Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur på budsjett..


Odd Bjørn

Anbefalte innlegg

Annonse

Dette er ikke så langt fra det jeg selv har opplevd. Bortsett fra at jeg var i Opklesk i slutten av 60 årene.

Bor i samme området, og liker meg på tur. Jeg startet også opp turlivet i godt voksen alder etter noen år med jobb, unger og familie. men jeg har så langt sluppet unna vond rygg...

Det er ikke nødvendig med dyrt utstyr. Mye av mitt utstyr i starten var enkelt, og kjøpt på militærutsalg og bruktbuer. Jeg ville likevel kjøpt gode sko og en god sovepose...

 

når det gjelder det der med rygg, så traff jeg en kar på Sandvatn en gang. Han fortalte at legene hadde gitt opp å få skikk på ryggen, men at han ble anbefalt turer i terrenget. Han mente det å gå turer hadde holdt ham utenfor rullestolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt motsatt av min erfaring. Jeg gikk fra å tilbringe så godt som hver eneste helg og ferie i skauen fra 10-12 års alder. Første solo-overnatting var under en høststorm da jeg var 10 - teltet ble flerret i småbiter men jeg trivdes uansett, Gikk meg vill oppe i indre deler av børgefjell sammen med en kamerat i sommerferien som 15-åring osv.
Men dagene med jegertjeneste, knappetelt og OP drepte turgleden min. Individualisten i meg er nok for sterk. Turgleden våkna nå opp igjen til slutt heldigvis. :)
Men til poenget, de siste 25 år har det kommet en del bedre sekker på markedet jeg regner med ryggen din ville satt pris på. En del fremgang på bæresystemer bl.a. Uten å anbefale noe spesifikt kan jeg tenke meg at sekkene fra Aarn kan være verdt en titt. https://www.xxl.no/search?text=aarn
Ellers er jo lettpakking en mote i tiden og mange med svak/skadet rygg føler seg nok veldig hjemme der. Haugevis av tråder om det temaet her på forumet. En del av det som promoteres der er nok langt i fra "på budsjett" men mye av det koster nesten ingen ting. Verdt en titt så du kanskje kan få noen tips som utvider rekkevidden din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ryggen så har det vært til god hjelp og gå i litt ulendt terreng, det myker opp og får ting på plass i ryggen.

Hva angår utstyrsfronten så kommer jeg nok til og oppgradere litt etter hvert, men da gjelder det kun det jeg har et reelt behov for, og ikke "må ha " ting :)  Det er ikke det altså, jeg liker og ha det behaglig på tur, så det blir nok plass til noen unødvendige ting også :)

Når det gjelder "rekkevidde" så har jeg foreløpig ikke planer om noen langturer, jeg har alltid likt å heller ha en base og så tar turer ut derfra. Det og bare vandre rundt i skogen, sette seg ned litt og nyte roen og utsikten, ja det er det som gir meg ro i sjela :)                              

Endret av Odd Bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Ingenting er som å gå i ulendt terreng for å få orden på kranglete rygg. Jeg har selv kroniske ryggplager, men klarer å holde dem i sjakk. Gåing er en del av medisinen.

God tur!

Tommelfingerregel, ja, men det er en sannhet med litt modifikasjoner - det kommer an på årsaken til at man har vondt i ryggen. Konferer med legen din og fysioterapeut om du går til en om akkurat gåing er bra for din rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 7homas skrev:

Tommelfingerregel, ja, men det er en sannhet med litt modifikasjoner - det kommer an på årsaken til at man har vondt i ryggen. Konferer med legen din og fysioterapeut om du går til en om akkurat gåing er bra for din rygg.

Konferer med legen du, skulle det bli noe, men start i det små. Pengene til fysioterapeut kan du spare ved å bruke google.

Endret av sverto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregel Def I  Def II (i motsetning til fasit Def I)

Jeg kommenterte spesifikt "Ingenting er som å gå i ulendt terreng for å få orden på kranglete rygg" - Jo, for noen er det er ting som er bedre.

