Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt Igjen!! (lettvekts telt)


Munin

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et nytt telt. Vil ha et lettvekts telt, enmanns eller et lett tomanns. Skal ha plass til meg, bikkja og ryggsekk. I jungelen av telt der ute er det vanskeli å bestemme seg. Har sett på Stetind2 og Hilleberg Unna. Er det flere telt som duger??? Har sett deres kommentarer om GoreTex telt også, men er skeptisk til disse. Har dere erfaringer så kom med dem.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriv ikkje kvar og når du skal bruke teltet, så eg går ut i frå at du er på jakt etter eit tresesongarstelt? I so fall er eg særs nøgd med North Face Roadrunner 22. Det er veldig lett (2,3 kg), raskt å sette opp, to inngangar med to store yttertelt, og masse lommer og hemper innvendig. Du kan også ta av yttertrekket, og sjå på stjernene gjennom myggnetting. Veiledande pris i Noreg er tett opp under 4000, går du til statane får du dette under halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hunden trives nok ikke inne i teltet så et stort fortelt er tingen.

Hilleberg Nallo 2 GT. Har ikke prøvd det selv men kommer til å kjøpe det av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden trives nok ikke inne i teltet så et stort fortelt er tingen.

Hilleberg Nallo 2 GT. Har ikke prøvd det selv men kommer til å kjøpe det av samme grunn.

Joda hunden trives i teltet. For å si det sånn så er det vant til å ligge sammen med meg. Jada jeg vet den er litt bortskjemt.

Hadde tenkt på ett tresesongstelt, tror det er liten sannsynlighet for vintertur alene, ihvertfall enda. Men vil ha ett telt som tåler juling og litt "vær". Helst rundt to kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen som har erfaring med Vaude eller Mountain teltene. Jeg er fortsatt svært usikker på hva jeg skal velge. Helsport Stetind synes jeg er litt lite, Hilleberg er jo jæv....dyrt da, men mulig det er verdt det. Mulig jeg går for Nallo. Fant noen Vaude telt som ser veldig interessante ut.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Ringstind 2 fra helsport. Det er et 2-mans telt som veier under 2kg. I motsetning til mange andre småtelt jeg har sett på, så må man bruke litt flere plugger på dette, men så blåser det ikke avgårde hvis det kommer litt ruskevær i løpet av natten heller.

Et lett, kompakt og funksjonelt telt til ca 3500,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Ringstind 2 fra helsport. Det er et 2-mans telt som veier under 2kg. I motsetning til mange andre småtelt jeg har sett på, så må man bruke litt flere plugger på dette, men så blåser det ikke avgårde hvis det kommer litt ruskevær i løpet av natten heller.

Nåja, jeg har blandede erfaringer med Ringstind 2 i vind. Problemet er at det er bare en stang, og denne bøyer seg ganske mye når det blåser hardt. Skrev litt om det her https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=4186

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste det du skrev Johannes. Jeg har også et Ringstind, men er overasket over hvor bra dette teltet er, tatt i betraktning den lave vekten. Jeg har også brukt det i sterk fallvind og i vinterforhold uten store problem... Men det må nevnes at jeg også klarte å knekke/bøye en teltstang. Men det skyldtes store snømengder som kom en natt.

Helsport reparerte det gratis. Jeg fikk nye stenger og har nå fått satt på stormmatter i tillegg...

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente forsåvidt ikke å være kritisk til teltet, jeg er også godt fornøyd med det. Jeg fikk også byttet det bøyde stangleddet uten spørsmål. Har også ligget ute i det i ordentlig regnvær en hel natt, og var like tørr neste morgen på tross av at det var en vanndam der teltet hadde stått. Lett er det også, så det passer bra når man er alene på tur. Men jeg syns Ringstind 2 er litt i minste laget til å være et tomannstelt.

Men da har vi vel begge fått erfare at teltets svakeste punkt er den enslige stangen. Så fra nå av er jeg flinkere til å finne ly for vinden, og bruker heller Svalbardteltet på høyfjellet vinterstid.

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig i det... Jeg overnattet også i en "myr" en gang og var like tørr...

