Gå til innhold
  • Bli medlem

Skallplagg eller bomull/g-1000 til vinter?


ViktorS

Anbefalte innlegg

skal ha meg nye vinterklær, og lurer veldig på om jeg skal gå for skallplagg (goretx evnt ecoshell fra fjellreven) eller g1000 fra fjellreven.

klærne skal brukes til alt fra snømåkking, lek i snøen, småturer i skiløypa, og og annen overnattingstur på vinterfjellet. (er ikke ute i ekstremt vær).

jeg tenner en del bål og en del fyring med primus, og er litt redd for glo og gnist som kan brenne hull i skallplaggene.

har sett på de nye skallplaggene til fjellreven ,keb ecoshell som frister veldig, men også fjellreven Sarek bib med tilhørende anorak i g1000.

skallplaggene kan jeg jo også bruke i regn og ruskevær, og hele året, men de g1000 klærne har litt mere begrenset bruk til vinteren.

har også sett på keb-bukse og jakke til vinterbruk, som også ka n brukes hele året. Men usikker om de blir litt for lite vindtette for litt vintervær...

 

noen som kan hjelp meg litt her? Noen innspill og tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vel stort sett svart på spørsmålet selv :)
I kaldt vintervær er det få klær som slår gode bomullsplagg. Gore-Tex og andre membranplagg er lite egnet, spesielt hvis du er i aktivitet - de blir for klamme. Norrøna har en flott anorakk: https://www.norrona.com/nb-NO/Products/0302-10/5605/svalbard-cotton-anorak-m/
Den er i tillegg rimelig, så du kan kanskje kjøpe en membranjakke i tillegg for bruk på våtere dager. En bekjent krysset Grønland med Gore-Tex jakke, og det var den største tabben han gjorde utstyrsmessig. Han angret hele tiden på at han ikke valgte bomull.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, Tor Einar said:

Jeg bruker yttertøy av microfiber. Skallplagg blir for klamt og bomull tørker for sakte.

Finnes det fortsatt klær av microfiber? Jeg har en gammel Norrønajakke, den er ypperlig til vinterbruk, og det er sant at den tørker mye raskere enn bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergans har yttertøy i microfiber.

Jeg bruker denne om vinteren:

http://nettbutikk.bergans.no/klær/Jakke/Vindbeskyttelse1/Antarctic-Exp-Jkt-Black-Red-L-121234-p0000059633

og denne om sommeren:

http://nettbutikk.bergans.no/klær/Jakke/Vindbeskyttelse1/Microlight-Jkt-Black-L-163459-p0001055687

For meg som svetter ekstremt mye er ullnetting helt konge sammen med dette yttertøyet året rundt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Daniel1987 skrev:

Har nettopp kjøpt meg fjellreven Tur buksa, den er vel igrunn helt lik som sarek bib. Kjøpte buksa som ei ren vinterbukse til ski og sledeturer. Solgte goretex buksa mi da jeg heller ville ha g-1000 til vinterbruk

Hvor fannt du denne tur-buksa? Har vært innom noen butikker nå, letet etter sarekbuksa og tur-klærne. Ikke noen i Oslo har de ser det ut til...

vurderer veldig å gå for eco-shell jakken fra fjellreven, sammen med en bukse i g-1000. Har den vanlige kebbuksa, men vil ha en med g1000 i hele buksa. Dette er ett sett jeg da kan bruke i flere sammenhenger året rundt.

hadde jeg hatt penger til det, hadde det blitt ecoshell jakke og bib bukse, samt Sarek vin og Sarek anorak, men økonomin står ikke helt på plass til det nå. Så trenger ett sett jeg kan bruke til litt ymse bruk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Tor Einar said:

Bergans har yttertøy i microfiber.

Jeg bruker denne om vinteren:

http://nettbutikk.bergans.no/klær/Jakke/Vindbeskyttelse1/Antarctic-Exp-Jkt-Black-Red-L-121234-p0000059633

og denne om sommeren:

http://nettbutikk.bergans.no/klær/Jakke/Vindbeskyttelse1/Microlight-Jkt-Black-L-163459-p0001055687

For meg som svetter ekstremt mye er ullnetting helt konge sammen med dette yttertøyet året rundt.

 

Ser jättebra ut bortsett från den otäcka prislappen på vinterjackan. Verkar dock vara en mycket bra vinterjacka, mycket bättre än diverse Gore-TEX produkter. I alla fall om man skall anstänga sig. Gore-TEX på vintern fungerar för alipn skidåkning i liftanläggningar och som extra kläder när man kör ned efter toppturer. Men annars är dom för täta. 

Bra i regn dock. Och på västlandet där blötsnö/regn/torr snö och massor av vind gärna mixas på samma tur på vädligt kort tid. I sånt ***** väder fungerar ingenting egentligen bra, man får liksom välja vilka olägenheter man har minst problem med och ta dom. 

Marknaden har dock fått hybris på membran-kläder för vinterbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Johan2000 skrev:

Ser jättebra ut bortsett från den otäcka prislappen på vinterjackan. Verkar dock vara en mycket bra vinterjacka, mycket bättre än diverse Gore-TEX produkter. I alla fall om man skall anstänga sig. Gore-TEX på vintern fungerar för alipn skidåkning i liftanläggningar och som extra kläder när man kör ned efter toppturer. Men annars är dom för täta. 

Bra i regn dock. Och på västlandet där blötsnö/regn/torr snö och massor av vind gärna mixas på samma tur på vädligt kort tid. I sånt ***** väder fungerar ingenting egentligen bra, man får liksom välja vilka olägenheter man har minst problem med och ta dom. 

Marknaden har dock fått hybris på membran-kläder för vinterbruk.

Tja, prisen er vel ikke helt gal? Klättermusen Einride bomull koster vel 4000 blank? Kanskje et litt større bruksområde på Einride-jakka. Kun min betraktning da du spør om alternativene til Klättermusen. 

Ellers helt enig i betraktningene dine. :-) 

 

Endret av Arntrooney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den ‎04‎.‎12‎.‎2015‎ ‎00‎:‎39‎:‎36, fravaranger skrev:

litt sent og komme med handle tips nå, men intersports nettbutikk hadde fjellreven tur skallbukse til 800kr på black friday tilbud

hei. Det var her jeg kjøpte buksa, og forsåvidt jakka også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått jakka nå, og har fått prøvd den hjemme på stuegulvet. Medium passet meg perfekt. Jakka har din passform, og tror denne jakka kommer til å bli en fast følgevenn hele året. Den er i svart/grå, så kan brukes uten å se ut som en fjellfjott til andre anledninger enn bare tur.

Skal vokse jakka i dag med fjellrevens egen voks. Rett og slett for å få den litt mere vindtett, slik at det blir lettere å holde seg varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdatering: Da har jakka fått seg ett lag voks.

og tur-buksa er ankommet. Og jeg ble blåst av banen.. Hadde aldri trodd at jeg skulle bli møtt av en slik kvalitetsfølelse. Solide materialer, god passform, og alt virker meget bra! Gleder meg til å få brukt denne ute så snart anledningen byr seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
1 time siden, Daniel1987 skrev:

Noen som vet hva som er forskjell på Tur buksa å Sarek buksa? Har selv tur buksa, men kan ikke se noe forskjell på de to buksene. Veldig fornøyd med tur buksa så langt

Noen fortalte meg at Sarek var en nyere modell, som hadde noen få ekstra finesser. Om det er riktig vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.