol A eller ikke. 

IKEA sier om kjøkkenredskapene det linkes til over: Ikke tilsatt Bisfenol A.
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20239425/
Så da ville jeg tatt sjansen :-)
(om ikke polyamid kan innholde andre stygge ting da - noe mitt kjappe søk ikke avslørte)
 

Bisfenol-A; på engelsk: Bisphenol-A. Forkortes BPA, om dette høres kjent ut. Nalgeneflasken min er blant annet "BPA-free".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedias side om Nalgene sier bla.: "In May 2008,REI removed Nalgene-branded polycarbonate water bottles and replaced them with BPA-free Nalgene bottles. "

Så gamle Nalgene-flasker kan ha BPA. TheSleepwalker er heldigvis utstyrt med nyere og BPA-fri Nalgene-flaske :-)

 

Edit: Wikipedia sier også om Nalgene:  "On April 18, 2008, Health Canada announced that Bisphenol A is "'toxic' to human health".[10] On the same date, Nalgene announced it would phase out production of its Outdoor line of polycarbonate containers containing the chemical Bisphenol-A (BPA).[11] Nalgene subsequently adopted Tritan, a BPA-free copolyester, made by Eastman Chemical, as a substitute.[12] "

Endret av Havørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å fortsette åff tåpik så er det her med funksjon kontra naturvennlighet og helsevennlighet et vanskelig tema. Selv lar meg meg forskrekke over bruken av fluorforbindelser både over(og under) en lav sko i friluftslivsforbindelse. (Ikke at det gjør akrylamider noe bedre - bare et nytt enksempel på at praktisk/lettvint ikke er det samme som "bra for".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.