Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus til vinterbruk


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Annonse
Den 6. desember 2015 at 9.34, Bøygen skrev:

 

Iom at et av kriteriene er bred nok flamme til å steke pannekaker/bacon/fisk osv velger jeg å tolke det til at Sovjetunionen faktisk har tenkt til å lage litt diverse mat.
Jeg ville da holdt meg unna MSR XGK.

Det er en fantastisk trygg og stabil brenner, men den har bare temperaturvalgene "av", og "full guffe".
Jeg endte opp med MSR dragonfly da jeg kjøpte for mange år siden, da jeg ville ha muligheten til noe mer enn å koke vann.

Veldig fornøyd med den, men det er helt sikkert mange andre som også er bra.

Samd i dette. Eg er gla i min XGK, og den vert aldri bytta ut som smeltemonster som går på alt. Men, det er ikkje ein brennar for matlaging. Då ville eg vurdert whisperlite, Dragonfly eller anna brennar med større spredning og/eller flammejustering

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt Whisperlight (og litt XGK) i 20-25 år på renset bensin. De har med minimalt stell alltid fungert. Spesielt på kalde vinterturer når det bikker under 20 grader vil du sette pris på det. Har alltid med ett lite repsett, i tilfelle. Hold deg i hvert fall unna nye fancy, antatt smarte løsninger, som ikke er blitt gjennomtesta :-) , det er mitt forslag.

Endret av PTG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite innspill til, og det gjelder lyd. Jeg foretrekker faktisk brennere som gir lyd. Når kulingen slår i teltduken og du ligger å "smådupper" mens du venter på snøsmelt, vil en brenner som bråker litt, også gi fra seg lyder dersom den trenger mer pumpetrykk eller futt. Stille brennere hører du ikke like lett om de slokner, og du kan risikere å måtte vente til de blir kalde igjen eller måtte ut for oppfyring (livsfarlig å retenne en varm slukna bensinbrenner inne, pga bensindamp).

Også er det deilig å kjenne varmen som stiger opp og høre "traktoren" som trutt jobber for deg :-) 

Endret av PTG
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du tydeligvis er over dammen en tur og kanskje er der fortsatt, er det selvsagt en eller annen MSR som du bør ta med hjem.

Skal du ha den mest driftsikre er vel XGK øverst på den skalaen, men den har ikke de beste kokkeleringsegenskapene. 

Skal du kokkelere er det enten Dragonfly eller Whisperlite i en eller annen utgave du skal ha, alt etter som hvilken som er best på det.

Tenk også på hvilket drivstoff du har tenkt å bruke mest, og velg ut fra det om de presterer forskjellig.

Tar du med hjem mer enn 1, kan du prøve hvilken du liker best, og selge den du syns passer minst til ditt bruk. Er prisen gunstig burde du få pengene igjen for den du selger. MSR lager normalt ikke dårlige greier, for selv om brenneren ikke passer ditt bruk så passer den nok til noen andres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil slå et slag for Coleman. Lyd er sikkert fint for sikkerheten, men for lite annet.. Jeg har en 442, og den er helt super. Brenner stille og er veldig pålitelig. Det er ikke en slangebrenner, så tanken står under. Det gjør at man må montere den på en planke eller lignenede inni teltet, men det bør man jo med alle brennere inni telt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎25‎.‎09‎.‎2016 at 8:18 PM, Phoney said:

Biolite er knote å lage mat på da du hele tiden må løfte bort steikepanna etc for å mate den med pinner. I tillegg så svidde den teflonen i steikepanna relativt fort.