Men har tenkt å prøve mer i vinterforhold med dette teltet. Men tror kanskje det er like lurt å kjøpe en 1 manns versjon av dette teltet, for med to personer blir det trangt for den innerste!.. Men sommers tid er det nok OK...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok.

Om man er gramjeger spiller slike ting en vesentlig rolle, men for meg betyr det heller ikke så mye.

Liker for øvrig ikke den store ventilasjonsluka som det ikke er lukkeanordning på. Glemte å få sydd på lukkeanordning på denne når jeg fikk sydd på stormmatter..Men skal tenke ut noe selv der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter mange søk og mange timer foran pc`n kommet frem til Hilleberg Nallo 2 eller Helsport fjellheimen 2. Jeg heller mot Helsport, fordi jeg tror det er lettere og raskere med henhold til reklamasjon (hvis det skulle bli det). Vekten er vel så og si det samme. Nallo 1,9kg og Fjellheimen oppgitt til 2.0kg( er dette reelt???). Det ser ut til at Nallo har større fortelt og er lettere, derfor har jeg veldig lyst på dette, men det var dette med at Helsport er norsk da.......Tror egentlig at det er hipp som happ når det gjelder telt av denne kvaliteten. Jeg skal bruke det alene (med hund), så det er mulig det er nok med et enmannstelt....?

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at Helsport opererer med pluss minus 10% på alle vekter.... Dette er en (alt for?) stor feilmargin, og jeg leste om en kar som tok med kjøkkenvekt i flere butikker før han fant sitt telt.... Det letteste...

Kan i hvertfall bekrefte at Helsport sin service er upåklagelig! :)

Kjell Iver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at Helsport opererer med pluss minus 10% på alle vekter.... Dette er en (alt for?) stor feilmargin, og jeg leste om en kar som tok med kjøkkenvekt i flere butikker før han fant sitt telt.... Det letteste...

Det var det jeg lurte på.... Det vil si at Fjellheimen vil veie ca 2,2kg, mens Nallo fortsatt står på 1,9kg. Mulig jeg bare skulle gått for et Ringstind likevel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det ble et Nallo2. Har nettopp kommet hjem fra en tredagerstur med teltet. Må si at jeg hadde store forventninger til et telt i denne prisklassen. Bare meg og hunden, og det var god plass. Fikk et grisevær i går natt, med alt fra regn til haglebyger og sterk vind. Resultat ble ti cm nysnø på morgenen. Teltet er veldig bra ser det ut til. Tilløp til kondens en morgen, men tror det skyldes at jeg ikke åpnet ventilasjonsluken, ble bra når dette ble gjort. Ingen gjennomslag av vann noen steder, selv om det var temmelig bløtt der teletet ble slått opp. Som sagt så er det god plass til en pers og hund, tror det vil være grei plass til to personer også, men det er liten plass i forteltet til ryggsekker m.m.

Så i testen der Hilleberg fikk stryk på gjennomtrengning av vann, fryktet dette ville skje på mitt telt. Men som de sier på Hilleberg så var vel dette teltet en feilvare, for mitt er helt tørt. Alt i alt er jeg meget fornøyd med teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Leste det du skrev Johannes. Jeg har også et Ringstind, men er overasket over hvor bra dette teltet er, tatt i betraktning den lave vekten. Jeg har også brukt det i sterk fallvind og i vinterforhold uten store problem... Men det må nevnes at jeg også klarte å knekke/bøye en teltstang. Men det skyldtes store snømengder som kom en natt.

Helsport reparerte det gratis. Jeg fikk nye stenger og har nå fått satt på stormmatter i tillegg...

Kjell Iver

Hei, hvor fikk du satt på stormmatte? Pris og vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvor fikk du satt på stormmatte? Pris og vekt?

Vekten er jeg usikker på for jeg veide ikke teltet før jeg sendte det inn. Har det ikke her nå. Prisen var ca 800,- hos Helsport.

Anbefaler også å få sydd på en luke på den store ventilasjons luken ved inngangspartiet. Irriterende at denne ikke kan lukkes når det er kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.