Gå til innhold
  • Bli medlem

Mammut Tyin Winter til senhøst og vinter?


Gjest Turlyst

Anbefalte innlegg

Jeg har to dunposer som dekker vår, sommer og høst (ME Xero 300 og ME Xero 550). Er ute etter en sovepose for bruk under fuktige forhold og vinter - ikke de kaldeste dagene.

Holder det med Mammut Tyin Winter eller må jeg over på Mammut Tyin 5 sesonger?

Vekt og volum betyr lite til dette formålet.

Mammut Tyin EXP Winter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svaret. I følge Mammut skal den holde -18 (ikke EN-testet) Er nå mer sikker på at Tyin Winter er varm nok til mitt bruk.

Jeg har skikkelig underlag, som Downmat 7 og Synmat 12.

Jeg kunne jo brukt ME Xero 550 til senhøstbruk da den er varm nok, men under fuktige forhold vil jeg nok prioritere syntetpose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken erfaring har du med EN-rating fra før?

Jeg synes min Tyin Winter blir i kaldeste laget ned mot -15. Skal jeg ned mot de temperaturer ville jeg heller gått for 5-seasons.

Men dette er jo høyst individuelt.

Til nå har jeg supplert med ekstra soveposer for kalde turer, og det fungerer greit. Er bare litt mer knotete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ME Xero 300 (EN-limit -2) i - 2, og den holdt meg varm hele natta. Brukte Downmat 7 LW. ME Xero 550 har jeg bare brukt ned i -8 og den var varm og god.

Jeg har brukt Mammut Tyin EXP 3-sesonger i -5 (-12 i følge Mammut). Jeg brukte Bamse (14mm celleplast) og frøs hele natta. Hadde nok vært varmere med Downmat 7, men ble skuffet over Mammut Tyin EXP 3-sesonger.

Det er meget mulig du har rett i at 5-season er det rette valget. Jeg synes dunposer gir bedre varme enn syntposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at dunposer gir bedre varme i forhold til syntet. Men det tror jeg har litt med at du må varme opp langt mer masse i syntetposer enn dunposer, noe som vil stjele mer varme fra kroppen din når du legger deg, som igjen stiller høyere krav til at du selv er god og varm når du legger deg ned i posen.

Med andre ord, å legge seg i en stor, tung og kald syntetpose vinterstid uten å jobbe seg litt varm først, kan være en real dödare for nattesøvnen. Det er enda viktigere på vintertur, når soveposen blir kjølt ytterligere ned av været.

Det er noe du bør ha i tankene før du eventuelt bestemmer deg for en 5-season kontra Winter.

Selv er jeg ute etter en Mammut Denali 5 season, så jeg er sikker på at jeg vil være varm og god i vinter :) Håper den kommer på billigsalg en eller annen plass.

Varmeflaske er også et godt triks som man sliter med kalde syntetposer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Tyin Winter i mange år, og vært på flere turer hvor nattetempen har krabbet under -20.

I kort trekk (for en som har arma stadig utenfor):

Før natt: god kjernetemperatur (tørre klær og varm mat). Ved siste pisserunde - hopp og sprett rundt teltet.

ned til -10 : ligger med tynn ullgenser, hals og uten lue

ned til -15: potensielt varmeflaske, ullsett, sokker, hals, lue, med/uten hodedel på soveposen

ned til -20: varmeflaske, tykkere ullsett, sokker, hals, lue, tynne vanter, bruker hodedel på soveposen,  småvåkning og sprelling for varme igjen.

ned til -25, varmeflaske, dobbelt ullsett/dunbukse, sokker, varmesko, hals, lue, vanter, bruker hodedel på sovepose, våkning og sprelling for varme igjen.

Vil si at soveposen holder -15 som komfort, men at man under må kompensere med ekstra tiltak. Den takler fukt sånn passe (min er nå 15 år gammel). På kalde turer over flere dager blir det ofte en del is inne i posen, dels damp fra kroppen, dels fuktighet fra rim i teltet. Men posen er relativt stor, som jo er fint da ekstra lag med klær er uproblematisk og man kan bevege seg fritt, men det gir også mer luft å varme opp og kalde soner.  Den har gjort jobben, men for -15 og kaldere ble en varmere dunpose kjøpt inn i fjor.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ha også erfaring med Mammut Tyn Vinter. Ha benyttet over 7 år i fjell i Norge og Sveis. Jeg kan bekrefte hva PTG skrivet ned til -20 C.God erfaring: ta med en svart flaske for warme flaske. Hvis du trenger å gå ut...  ikke å la varme "vann" i snøen: benytte svart flaske. Husk, konsentrere deg. :-D

Sammenlignet med TNF blue kazoo eller Yeti dugnposer, Tyn ha en kilo mer vekt. Hvis  du har en tendens til å svette. Bruk bedre syntetisk pose. Og bedre ikke kombinere dugn med syntetisk. Bo med en ting.

Hvis sekken er liten kjøpe eks. Ortlieb compression sek med ventil. Så du får Tyn - soveposen til 4 liter.

 

Endret av Xperiment
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for brukererfaringene. Doturer midt på natta liker jeg ikke. Derfor byttet jeg ut ølen med en dram:) 

Siden jeg har en dunpose som holder ned til -10 velger jeg å følge rådet til @tronn ang. valg av Tyin EXP 5-Season.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2015, 19.50.56, JanRH skrev:

Takk for brukererfaringene. Doturer midt på natta liker jeg ikke. Derfor byttet jeg ut ølen med en dram:) 

Siden jeg har en dunpose som holder ned til -10 velger jeg å følge rådet til @tronn ang. valg av Tyin EXP 5-Season.

Nåja, en "number one" natterstid behøver ikke være ugreit.  Ei 1,5 L Nalgeneflaske merket "Herrer" gjør at jeg ikke trenger å forlate posen.  Når det er sagt; tøm flaska før den fryser!  - Lærte det på den harde måten :) 

-Håper du blir fornøyd med den nye posen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/20/2015 12:50:03, TomVom skrev:

Nåja, en "number one" natterstid behøver ikke være ugreit.  Ei 1,5 L Nalgeneflaske merket "Herrer" gjør at jeg ikke trenger å forlate posen.  Når det er sagt; tøm flaska før den fryser!  - Lærte det på den harde måten :) 

-Håper du blir fornøyd med den nye posen.

Ett tips här både för att inte flaskan ska frysa och för sovkomforten är att ha flaskan inne i sovsäcken. (Gärna i en plastpåse.)

Att dumpa (huvudsakligen) vatten som kroppen brukat energi på att värma upp till 37 grader är en värme/energiförlust som man inte önskar om man ligger nära att frysa. Svettas man är det naturligtvis en annan sak.

 

Instämmer i förhoppningen att du ska trivas med nya sovepåsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.11.2015, 18.39.04, JanRH said:

Jeg har brukt Mammut Tyin EXP 3-sesonger i -5 (-12 i følge Mammut). Jeg brukte Bamse (14mm celleplast) og frøs hele natta. Hadde nok vært varmere med Downmat 7, men ble skuffet over Mammut Tyin EXP 3-sesonger.

Det er meget mulig du har rett i at 5-season er det rette valget. Jeg synes dunposer gir bedre varme enn syntposer.

Sov ute forrige helg i -20° i en Mammut Altitude EXP 3-sesong (ned til -10° ifg. Mammut). Sov på Bamse og hadde en helt ok natt, var litt kald, men frøs ikke. Denne posen er jo veldig lik som Tyin 3 sesong, men med dunfyll. Veldig enig i siste utsagnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.