Gå til innhold
  • Bli medlem

Kameratips


pia

Anbefalte innlegg

1 time siden, Espen Ørud skrev:


Et kamera er stort sett aldri bedre enn den som holder i det. Fotografer ødelegger vesentlig flere bilder enn kameraene gjør. Jeg er også av dem som gjerne sleper med meg en 5D på tur. Om du lurer på forskjellen kontra ditt eget kamera så er det bare å lese tester for de to individuelt eller steder de sammenlignes. Her vil du normalt hovedsaklig finne forskjeller i tekniske spesifikasjoner. 

Det er også noen flere parametere. Jeg synes fullformat har et dynamisk omfang og uttrykk som ikke kan etterlignes ved hjelp av etterbehandling. For meg er det veldig tydelig selv om det sjelden er noe jeg kan sette pekefingeren på i et bilde og forklare, men likefeullt meget tydelig. tillegg benytter jeg de ekstra megapixler selv om jeg på langt nær en noen megapixeljeger. Jeg selger en del bilder via galleri i størrelser som 120x80 cm osv. Og har også levert bilder til en hotellkjede i opp til 250x100cm. Når man ønsker å levere i den størrelsen og den kvaliteten man trenger for å kunne få levere til slike oppdrag så tar jeg aldri sjansen på å reise uten. Jeg tar også bilder med andre kameraer, men er avhengig av å ha en base med bilder hvor størrelsen er stor nok og kvaliteten høy nok til å kunne plukke nære fritt i arkivet. Bilder til FB osv fra turer kan jeg like godt ta med mobilen, men for å være dekket når de mer spennende motivene dukker opp velger jeg å dra på litt ekstra kameravekt. 

Jeg har stor forståelse for at dersom man hovedsaklig benytter bildene til mindre utskrifter og nettvisning så holder det aller meste av kameraer så lenge bildene taes utenfor kameraenes "problemområder"- som hovedsaklig er fotografering i dårlig eller lite lys som natt-/kveldsbilder av bevegelige motiver og andre nattbilder som f.eks nordlys. Derfor er alltid mitt første spørsmål når jeg får spørsmål om å dele ut kameratips: "Hva skal du bruke bildene til"?

Jeg har for øvrig i svært liten grad opplevet at forskjeller sett med lupe på en utskrift har vært avgjørende for noe valg jeg har gjort av kamerautstyr ;-) 


PS. Skjermen din er normalt 72 pixel/inch uansettt hvilket kamera du har tatt med...


PPS. De aller fleste kameraer tåler kulde og rim meget godt bare de blir riktig behandlet.....

2014-09-20 01.39.18.jpg

Jeg ser at du ikke leste hele innlegget mitt. Jeg har hatt Canon speilreflekser i over 20 år. Begynte med analoge AE-1 og EOS 620, senere 10D, 30D, 50D og 7D. Mitt siste var 5D MkIII, slik at jeg selv vet forskjellene i forhold til det kameraet jeg har nå. Jeg tenkte mer på utsagnet til en annen forumdeltager, og hva han mente med at man måtte dra med seg 5 kg kamerakombinasjon for gode bilder.

Etter så mange år med små fremskritt, ble jeg ærlig talt litt skuffet over hvor lite fullformat ga meg i forhold til hva man ble fortalt i media. Jeg satte meg derfor ned og laget en egen behovsanalyse basert på erfaringene jeg hadde gjort meg over disse 20 årene. Den var som følger:

 

1.Vil jeg trenge bilder ved ISO over 3200 så lenge jeg kan bruke lyssterke objektiv og bildestabilisering? 

2.Vil jeg fortsette å bruke så smal dybdeskarphet at fokus og skarphet blir en utfordring?

3.Vil jeg trenge så stor dybdeskarphet at blenderen gir en utfordring for lukkertiden eller ISO verdier over smertepunktet?

