Gå til innhold
  • Bli medlem

vintersovepose


Anbefalte innlegg

Hei!

Trodde jeg hadde en bra sovepose jeg (med ekstrem temperatur -18 grader og greier), men skjønte aldri hvorfor jeg alltid frøys ute om vinteren i - 10-15 grader, helt til jeg en dag skjønte et det var komforttemperaturen en skulle gå etter. og den var ikke akkurat til å skryte av. - 0 grader.

Så nå er det vel på tide å finne seg noe bedre, men med så mye å velge mellom er ikke det så lett.

Har sett på Isbjørn soveposene (Bjørnøya og Jan Mayen), Ajungilak soveposene (Tyin Winter og Tyin Artic) og Helsport soveposene (Jotunheimen og Artic).

Hvor ekstremt bør en velge, hvis en skal sove ut i -20 grader (og kanskje av og til litt lavere)

Er det egentlig så stor forskjell på disse merkene(virker som de oppererer med forskjellige temperaturskalaer hele gjengen ?

Noen som vet om Isbjørn soveposene er noe større volumsmessig sammenliknet med ajungilakk og helsport?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisan ;)

Jeg har selv Hel-Sport Artic posen og den skal vel være komfortabel ned til -25 eller -30 grader så vidt jeg husker (correct me if I'm wrong).

Nå mener jeg å vite at denne posen ble tatt ut av produksjon i høst, men om du skulle få tak i en slik pose så har jeg følgende erfaringer å komme med.

Den laveste temperaturen jeg har prøvd denne posen i er mellom 20 og 25 kuldegrader, og det gikk greit.

Jeg sier greit og ikke supert da jeg begynte så smått å merke at det ikke akkurat var supervarmt nede i posen den kaldeste natta.

Dette har jeg en mistanke om at kommer på grunn av et lukkesystem oppe i hoderegionen som jeg ikke er helt overbevist om at jeg liker.

Det består av et borrelås system og ei slags strikksnøring som skal lukke posen oppe i halsregionen.

Nå skal jeg ikke være bombastisk og si at systemet ikke fungerer, for det gjør det vel strengt tatt egentlig, men man må være nøye med å få lukket posen skikkelig her for hvis ikke så siver det kaldluft ned i posen.

Ellers så er posen utstyrt med en hette som er integrert i posen og den er veldig fin.

Nede i posen er det en god og varm fleecepose som er fin å putte beina ned i.

Posen har to korte glidelåser på siden, disse glidelåsene går vel ned til mageregionen og slipper dermed ut lite varme.

Det er også noen mindre lommer for oppbevaring av mobiltelefon, gps eller vekkerklokke for den saks skyld inne i posen, så slike viktige duppeditter ikke blir liggende ute i kjøla, eller slenge vilt rundt om i posen.

Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med posen og kommer ikke til å bytte den ut med det første, og den lukkemekkanismen jeg snakka om er helt sikkert en trenings/drill sak for å få til helt perfekt.

De andre posene du nevner har jeg desverre ikke kjennskap til.

Men i alle fall; lykke til med valg av sovepose :wink:

Mvh Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Etter mange år uten vinterovernatting fikk jeg endelig tatt igjen, og det ga mersmak - med 2 sommerposer i hverandre.... Har derfor også kikket litt rundt på nettet etter en vinterpose, og ser at Oslo Sportslager har en fra Nanok, 1650 gr og temp på -30. Koster i underkant av 4000 kr. Er det noen som har erfaring med denne, eller poser fra firma i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Tyin Artic og er veldig fornøyd med den. Den har holdt meg varm helt ned til -30 grader. Det kommer litt an på liggeunderlag, dagsform osv osv hvordan man opplever kulda. Etter at soveposen fikk nærkontakt med en glødende lavvovn, kjøpte jeg en pose fra Omni Products. Jeg kunne tenkt meg noen andres erfaringer med denne. Jeg har testet den i -20, det var heller ikke noe problem, men er litt usikker på kvaliteten poå denne.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 5 år i min dunsovepose er jeg overbevist; det er dun som gjelder. Min veier 1,8 kg og jeg er skikkelig varm når der er 20 minus. Jeg har Ajungilak GooseBay posen. Dun er dyrt, men disse posene varer lenger enn en syntetpose gjør, og er mye lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si det - hvis du har råd, kjøp dun! Jeg har også Goose Bay og den er nyyyydelig.