For de aller, aller, aller, aller fleste er det bare sundt å gå, men det finnes unntak. Jeg sier ikke at alle skal fly til legen for å spørre om det er trygt for dem å gå, men har du en vond rygg som du allerede får behandling for (i form av smertelindring ved medisinering, fysio eller begge deler) eller er operert, kan det hende, spesielt om skaden sitter veldig lavt i ryggen, at det å gå mye ikke er fordelaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt sikkert rett i alt dette. Mitt innlegg var vel litt mer det folkelige "Ingenting er så bra som.." Skal man ta alle mulige forbehold om alt mulig så blir sånne internettforum kjedelige greier. Jeg tar det for gitt at man søker medisinske råd hos legen sin, og ikke på internett. Det kan gå veldig galt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder innkjøp av turutstyr kan det være mye å spare på å kjøpe brukt. Det er vel mange av oss som kjøper for mye, og ting blir liggende i boder rundtomkring. Dette kommer ofte tilsalgs brukt.

Hold også et øye med outlet'en til Helsport. På fredag blir det sannsynligvis salg på en rekke nettbutikker. Mulig det kan være noe å hente der...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan veldig fint klare deg med enkelt turutstyr som ikke koster all verden. Men ikke når det gjelder sko IMHO! Gå innom de forhandlerne du har i nærheten og prøv også de dyreste skoene. Når du har funnet de som passer foten din best så kjøp dem. Se vekk når du står i kassa og ikke legg merke til hva prisen var. Ingenting ødelegger en tur så fullstendig som dårlig fottøy. Jeg tror du vil takke meg for det rådet etter et par turer. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. 

Kanon at du har fått tilbake interessen din for turlivet igjen ;)  Men ser du nevner en kranglete rygg og budsjett, tenkte dele ett par erfaringer med deg da.

Har selv en godt over vanlig kranglete rygg med 4 prolaps som ikke lar seg fikse med operasjon og opplever lammelser tidvis og mye smerte, men har alltid vært friluftsfreak og vil nok være det for alltid :)  Men jeg bruker mye tid ute i telt ved turer og har virkelig kjent på dette med ryggen og teltliver de siste årene hvor jeg bruker flere timer om morgenen for å klare å stå oppreist pga smerte og stivhet, dette har jeg gjennom de siste åra funnet bedre å bedre løsninger på for å motarbeide og forbedre turkvaliteten min. 

Med tanke på utstyr, og spes for deg som liker høst og vinterturer....Ikke spar penger på liggeunderlag og sovepose! Det kan virke skremmende dyrt med et underlag til 2000-2600kr, men dette vil absolutt ha igjen for. Da det er viktig med høy R-verdi (isolasjons evne) for å ikke utsette ryggen mot for mye kulde, jeg anbefaler med dårligrygg en R-verdi på 7-8. Det samme med sovepose, ha en god pose. Bruker selv vinterposen min hele året, da den om sommeren kan åpnes om det blir for varmt og på samme tid gir ekstra underlag. 

God sekk er jo en forutsetning for god langtur, da den fort blir noen kilo....og det beste med en god sekk er at den kan fungere omtrent som et ryggkorsett på en dårligrygg ;) Jeg har selv veldig god respons på å gå i kupert terreng, men har tidligere hatt lett for å få en skikkelig smell i ryggen om jeg har tråkket feil og fått vridninger på ryggen. Dette har jeg over tid klart å forebygge meget bra med regelmessig "slynge trening", om du ikke har vært borti dette kan det anbefales på det sterkeste (kan også gi tips om denne treningsform om du/noen ønsker).

Ønsker deg mange hærlige turer i flotte omgivelser :)

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med rådene om å fokusere spesielt på liggeunderlag, pose og en god sekk som passer din rygg/kropp. Liggeunderlag/Sovepose ville jeg lagt inn autosøk på finn e.l da kan du spare mange kroner på nesten ubrukt utstyr, evt er det jo flere her inne som selger unna grunnet vår hang til GAS :)

Ryggsekk bør du gå i butikk og prøve, finn en butikk som har personale som kan sekker og hjelper deg - det er dumt å svi av mye penger på sekk som ikke sitter korrekt!

Resten av utstyret kan du kjøpe etterhvert. Når det gjelder telt så ville jeg definitivt funnet et brukt eller eventuelt følge med på outlet hos helsport. Om du skal telte vinterstid og sommertid så kan du eventuelt kjøpe et 4 sessongers telt først, dette kan du bruke hele året - dog vil et vintertelt være noe større og tyngre en et sommertelt men du kan heller skaffe et sommertelt senere ;) Jeg har nylig kjøpt og fått testet litt et telt som heter Husky Fighter, ga ca 2600,- for dette hos kårevatn fjellsport som selger nye telt via finn. Dette er et allround telt som kan benyttes vinter og sommer sånn sett og til en veldig hyggelig penge. Kvaliteten virker så langt helt OK og det veier vel omtrent 4,5kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.