Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye + Jerven fjellduk


Shortbus

Anbefalte innlegg

Hei,

I jakten på en god hengekøyeløsning for vinterbruk har jeg gitt opp å finne et ferdig product. I dag er det, som dere sikkert vet, mange fine underquilts, men problemet er ofte temperaturgrense langt over det man kan forvente i det norske vinterlandskapet. I tillegg er det ikke lett å f.eks lage mat eller andre slike oppgaver i et sånt åpent miljø. Så et innkapslet/lukket system er planen fremover.

Første tanken var å kjøpe 40D nylon og sy en kapsel/cocoon (med invendig "sølvduk og isolasjon). Ved å spenne denne fra der hengekøyen er festet i trærne vil man kunne skape noe innvendig "takhøyde" som gjør det mulig å få et noe oppvarmet miljø rundt seg,  slik at man ikke er fanget inne i soveposen.

Jeg lurer nå på om det en Jerven King Size fjellduk er en snarvei til dette målet..? Har noen forsøkt å trekke en hengekøye inni en slik duk? Ved å stramme opp duken i toppen burde det bli litt overhøyde inne der (i mitt hode). Har noen forsøkt dette? Tenkte å kjøpe en duk å teste, men hvis noen allerede vet dette ikke fungerer så kan jeg jo spare meg de pengene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
23 hours ago, Shortbus said:

Hei,

I jakten på en god hengekøyeløsning for vinterbruk har jeg gitt opp å finne et ferdig product. I dag er det, som dere sikkert vet, mange fine underquilts, men problemet er ofte temperaturgrense langt over det man kan forvente i det norske vinterlandskapet. I tillegg er det ikke lett å f.eks lage mat eller andre slike oppgaver i et sånt åpent miljø. Så et innkapslet/lukket system er planen fremover.

Første tanken var å kjøpe 40D nylon og sy en kapsel/cocoon (med invendig "sølvduk og isolasjon). Ved å spenne denne fra der hengekøyen er festet i trærne vil man kunne skape noe innvendig "takhøyde" som gjør det mulig å få et noe oppvarmet miljø rundt seg,  slik at man ikke er fanget inne i soveposen.

Jeg lurer nå på om det en Jerven King Size fjellduk er en snarvei til dette målet..? Har noen forsøkt å trekke en hengekøye inni en slik duk? Ved å stramme opp duken i toppen burde det bli litt overhøyde inne der (i mitt hode). Har noen forsøkt dette? Tenkte å kjøpe en duk å teste, men hvis noen allerede vet dette ikke fungerer så kan jeg jo spare meg de pengene ;)

Hvilke temperaturer er du tenker deg å henge i?

Min kaldeste natt hittil er -12C og litt vind. Jeg hadde det relativt bra. Sover da med en del klær så klart, men det er litt av tanken bak pakkinga også.

Med nyinnkjøpt vindtett 2QZQ UQP tipper jeg man kan senke comf. temp ytterligere 3 til 10 grader litt avhengig av vind.

Har en Hennessey deluxe explorer med JrB Winternest UQ og en Mammut Lahar 3 season dunpose som OQ. Warbonnet Superfly tarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Prøvde ett par netter i hengekøye med jervenduken xl foret som underteppe og ei tjukk vinterdunndyne som overpledd i rundt -6 minusgrader rett før jul, men det blei for kaldt. settupen funket bra ned til ca 0 grader men under dette blei for kjølig. å var jeg dog ikke helt lukka inn i duken, så det kunne nok funke hvis du får lukket den. jeg ville nok uansett suplemert med et liggeunderlag eller ekstra underquilt for komforten sin del. det er kjipt å fryse på røua.

Personlig har jeg nok flyttet ned til bakken for vinteren med mulighet for å ta med meg hundan inn i duken når minusgradan kryper på ;-)

e brukte forøvrig samme settupen på ei ukes kanotur i vassfaret i høstferien og sov som en drøm :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.