Og så har du jo åpenbart en syntetpose allerede som du kan bruke når det ikke er så kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dun er fristende med tanke på vekt og volum, men har hørt at dette ikke passer i norskt vær. (som kan være fuktig og vått). Men det er som sagt til vinterbruk så da er det kanskje ikke noe problem?

Hvor mye fuktighet skal egentlig til for at dunposene mister isolasjonsevnen sin? Hvordan går det hvis du feks sover i et klamt telt?

Er det kun dette med fuktighet og pris som er negativt med dunposen, eller fins det andre ulemper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går sjelden så lange turer om vinteren at jeg rekker å oppleve både -20 og vått og fuktig på samme tur, så for meg funker det helt greit å velge dunposen hvis jeg forventer nattetemp. under -5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant nok :?:

Men hvor mye skal egentlig til for at dunposen ikke er aktuell? Må det nermest komme en regnskur før problemene oppstår? og hvordan fungerer posen når du bruker grevling? (blir det da bare klamt, vått og lite isolerende?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktet Nanok ang deres "Nanok Preformance WGD -30" (dunpose).

Han mente at problemene rundt dunsoveposene var fuktigheten som kom innenifra og om samlet seg i posen. Soveposen var ypperlig til bruk på et par dagers turer, men ved lengere turer uten mulighet for tørking kunne problemene oppstå.

Er dette et reelt problem?

Har noen erfaring med dunsoveposer på lengere vinterturer (i snøhule, telt ol. )?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ajungilak ; Tyin Winter og Tyin Arctic

Winter: Fin pose som funker fint om vinteren. Men jeg tror den kan bli hakket kald når du passerer -25...

Jeg har selv sovet mye i winter både sivil og militær modell og det er en fin allround pose.

Tyin Arctic; Dette er en fin og veldig veldig varm pose. Har ikke brukt denne veldig mange ganger, men de gangene jeg har prøvd har jeg nesten omkommet fordi det var så varmt. De gamle modellene har halv-glidelås. Så en ny en som ikke har glidelås.

Det som er kjekt med glidelås modellene er jo at det er lettere å ta med seg utstyr inn i posen.

Det er sikkert mange andre gode soveposer på markedet også, men det er nå disse jeg har brukt og jeg er veldig positiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunpose funker fint også på langtur, så lenge det er vintertemperatur (altså minusgrader). Ligger du i telt/snøhule og det er oppholdsvær er det fint å frysetørke soveposen litt før du legger den i sekken. Vreng posen og heng den over skiene i 5 minutter før du rister den og pakker den ned i trekket sitt. Da slipper du ut det meste av dampen i posen og posen er tørr og fin til neste natt. Er det ikke oppholdsvær hjelper det likevel godt å vrenge posen inne i teltet og slippe ut varmen slik at posen er kald når du stapper den i sekken. Poenget er å få dampen ut før den rekker å fryse, hvilket den automatisk vil gjøre når du har den liggende i sekken gjennom dagen.

Jeg har alltid brukt dunpose om vinteren, og problemet med fuktig sovepose er minimalt. Er det skikkelig kaldt vil jeg derimot kanskje ikke anbefale å bruke grevlingen. Er det kaldt nok vil dampen fryse til is inne i trekket fordi den ikke rekker å komme ut av grevlingen før den fryser. Bruker du grevling fordi du er redd for posen (hvilket jeg skjønner godt, når man nettopp har investert i dyre dommer) kan kanskje grevlingen has utenpå posen, men med glidelåsen litt mer åpen?