Knot, ja kanskje, men veldig kos også :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

du kan jo prøve en optimus polaris https://www.xxl.no/optimus-optimus-polaris-optifuel-brenner/p/1111782_1_style?gclid=Cj0KEQjwmri_BRCZpaHkuIH75_IBEiQAIG0rIYMiEEKTyF_V3S5jpKHEEtrNQnz74FvRFMaxpjmob8IaAlm38P8HAQ

denne tar både gass og bensin uten dyse bytte. har hatt min i et år no, men aldri fått prøvd den i skikkelig vinter da☹️

lage jegergryte på denne seinest no i helgen som var uten noe problem med småkoking og fastbrenning. 

det eneste minuset med denne er at den bråker ca like mye som en jetmotor på bånn hylings, men der det er et problem er det alltid en løsning

http://www.ebay.com.au/itm/QUIETSTOVE-SILENT-BURNER-MUTER-DAMPER-CAP-4-OPTIMUS-POLARIS-/221765224064  med denne da går det plutselig an og oppholde seg i nærheten av den uten å få øresus.

 

optimus har også et kjelesett som passer bra til brenneren https://www.xxl.no/optimus-kjelesett-terra/p/1031720_1_style

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 15.12.2015 at 18.41, Nordhauk skrev:

MSR Whisperlite på rensa bensin. Den lille soten som blir av forvarminga, tørker du bare vekk med papir eller en spritserviett når det er behov. Knallbrenner som alltid fungerer, og som leverer effekt til varme og matlaging så det holder. 

Jeg kjøpte denne og den fungerte forsåvidt greit den ene turen jeg brukte den. Eneste var at jeg ikke fikk den ønska varmen av den og at den hadde en tendens til å slukke. Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.12.2015 at 18.41, Nordhauk skrev:

MSR Whisperlite på rensa bensin. Den lille soten som blir av forvarminga, tørker du bare vekk med papir eller en spritserviett når det er behov. Knallbrenner som alltid fungerer, og som leverer effekt til varme og matlaging så det holder. 

Jeg tok med meg denne på Hardangervidda vinterstid. Alt fungerte fint før avgang og jeg følte meg trygg på den. Da jeg først satte den igang i teltet, syns jeg den brente litt ujevnt og jeg fikk ikke den ønskete varmen i teltet og i tillegg virka det som den fuska en del. Hva gjør jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert stemme! Fikk mer gul flamme og lite blå. Tok tid å smelte snø. Det blåste så mye den dagen, at jeg turte ikke å ha den på bakkenivå i teltet og valgte derfor å senke den ned litt i forteltet. Kanskje 30cm ned i en liten grop. Kan jo ha vært grunnen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Sig Man said:

Hva fyrte du med? Whisperlite og parafin fungerer ikke helt optimalt sammen..

 

Whisperlite universal brenner veldig fint på parafin hvis du bare klarer å forvarme den skikkelig (krever litt øvelse). Du må også bruke parafin av bra kvalitet. Har opplevd at den soter når man fyrer med dårlig parafin. 

Endret av Hardy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Sig Man said:

Er det kaldt, så må man ofte forvarme med mer rødsprit enn det er plass til i forvarmingsskåla = pes.. Men når den brenner skikkelig så funker det fint. 

 

Ja. Forvarmingsskåla er underdimensjonert...... Jeg har prøvd å kontakte MSR ang dette (lurte på om de hadde lyst å sende meg ei større forvarmingsskål) men fikk nei.

 

Vurderer å ta meg bryet med å få lagd til ei dypere forvarmingsskål.

Endret av Hardy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.11.2016 at 10:44 PM, paddelunde said:

Jeg kjøpte denne og den fungerte forsåvidt greit den ene turen jeg brukte den. Eneste var at jeg ikke fikk den ønska varmen av den og at den hadde en tendens til å slukke. Hva gjør jeg feil?

hadde samme problemene den første turen med whisperlite. slukka hele tiden, gul flamme og bare sot. heldigvis ikke en vintertur. fant aldri ut hva som var feil, men på tredje turen tok den seg opp, og den har fungert helt utmerket det siste året. soter fortsatt veldig, men jeg innbiller meg at den rett og slett måtte kjøres inn litt da den var ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.