Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe tursekk


Siri Kiviranta

Anbefalte innlegg

Sekk skal eg ha meg, og treng gode tips. Sekken skal eg bruke på turar som varer eit par, kanskje tre dagar. Det må vere plass til litt meir enn det eg kan få ned i blodgiversekken og helst litt mindre enn sekken på 80 liter. Gjerne ein sekk utan altfor mange reimer, tekniske finesser og lure innretningar. Kanskje nokon av jentene her har gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke jente!, men forskjellen på mann og kvinne er at kvinner ofte har litt smalere skuldre. Hoftepartiet kan være litt bredere og lavere, og brystkassa er selvsagt anderledes! Så sørg for at sekken har en bryst-stropp som ikke er ubehagelig. Rygglengden kan det også være litt forskjell på, men der kommer det an på høyden på personen tror jeg.

På en 3 dagers tur hadde jeg sikkert tatt med meg 80L sekken tror jeg. Men jeg pakker alltid for mye! :) Ellers funker vel 45 til 60 L en stund tror jeg. Kanskje mer, men under 80 holder nok for de fleste! :) Og det er noen som liker å ha ting hengende på sekken, jeg pleier putte alt oppi. Gir mer stabilitet føler jeg.

Regner med du skal ha en sekk som er anatomisk. Anbefaler det på det sterkeste, ettersom du kan overføre vekten av sekken hvor du vil. Ellers er det best å bære sekken på hofta. Noe som gjør turen mye mindre slitsom. Pass på at den sitter bra på ryggen, med en sekk som sitter perfekt blir det lite problemer å overføre vekten på riktig måte.

Tips:

-Formen, hvordan sitter den på ryggen. Sleng litt ting oppi så du får litt vekt. Umulig å kjenne hvordan en sekk sitter uten.

-Regulerbar? I ryggen, dvs kan du justere rygglengden? Om ikke så er det viktig at sekken er tilpasset din rygglengde.

-Er bærebeltet leddet? Fordelen her er at sekken følger bevegelsen til hofta uten at sekken svaier frem og tilbake. Som er stor påkjenning på korsrygg. Minsker belastning i stor grad.

-Toppstabilisering? DVS de små stroppene som er ved skulderen din når du har sekken på. Drar sekken oppover og inntill ryggen.

-Er det lett å komme til sekken med den på? Enkelte lommer du når fra utsiden? Kan man nå ting som ligger i bånn uten å må ta ut alt som er på toppen?

Desverre har jeg ingen modeller å anbefale, men om du skulle få en bra anbefalt, og en sekk som er "lagd for kvinner".. Er det ikke mer enn å bare sjekke rygglengden, om den passer. Sekk er uansett viktig. Turen blir fort umotiverende med dårlig sekk som er ubehagelig, så anbefaler teste litt til du finner en som passer.

God tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokre gode tips allereie. Takk.

Når det gjeld kva eg skal bruke sekken til, så blir det fjelltur. Når eg tenker meg om så blir det nok heilårsbruk, og til turar på ski og med truger/snøbrett. Hytte til hytte er ikkje det mest aktuelle i mitt nærområde. Det vil uansett ikkje bli meir vekt enn i sekken på 80 liter, vidare har eg hund med kløv som tek ein del. Høgda er 166 centimeter.

Såg og prøvde ein Berghaus sekk på 40+8 i går. Syns den var kort i ryggen, beltet låg meir rundt livet enn på hofta. Det var ikkje noko særleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja viktig at belte sitter på hofta. Og at sekken har en lengde som passer med ryggen din... Ellers blir en sekk mer behagelig jo nærmere du får den inntil ryggsøylen tror jeg. Og lettere, ellers blir vel disse tekniske "dubbe-dittene" en smaksak, og evt. opp til hva slags bruksområde.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Anonymous

Tenkte bare komme med et par- tre konkrete forslag til sekk. I et relativt høyt prisleie finner du Norrøna Jostedal. 60 eller 65 liter pluss sidelommer som må kjøpes i tillegg. Kjenner flere som har denne sekken og er meget godt fornøyd. Videre kan jeg også anbefale Bergans Trollhetta Lady 75 liter. Dette er en sekk du garantert blir fornøyd med. Til slutt et litt billigere alternativ, men som helt sikkert holder lenge dersom du ikke skal bruke den til mer enn du har skissert: Bergans Rondane Lady 65 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et relativt høyt prisleie finner du Norrøna Jostedal. 60 eller 65 liter pluss sidelommer som må kjøpes i tillegg. Kjenner flere som har denne sekken og er meget godt fornøyd.

Selv om dette er en GAMMEL tråd, & trådstarter sikkert har kjøpt seg sekk:

VENT med å kjøpe Norrøna, Norrøna skifter ut alle sekkene over påske - og blir faktisk forbedret på en del punkter. Men, det er mulig å finne de "gamle" på salg til gode priser nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.