Altså; lufting av posen er hele clue'et! :) Lykke til med posevalg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik -

Er litt usikker på hva du tenker på med fuktsperre. Mellom en selv om soveposen? Jeg har aldri opplevd fuktig sovepose på vinteren når temperaturen har vært høyere enn -20. Kryper det ned mot -30 blir det rim på posen, særlig oppe ved åpningen, som er viktig å få ristet vekk før nedpakking. Da kan også posen bli fuktig i overflaten når/hvis man f.eks. sitter i posen og lager frokost og dermed krøller posen litt sammen på midten. Ellers er jeg mest kjent med fuktsperre i sko på fleredagersturer om vinteren. Da slipper du at skoene blir stive og vanskelige å få på seg om morran :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for tilbakemelding.

Jeg har begynt å bruke dunsoveposer, men har heller ikke prøvd noen av disse under ordentlige temperaturer, dvs under -20. Problemet (etter det jeg har skjønt) er at fuktigheten fra kroppen fryser før den transporteres ut av posen. Etter noen netter blir posen rimelig tung. Fuktsperren som blir en slags lakenpose hindrer dette.

Jeg får bare prøve det ut i praksis og se hvor grensen går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så har jeg nå kjøpt en nanok performance WGD -30 dunsovepose. Fikk den i posten i dag, men ble overrasket over at det var så liten komprisjons mulighet. (var ikke slike vanlige kompresjonsreimer).

Er det slik at en skal være forsiktig med å komprimere en dunsovepose for mye? Eller kan jeg trygt bytte ut kompresjonstrekket for å få pakket den bedre sammen under transport?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så har jeg nå kjøpt en nanok performance WGD -30 dunsovepose. Fikk den i posten i dag, men ble overrasket over at det var så liten komprisjons mulighet. (var ikke slike vanlige kompresjonsreimer).

Er det slik at en skal være forsiktig med å komprimere en dunsovepose for mye? Eller kan jeg trygt bytte ut kompresjonstrekket for å få pakket den bedre sammen under transport?

Pakk i vei - jeg kjøpte også Nanok-posen, og han sa jeg bare skulle bruke kompresjonstrekket til min gamle sovepose (selvfølgelig ikke når du lagrer den).

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå var tilbudsprisen 2500,- men jeg er fortsatt fristet. Noen som har noe mer erfaring med den aktuelle posen (Nanok)??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har lest denne diskusjonen med interesse, og beklager Frøydis at jeg tar innlegget ditt over i en litt annen vei. Mener allikevel det kan forsvaret fordi innlegget tar opp hvirdan få best effekt av utstyret en har kjøpt.

Jeg har investert i en Goose Bay Arctic, som er varm i bøtter og spann "på skjemaet".

Sist helg var jeg på tur og lå i telt i -10 grader. Under hadde jeg 2 gode liggeunderlag (1xridge rest og 1x2cm isopor). La meg i superundertøy men presterte å FRYSE til min stoore overraskelse. Hadde til og med spist pasta like før leggetid for å fyre i gang forbrenningen. Jeg har i ettertid funnet følgende mulige feilkilder:

1) Jeg hadde ikke lukket slusen rundt halsen, og fikk sikkert kald luft nedi pose hver gang jeg rørte på meg.

2) Jeg hadde ikke lue på meg (trodde posens hette var god nok), men det var nok feil.

Varmen var forsåvidt lett å gjøre noe med, men jeg ble litt usikker på kondensen som kom på utsiden av hodeåpningen. Både når jeg pustet "inni" soveposen, og direkte ut gjennom hetteåpningen, kom det dugg på yttersiden. Ble såpass kald på nesetippen at jeg helst ville holde ansiktet inn mot posen.

Hvilker erfaringer/ "triks i ludo" har dere mtp kondens fra pust?

