Gå til innhold
  • Bli medlem

Topptur, heiskjøring tidlig i desember


bergen.

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg har fått en frihelg i fanget og kjenner at jeg må ut på ski når muligheten plutselig byr seg! Jeg har ikke dratt mye på topptur fra Oslo tidligere (er utflyttet bergenser) og lurer på hvor man historisk sett kan regne med mest ski for timene i bil, og selvsagt basert på hva folk her kan bidra med av førerapporter. Senorge.no er hyppig besøkt og jeg begynner å få oversikt over hvordan det ligger an i fjellet. Det skal sies at Myrkdalen hvor jeg har leilighet melder om gode forhold i bakkene (åpner 21.des) og det er stort sett synonymt med gode forhold på Vikafjellet, men det er litt lengre enn jeg ønsker å kjøre. Kortere alternativ mottas med takk. Jeg skal for ordens skyld ikke på noen ekstremtur for jeg drar mest sannsynlig til et område jeg ikke har vært mye i og kommer til å kjøre en trygg rute og ikke tulle rundt.

Steder jeg har vurdert som jeg er interessert i tilbakemelding på er:

- Valdresflya 3t 30min

Fine muligheter om veien er åpen og det ser det ut til at den kommer til å være. Noen som har vært på Bitihorn og Mugnetind?

- Hemsedalsfjellet 3t 20min

Mange muligheter med usikker på forholdene.

- Bjorli 5t 30min

De er vel alltid tidlig ute med heisen, men har ikke hørt om mange som drar på topptur der.

- Sogndal 5t 20min

Litt langt, men her vet jeg at det begynner å dra seg bra til. Da er Myrkdalen også et alternativ.

- Filefjell 4t

Har sett at folk har gått opp der, men er usikker på hvor bra det er.

- Rjukan (Gaustatoppen, Gaustablikk) 3t

- Myrkdalen 6t

                     All kjøring er ca. tid og noe mer enn hva google maps sier. Blir alltid noen stopp på veien.

Jeg er selvsagt åpen for forslag! 

 

Overnatting fikser jeg der det er snø og bor deretter; telt eller hytte.. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fått kommet meg på ski enda i år :( , så vet ingenting om forholdene, men har vært mye i områdene du nevner først. Valdresflya mot Rasletind er et eksempel, husk at det gikk skred der på søndag som begravde en mann under to meter snø (det gikk bra tilslutt). Da regner jeg med at de samme snøforholdene gjelder Mugnetind og Bitihorn også. Mugnetind er vel den mest sepnnende av de tre, Rasletind kanskje den mest tilgjengelige. God tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Røldal. Hører MYE bra om det stedet.

Røldal ser ut til å få utrolig mye nedbør, så der får man ofte pudderkjøring.

https://www.google.com/maps/dir/Oslo/59.5373814,8.6299662/59.8641632,6.8697222/@59.7959258,8.0581679,8.25z/data=!4m10!4m9!1m5!1m1!1s0x46416e61f267f039:0x7e92605fd3231e9a!2m2!1d10.7522454!2d59.9138688!1m0!1m0!3e0

Det viktigste argumentet for hvor du bør dra, er uansett nedbøren. Pudder slår alltid prepp spør du meg :-)

Endret av Martin Gjellestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedbøren kommer som regel vestfra og dess lenger vestover man kommer dess dypere snø er tommelfingerregelen. Skal du ha utgangspunkt i heis er Hemsedal bra. Mye fint turterreng også langs veien mot Lærdal.

Toppene fra Valdresflya er lette å nå hvis veien er åpen. Enig med KristianS i at Mugnetind er flott, men man skal ha stabil snø før man kan prøve seg på de morsomste vegene ned.. 

Ville kanskje sette Tyinkrysset/Filefjell på lista?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 t køyretid til myrkdalen og 5 20 til sogndal, skal du sykle eller er det t/r?

Roldal.com, der ser det bra ut for tida, mange mulighetar for topp og trekk. 

Frå nettsida i dag:  "God onsdag morgen Røldal! Her er nå rett under null grader og snøvær. 10-15 cm nysnø siste døgn. Det er fine forhold oppover i anleggget, og vi jobber nå med preparering i nederste henget. Det ser ut til å være i minste laget med snø, men vi tar ingen endelig beslutning om åpning før kl 12 i dag. Ny oppdatering kommer rundt lunsjtider i dag."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, josteink skrev:

6 t køyretid til myrkdalen og 5 20 til sogndal, skal du sykle eller er det t/r?

