Gå til innhold
  • Bli medlem

Påskeskitur med DNT over Hardangervidda - Kun for veldig erfarne?


fullfart

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har gått en god del på ski i mitt liv, men har aldri gått hytte til hytte med ski på beina, kun til fots. Nå selger mor hytta og jeg er ikke like happy over det, så derfor vil ha noe kult å se frem til å påsken. Derfor lurer jeg på om jeg skal melde meg på DNT sin påskeskitur over Hardangervidda (https://www.dntoslo.no/aktiviteter/824479/vis/) Den er definert som krevende, men krevende turer sommertid er ikke noe problem. Jeg har gått en del med sekk, er i god fysisk form, habilt god på ski og fikser i så måte uten problemer 27 km. Særlig når det også tar hele dagen. Jeg kan fint fly 25 km tur i treningstempo. 

Hva tenker dere? Er dette lurt? Eller er det kun for "erfarne"?

 

 

Endret av fullfart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med at du også har gått på ski på fjellet / uten kjørte løyper? Klarer ikke helt å lese det ut av spørsmålet ditt. Det er stor forskjell på 25km på fjellski i kvistaløype og samme distanse med langrennski i løypemaskin-spor. Hvis ikke, ville jeg nok tatt noen dagsturer til fjells med sekk som forberedelse. 

Turen fikser du nok uansett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, virrma said:

Regner med at du også har gått på ski på fjellet / uten kjørte løyper? Klarer ikke helt å lese det ut av spørsmålet ditt. Det er stor forskjell på 25km på fjellski i kvistaløype og samme distanse med langrennski i løypemaskin-spor. Hvis ikke, ville jeg nok tatt noen dagsturer til fjells med sekk som forberedelse. 

Turen fikser du nok uansett. 

Det har jeg, men mest i løyper. Men jeg tipper vel at når jeg går 25 km og en solid dose stigning på 2.5 time uten problemer så skal jeg også klare 25 km i kvista løype på en hel dag. 

Dagsturer blir det. Tenker å gå igjennom Nordmarka som forberedelse. Ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når DNT skriver "krevende" så vurderer de nok turen ut ifra et helhetlig perspektiv og ikke kun hvor fysisk krevende turen er. Hardangervidda er et flott område for lange skiturer, men været kan til tider by på utfordringer. Generelle kunnskaper om riktig bekledning og grunnleggende teknikker for å overleve en vinternatt er nok vel så viktig som all intervalltreninga ;)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, halvorep said:

Hei!

Når DNT skriver "krevende" så vurderer de nok turen ut ifra et helhetlig perspektiv og ikke kun hvor fysisk krevende turen er. Hardangervidda er et flott område for lange skiturer, men været kan til tider by på utfordringer. Generelle kunnskaper om riktig bekledning og grunnleggende teknikker for å overleve en vinternatt er nok vel så viktig som all intervalltreninga ;)  

Det står mere om hvordan DNT rangerer diverse turer hvis du laster ned merkehåndboken. Som halvorep sier så er det mere en kondis som bestemmer rangering, Vær, Føre, Stigninger, Lengde i km og tid og om det er høyfjell eller lavland / vinter/sommer osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, DNT gjør det ikke så avansert. De merker etter turlengde og terreng (opp og ned) og om det går langs eller utenfor kvistet løype. Turer rundt 25 km,  litt opp og ned og litt utafor kvistet løype settes til krevende. Antatt sekkevekt opptil 15 kg. Vil si at gruppeturer kan bli ganske greie all den tid man er mange å dele brøytinga på. Og du har mer enn god nok form, så benytt vinterpakklista og pakk etter det, så er du godt rustet. :-) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 23. november 2015 kl. 16.50.35, PTG said:

Nei, DNT gjør det ikke så avansert. De merker etter turlengde og terreng (opp og ned) og om det går langs eller utenfor kvistet løype. Turer rundt 25 km,  litt opp og ned og litt utafor kvistet løype settes til krevende. Antatt sekkevekt opptil 15 kg. Vil si at gruppeturer kan bli ganske greie all den tid man er mange å dele brøytinga på. Og du har mer enn god nok form, så benytt vinterpakklista og pakk etter det, så er du godt rustet. :-) .

Det kan kanskje tillegg at jeg har vært speider og speiderleder i mange år, har sovet mye ute og vært mye på tur i mitt liv. Bare ikke hytte til hytte på vinteren. Jeg er over snittet godt trent, rimelig glad i motbakkeløping og passe sta. Jeg tror dette skal gå rimelig bra.

Planen for at turen skal bli dødsbra er å ta en god del treningsturer med gradvis tyngre sekk. Det er enda fire måneder til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tror du vil takle denne turen bra, bare husk at du må ha realt vinterutstyr som fjellski med stålkanter, solide støvler, gode, varme, tykke klær osv. Jeg har gått fellesturer der det har kommet folk med racingski (vi var tre som fikk gleden av å gå foran og lage spor i en halvmeter nysnø hele uka, så vi ble spreke(re)), og turer der det gikk så sakte at vi aldri var fremme på hytta før det var blitt mørkt (mye kald vemting), men dette er unntakene. 

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, fjellrypa said:

Jeg tror du vil takle denne turen bra, bare husk at du må ha realt vinterutstyr som fjellski med stålkanter, solide støvler, gode, varme, tykke klær osv. Jeg har gått fellesturer der det har kommet folk med racingski (vi var tre som fikk gleden av å gå foran og lage spor i en halvmeter nysnø hele uka, så vi ble spreke(re)), og turer der det gikk så sakte at vi aldri var fremme på hytta før det var blitt mørkt (mye kald vemting), men dette er unntakene. 

God tur!

Fjellski med stålkanter er i boks. Jeg blir nemlig 30 ( :-o ) midtveis under turen. Så nye ski ble bursdagsgave til meg selv. Åsnes Amundsen. Ellers er utstyret på plass, så ingen fare for at jeg skal fryse. 

Håper folk stiller ganske likt utstyrsmessig. Håpløst av folk å stille på en slik tur med racingski. Nå skal det da sies at når vi kom frem til Gjendebu i sommer kom vi i snakk med noen som hadde gått over Besseggen samme dag som noen hadde blitt hentet ned med helikopter fordi de gikk på Crocs... Så at noen kan finne på slikt er kanskje ikke sjokkerende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.