-Et luksusproblem som allikevel hadde vært greit å vite litt om.

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens dannes når fuktig luft treffer en kald overflate. Når lufta nedkjøles kan den ikke holde på like mye fuktighet, og fuktigheten felles ut. Hvis jeg husker noe som helst fra naturfagstimene.

Så når det danner seg kondens på utsiden av posen når du puster på den/forbi den tolker jeg det bare som at posen er kald på utsiden - dvs. den gjør jobben sin... :)

Ellers snurper jeg alltid halsåpningen godt igjen og bruker alltid lue når jeg sover i kuldegrader. Jeg fryser så lett når det kommer litt trekk uansett hvor varm sovepose jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå at man nesten alltid får rim utenfor åpningen på soveposen når det bare er kaldt nok. Det er ikke til å unngå. Men beste måten å minimere rimet, og da også potensiell fukt, er å kle på hodet sitt og heller la det stikke litt lengre ut. Da kommer ikke pusten din rett inn i "soveposeveggen", men kanskje heller litt mer "ut i luften" og rimet fester seg heller på teltduken. Selv sover jeg alltid med god lue og hals som jeg trekker godt rundt ansiktet, og så snører jeg soveposen godt igjen. Åpen pose gjør at man mister langt mer temperatur enn man skulle tro.

Evt. kan man kanskje stappe en plastpose halvveis ned i posen/halvveis ut (omtrent som en smekke) slik at rimet fester seg på plastposen istedenfor på soveposen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vil påstå at man nesten alltid får rim utenfor åpningen på soveposen når det bare er kaldt nok. Det er ikke til å unngå. Men beste måten å minimere rimet, og da også potensiell fukt, er å kle på hodet sitt og heller la det stikke litt lengre ut. Da kommer ikke pusten din rett inn i "soveposeveggen", men kanskje heller litt mer "ut i luften" og rimet fester seg heller på teltduken. Selv sover jeg alltid med god lue og hals som jeg trekker godt rundt ansiktet, og så snører jeg soveposen godt igjen. Åpen pose gjør at man mister langt mer temperatur enn man skulle tro.

Evt. kan man kanskje stappe en plastpose halvveis ned i posen/halvveis ut (omtrent som en smekke) slik at rimet fester seg på plastposen istedenfor på soveposen?

He he

Nå så jeg for meg å ligge med en sånn hunde-krage for å slippe kondens rundt åpningen......

Nei, jeg er ikke finere på det enn at jeg godt kan trekke ei sånn bakklavalue/ lue+hals på meg og holde hodet utenfor. Er jo egentlig nekelt og greit, OG: det enkle er ofte det beste :(

Dessuten er det bare morro å se smilene på de andres ansikt om morgenen når lua kommer av og VERDENS HEFTIGSTE lue/sovesveis kommer til syne??!

Trygve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Takk for alle tips! :D

Det ble en Nanok Performance WGD -30.

Får håpe det blir bra...

Som et tips til alle andre som er på utkikk etter sovepose er nå denne å få til kun kr 2000 (før 4000) på oslo sportslager http://www.oslosportslager.no

Heisann Frøydis,

har du testet soveposen din enda ? Etter å ha kikket litt rundt var jeg nede på sportslageret og sikret meg en av disse nanok WGD -30 dunposene i går. Men når jeg i ro og mak studerer posen hjemme og prøvesnurper meg inn i den syns jeg ikke hetteløsningen virker spesielt god. Strikken går jo ikke ytterst i hetta - bare rundt halsen slik at man ikke får snurpet hetta godt rundt hodet. Dette syns jeg var litt pussig...Ellers syns jeg glidelåsen lett setter seg fast, og at det virker som det er litt mindre dun på oversiden av posen helt nederst i fotenden ?

Blitt litt usikker - lurer på om jeg skal bytte den i en Mountain Equipment Dreamcatcher pose i stedet.......

-- peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.