 

Takk for svar. Røldal vurderes.

 

Jeg skal t/r, men det er ikke beregnet i kjøretid. Jeg skal dog ikke perse til evt Myrkdalen eller Sogndal, men stoppe for en kaffi eller et varmt måltid underveis og ta meg god tid. Jeg skal ikke på ski på fredagen uansett, og skal ikke rekke noe annet heller. Ved å ligge på "lappe"-grensen med hvite knoker om rattet og speiding etter UP er det fullt mulig å korte ned på tiden ;-) Det er jeg regelrett uinteressert i. Dessuten kan det være dårlig føre den helgen og jeg legger alltid på et pessimist-tillegg... Det er - i min bok, mye bedre å komme før skjema enn etter skjema. Da blir det bonus framfor stress, og stress er ikke en skihelg verdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, bergen. skrev:

Takk for svar. Røldal vurderes.

 

Jeg skal t/r, men det er ikke beregnet i kjøretid. Jeg skal dog ikke perse til evt Myrkdalen eller Sogndal, men stoppe for en kaffi eller et varmt måltid underveis og ta meg god tid. Jeg skal ikke på ski på fredagen uansett, og skal ikke rekke noe annet heller. Ved å ligge på "lappe"-grensen med hvite knoker om rattet og speiding etter UP er det fullt mulig å korte ned på tiden ;-) Det er jeg regelrett uinteressert i. Dessuten kan det være dårlig føre den helgen og jeg legger alltid på et pessimist-tillegg... Det er - i min bok, mye bedre å komme før skjema enn etter skjema. Da blir det bonus framfor stress, og stress er ikke en skihelg verdig.

Er òg ein roleg bilist, men uansett så trur eg 6 t til myrkdalen vert mykje kaffidrikking, nomaltid er 2,5 t innen fartsgrenser. Køyretid til røldal er rundt 3-4 t avh av rute og om det klaffar med ferge. Om ikkje røldal er ope så vil det nok uansett vera mogleg å gå toppturar der no ser det ut til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, josteink skrev:

Er òg ein roleg bilist, men uansett så trur eg 6 t til myrkdalen vert mykje kaffidrikking, nomaltid er 2,5 t innen fartsgrenser. Køyretid til røldal er rundt 3-4 t avh av rute og om det klaffar med ferge. Om ikkje røldal er ope så vil det nok uansett vera mogleg å gå toppturar der no ser det ut til. 

 

Tror du ikke har fått med deg at han reiser fra Oslo, ikke bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, josteink skrev:

Beklager! Såg meg vill på namnet, stryk alt eg har sagt om køyretid!

Ok, ser den. Har kjørt i mange år fra Bergen til Myrkdalen, og 6 timer dit er å dra pessimist-tillegget vel langt. Hadde jo blitt så mye foran skjema at jeg hadde rukket halvdagskort ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "hemmelig" tips for litt pudderkjøring. På Beitostølen er det to skianlegg på samme kortet. Det ene oppe på selve Beitostølen. Dette er knapt egnet for dansker engang.  Men, på andre siden av dalen ligger Rauddalen. Traseene ligger på skyggesiden, og det er lite folk der. Bare to heiser, men svarte og røde løyper, og ofte lite preparering. Har hatt masse dager med snø til knes.. Kan nå fint terreng om man traverserer fra toppen av den ene heisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis topptur ikke er hovedmålet så kan jeg anbefale en tur til Kvitfjell.

Vi har hatt noen dårlige vintre i skitrekkene her oppe på nordvestlandet, så jeg har hatt meg noen gode turer til Kvitfjell. Sinnsykt moro når det er pudder. Bra med upreppet terreng også, og nå har de i tillegg tynnet ut skogene!

Skeikampen skal etter ryktene også ha meget godt offpiste terreng helt på toppen. Ligger like i nærheten av Kvitfjell.

Endret av Martin Gjellestad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, og takk for tips!

Det blir gode, gamle Myrkdalen! Det er kommet mye nysnø og bortsett fra en mild førstkommende fredag skal det snø helt til neste helg. Jeg er kjent med vindretninger, helninger og stort sett lommekjent i terrenget, så det blir maks ut av dagene på ski. Det blir litt lengre kjøring og maksing av skidagene mot litt mindre kjøring og ukjent terreng med alle faktorene det innebærer. Gratis overnatting inne framfor telt er egentlig grei luksus det også. 

God skisesong!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.