Gå til innhold
  • Bli medlem

pia

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis det er ultralett du ønsker så kan Big Agnes Fly creek 2UL være ett greit alternativ. Prisen er også ganske grei, og teltet er delvis selvstående.

Teltet har lite fortelt, men så er vekten 1kg også da. Noe må man forsake for ett så lett telt :)

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo nevne mine behov for et 2 manns telt for 3 sesongs bruk.

Må ha plass til 2 Exped LW underlag (130cm bredde hele veien)

Må ha bra takhøyde der man sitter 110cm eller høyere.

Må ha høye nok vegger i fot og hodeende så man ikke subber med sovepose.

Bør tåle det meste av vær man kan møte på i sesongene teltet skal brukes.

 

Det er slik jeg ønsker å ha det. Andre har garantert ikke de samme behovene.

Men uten ganske spesifikke krav blir det vanskelig å anbefale noen spesielle telt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ser at noen telt, store eler små, sliter litt med er plass i forteltet og tetting ned mot bakken. På telt med lav vekt er ofte innerteltet laget av et ikke vindtett stoff og hvis, eller heller når du telter over tregrensa eller i åpne områder så vil du få vind inn under duken og den som ligger på lo side, den siden hvor vinden kommer fra, vil sannsynligvis ha det like kalt som om teltet var borte. Dette har jeg opplevd med et telt fra Fjellreven og jeg ble etter hvert ganske kald på ryggen. 

Plassen i forteltet kan se stor nok ut, men spesielt i den kalde delen av året så blir det lett til at begge beboere legger sekken sin i forteltet og da er det vanligvis ikke plass til så mye mer. Ikke så kjekt å kravle over sekker og diverse bagasje hver gang du skal ut og inn av teltet.

Vinterstid bør du regne en person ekstra i teltet for å ha nok plass. De fleste har med seg en del mer bagasje når det er snø og så er det greit å ha plass til en kuldegrop i forteltet som er så stor at du kan stå i den for å kle av og på deg eller å børste av deg snø som du ikke vil ha inn i teltet. Om vinteren er det også ganske greit å bruke kuldegropa til koking og tørking av klær. 

The-rain-fly-forms-a-front-vestibule-for

 

Her har du et eksempel på kort ytre duk og hvor ofte ser sekken slik ut mens du camper?

Rolf-telt.jpg.a717f47a21424ace8c68a868b6

Her er et bilde av en vintersituasjon med et av mine gamle iglo telt. På den turen blåste det så sterk vind at vi hadde problemer med å gå på ski og da er det greit med stormklaffer som du kan legge snø på for å holde vinden ute. Sekken på dette bildet ser ikke særlig stor ut, og det er fordi det som ellers var i sekken nå er inne i teltet eller i forteltet. Dette teltet kunne med fordel hatt dobbelt så stort fortelt.

IMG_0997.JPG.0f8fd5252ecdd9e008ca8c98d40

Et bilde fra nettet. 

Hvor mye plass blir det i forteltet her med to sekker pluss kokeutstyr? Det er ikke alltid været er så bra at du kan koke ute.

Men nå er kanskje ikke vinteren den årstiden når du beregner å bruke teltet mest, men kolder teltet en vinternatt så vil det helt sikkert holde flere sommernetter.

564305a912db8_Teltliten.gif.8870f8c2b002

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KOmmer an på hvor du skal bruke det, sesong, hvor store sekker dere har, hvor store beboerene er bl.a.
Kan bare gi noen erfaring på telt jeg har selv fra en av produsentene nevnt, Big Agnes.

Har selv Big Agnes Copper Spur UL2. Det har jeg brukt alene med bikkja. Jeg bruker et LW underlag og det blir for trangt i det til 2 slike. 2 stk M underlag går.
Fine med dette er at det er lett, veier vel i dagens modell ca 1,4 kilo, og det er god plass ellers med 2 fortelt, 107cm høyde og bratte endevegger gjør at man kan sitte i mye av teltet. Det er også selvstående. Det har mye netting i innertelt men duk et stykke opp hele veien rundt så man ikke får direkte trekk på seg. Det lufter godt så kondens er ikke noe problem, en blir heller ikke kokt når sola kommer om morgenen. Det teltet jeg bruker klart mest i løpet av året. I US er det en del som bruker det også vinterstid pga god lufting og lite kondens. Har vel hatt teltet i 4 år eller så og ingenting galt med det så langt. aldri opplevd fuktlekkasje selv om jeg så det var vann under bunnduk når jeg trykke litt på den.

Da dette er et UL telt så har det nok sine begrensninger i vind. Jeg aldri vært på tur selv hvor jeg har opplevd mye vind så jeg har ikke noen egen erfaring der. Tåler nok mer enn man tror men det kommer jo an på hvor du skal bruke teltet og når. Skal du ha et helårs fjelltelt er neppe dette løsningen. Da kreves noe kraftigere som igjen veier mer. Har selv et annet BA telt til fjellbruk i sesong hvor det kan være mye vind.(Det har gått ut av prod).

BA FLyCreek PLatinium 2 har bare netting i innertelt, også mindre fortelt. Veier jo en del mindre men for eget vedkommende hadde nok forteltet vært for lite.
Tenker du på en slik modell med endefortelt vile jeg heller sett på BA Slater 2+. Det har en del bedre bredde innen enn begge de andre jeg har nevnt, men  mindre fortelt enn Copper spur. Tar du Copper SPur UL 3 er det fremdeles ikke mer enn 1,8 kilo og du har god plass.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definert behovet noe tydeligere. Skal det være et fullverdig vintertelt? Klarer du deg meg en inngang, eller ønsker du to? Hva er budsjettet? Kan det være aktuelt å kjøpe brukt? Kuppeltelt eller tunneltelt? Må det være selvstående? etc etc

Selv var jeg igjennom denne prosessen tidligere i år. Jeg skulle ha et tre-sesongs telt. Teltet måtte være stort nok til at to "gode venner" kunne bruke det, samt "lett nok" til at jeg kunne bruke det som solotelt. "Lett nok" betydde rundt 2kg. 

Jeg satt tilslutt igjen med Hilleberg Rogen og Helsport Reinsfjell 2 SL. Dersom man kun vurderer målene, er Reinsfjell et større og lettere telt. Når jeg allikevel valgte Rogen berodde det mest på svært gode erfaringer med Hillebergtelt. I tillegg har jeg opplevd stangbrudd på et Helsporttelt, men dette var for nær tjue år siden, da man produserte stengene selv. Jeg tror ikke den opplevelsen er representativ for Helsport i dag.

Dersom du ikke er veldig lang, og ikke bruker oppblåsbare underlag, så ville jeg også sett på Hilleberg Anjan 2. Denne utgikk for min del, da den blir for lav i fotenden. Exped Venus 2 UL kan også være verdt en titt tror jeg. Dette har jeg ikke brukt selv, men det er sikkert noen på fjellforum som kan bidra med info om dette teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.