Gå til innhold
  • Bli medlem

Forholdsvis varm dunpose til å tre utenpå sommerpose?


Vagvær

Anbefalte innlegg

Har en Ajungilak Sphere Spring som jeg er fornøyd med. Den er relativt trang, men jeg sover greit i noen minus med den. Vurderer nå å kjøpe en dunpose som er hakket varmere (tlim mellom -5 og -10) til å bruke enten alene eller utenpå sommerposen min. Noen som har erfaringer med romslige dunposer man kan gjøre dette med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du først koste på dunpose til minusgrader så vil det være mer logisk å legge igjen sommerposen hjemme å dedikert kjøpe en vintersovepose i dun.

Å tre en pose utenpå en annen gir sjelden den ønskede effekten når det kommer til temperaturgrenser. ( hensyn til Volum, vekt og pris.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, TurNisse skrev:

Skal du først koste på dunpose til minusgrader så vil det være mer logisk å legge igjen sommerposen hjemme å dedikert kjøpe en vintersovepose i dun.

Å tre en pose utenpå en annen gir sjelden den ønskede effekten når det kommer til temperaturgrenser. ( hensyn til Volum, vekt og pris.)

Dette er ikke min erfaring. Jeg har kun erfaring med fiberposer, men der har jeg hatt meget god effekt, på samme måte som jeg har brukt fleecepose inni min datters fiberpose for å øke isolasjonsevnen. Bruk av to tynnere poser med ulik komf temperatur sikrer også større fleksibilitet for ulike behov gjennom året enn en ekstrem vinterpose og en lettere pose. 

Ideelt sett ville jeg nok hatt fiberposen utenpå dunposen, sånn at fuktigheten samles i fiberposen, men litt pragmatisk får man jo være. Har du en fiberpose som er litt trang, så bruk den inni.

Jeg har for øvrig klart meg med en dunpose på et eller annet sted mellom -10 og -15 og diverse triks på alle mine vinterturer de siste par årene. Planlegger selv å prøve å kombinere med sommerposen til vinteren.

 

Har du noen begrunnelse for at det ikke skal fungere @TurNisse?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at tema har vært oppe før, sikkert i flere tråder, men jeg hadde notert meg disse to  - som kanskje kan være til hjelp for den som skal velge:

Comfort temp ved bruk av 2 soveposer - oktober 2015
http://www.fjellforum.no/topic/37544-comfort-temp-ved-bruk-av-2-soveposer/

Kombinere to poser til vinterbruk  - nov 2013
http://www.fjellforum.no/topic/29885-kombinere-to-poser-til-vinterbruk/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, virrma skrev:

Dette er ikke min erfaring. Jeg har kun erfaring med fiberposer, men der har jeg hatt meget god effekt, på samme måte som jeg har brukt fleecepose inni min datters fiberpose for å øke isolasjonsevnen. Bruk av to tynnere poser med ulik komf temperatur sikrer også større fleksibilitet for ulike behov gjennom året enn en ekstrem vinterpose og en lettere pose. 

Ideelt sett ville jeg nok hatt fiberposen utenpå dunposen, sånn at fuktigheten samles i fiberposen, men litt pragmatisk får man jo være. Har du en fiberpose som er litt trang, så bruk den inni.

Jeg har for øvrig klart meg med en dunpose på et eller annet sted mellom -10 og -15 og diverse triks på alle mine vinterturer de siste par årene. Planlegger selv å prøve å kombinere med sommerposen til vinteren.

 

Har du noen begrunnelse for at det ikke skal fungere @TurNisse?

 

Har ikke skrevet at det ikke vil fungere. Selvfølgelig vil det fungere. Har man 2 soveposer fra før, kjempeløsning.

Skal man dog kjøpe en splitter ny dunpose angivelig kun for formålet å bruke 2 soveposer for å komme ned på temperaturskalaen.
Så er min påstand å heller kjøpe en pose som faktisk dekker ønsket temperaturområde. (slik TS også er åpen for)

Hadde TS derimot hatt 2-3 gamle soveposer liggende uten å måtte kjøpe noe nytt.
Skal man kjøpe nytt vil det være et hensyn å ta (volum, vekt, pris) = logisk valg, kjøp en god nok sovepose til bruken.

Dun utenpå synt, er det like bra som synt utenpå dun?
Vil en allerede trang pose føles trangere når stappet inni en annen sovepose?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, TurNisse skrev:

Har ikke skrevet at det ikke vil fungere. Selvfølgelig vil det fungere. Har man 2 soveposer fra før, kjempeløsning.

Skal man dog kjøpe en splitter ny dunpose angivelig kun for formålet å bruke 2 soveposer for å komme ned på temperaturskalaen.
Så er min påstand å heller kjøpe en pose som faktisk dekker ønsket temperaturområde. (slik TS også er åpen for)

 

Men, kjøper man en høstpose og en vår/sommer pose, som sammen gir beskyttelse tilsvarende en vinterpose, så har man soveposer for hele året. Gjør man som du foreslår har man bare en vinterpose. Greit det om man har råd til flere poser, eller bare vil sover ute om vinteren :)

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Som jeg skriver i åpningsposten så var tiltenkt bruk både med og uten sommerposen. Fleksibilitet er altså et nøkkelord her. Har flere venner som har gjort dette med hell. Lurer da altså på om noen vet om noen litt romslige dunposer som sommerposen min passer i. Skal ikke på noen lange ekspedisjoner og er generelt flink til å holde posene mine fuktfrie på tur.

Skal ta en titt på trådene det ble lenket til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr fiberpose: Selv kjøpte jeg en Mountain Hardware Lamina 20 Long (Tcomf -2°C, Tlim -7°C, 1380g) for å kunne ha på utsiden av en Ajungilaq Femund Spring (Tcomf 9°C, Tlim 5°C, 950g). Jeg har ikke fåt testet oppsettet sammensatt ennå, men Lamina 20 Long kjentes ut som den var mer enn stor nok til å romme meg i Spring-posen, som skal være for 195cm (jeg er 190cm høy og en smule bred :) ). Mener Lamina 20 Long er for personer opp til 200 cm, og den er videre enn vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.