Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindstøy i videomodus


Robinson

Anbefalte innlegg

Jeg har ett Olympus MD-D kamera , og en ting som gjorde at jeg valgte dette kameraet er et det har video funskjon i full HD kvalitet. Gledet meg til å filme også i tillegg til å ta bilder. Men der skal ikke mye vind til før det blir sjenerende vindstøy på filmen som ødelegger mye synes jeg. Jeg ser jo at proffene trer en sokk over mikrofonene på filmkameraene sine for å unngå dette. Det er ikke lett på ett slikt kamera med innebygde mikrofoner. Det bare to små åpninger på toppen av huset som slipper lyd inn og å dekke til disse er ikke lett. Finnes det noen løsning på dette problemet , eller dette med vindstøy noe jeg bare må avfinne meg med ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke så mye om kameraer, men vet at du gjør deg selv en stor tjeneste om du klarer å fjerne støyen før den tas opp i stedet for i ettertid. Nå er riktignok vindstøy mye lavfrekvent lyd som greit kan la seg gjøre å fjerne uten å fjerne informasjon i stemmer.  Men vind kan også blåse ut membranet i mikrofonen som kan føre til forvrengning av lydopptaket.

nå er ikke innebygde mikrofoner med en spalte i kamerahuset det enkleste å ha vindhette på, men om det lar seg teipe en vindhette over åpningen eller noe annet egnet. Kjenner ikke til om skumgummi er med åpne celler, kan kanskje fungere som en quickfix  selv om jeg tror det er litt tett. En finmasket ullsokk kan kanskje gjøre nytten. Dette løser ikke utfordringen med å feste anretningen, men mye kan gjøres med kirurgisk presisjon og litt teip. 

Kan du bruke en ekstern mikrofon, er vindhette og evt en "sokk" en mye enklere afære.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelsidig tape?? Nå snakker vi. Jeg har prøvd med vanlig tape med hull i , med noe gasbind under, Men det funket ikke noe særlig. Med dobbelsidig kan jeg bare prøve meg fram med å legge stoff oppå. Dette skal prøves...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.