4. Vil jeg trenge autofokuspunkt som dekker nesten hele søkerbildet slik som mange speilløse kamera har?

5. Vil jeg trenge en ultra rask autofokus modul for møtende objekter, eller er det greit at autofokusen takler raske objekter som beveger seg sideveis i søkeren?

6. Vil jeg ha behov for mer enn 8-10 bilder i sekundet?

7. Vil jeg har mest mulig informasjon i søkeren der øyet legges mot, som histogram, klippevarsel og individuell tilpassing av informasjonen? Og bør den være stor og dekke 100%? Slik som mange speilløse kameraer har.

8. Vil jeg ha en fleksibel LCD skjerm som kan vippes slik at macro- og bilder tatt over hodet blir lettere?

9. Vil jeg ha et system som tåler en tur under øsende vann og som tåler mange minusgrader?

10. Vil jeg ha et helt system som tar så liten plass og veier så lite, at jeg kan ta med meg hele objektivsamlingen fra 14-600mm (35mm ekv) i fjellsekken for en ukes tur i fjellet med telt og proviant?

11. Vil jeg ha et system som tar så liten plass at det blir lett tilgjengelig ved pakking på min motorsykkel?

12. Vil jeg ha et system med en objektivpark som er godt utbygget og inneholder objektiver med god lysstyrke, solid bygget og koster relativt lite?

13. Vil jeg at bildestabiliseringen skal sitte i huset eller i objektivene?

14. Er jeg så pass nostalgisk at kameraet bør se ut slik som et ekte kamera gjorde da jeg startet med fotohobbyen?

15. Betyr designet av kameraet mye for meg, så pass mye at jeg vil karakterisere et kamera som sexy?

16. Har det mye å si at kameraet har mange hjul og knapper for en befriende mulighet for eksponering og justering?

17. Må knappene og hjulene kunne tilpasses min bruk og mine betjeningsønsker?

18. Må menyene være enkel for bestemor, eller klarer jeg å tilpasse disse til knapper, hjul eller et “smartpanel” på LCD skjermen slik at jeg slipper å begrave meg inn i menyene stadig vekk?

19. Trenger jeg ekstrem oppløsning på over 12-20 mp?

19a. Hvis jeg svarer ja på spørsmål 19, hva trenger jeg å bruke den høye oppløsningen til?

19b. Skriver jeg ut bilder større enn A0 ofte?  

19c. Har du behov for og stadig ta dype utsnitt av bildet, eller er jeg flink å komponere bildene mine?

19d. Trenger jeg fremdeles ekstrem oppløsning på over 12-20 mp?

20. Synes jeg speillås er en irriterende ting og passe på ved landskapsbilder o.l?

21. Hvordan synes jeg at utviklingen av bildekvaliteten har vært, på de bildene jeg kan sammenligne med selv? Sammenlign helt fra 10D (6mp) til 5D MkIII (21mp).

22. Synes jeg mobiltelefonen min har god bildekvalitet?

23. Synes jeg mobiltelefonen er inspirerende å bruke til fotografering?

24. Synes jeg kompaktkameraene jeg har hatt hadde god nok bildekvalitet?

25. Synes jeg kompaktkameraene jeg hadde var inspirerende å bruke?

26. Hva er viktig når det gjelder bildekvalitet for meg?

27. Vil jeg helst la stativene mine ligge hjemme når jeg skal på tur, og greie meg med en Gorillapod?

28. Er videokvalitetene og mulighetene rundt dette viktig i mitt valg av kamera?

Etter å ha tenkt lenge og svart meg selv på disse spørsmålene ble 5D MkIII solgt til fordel for noe som ga meg større glede.

Man kan virkelig gjøre underverker med gode objektiver som har topp kvalitet på full blender, stor dybdeskarphet på de største blenderne og en fantastisk bildestabilisering i huset. Canon er heller ikke kjent for super dynamikk, selv på sine fullformatshus.

Om noen virkelig lurer på om det er store forskjeller når det gjelder utskrifter og bildekvalitet for øvrig, mellom FF og for eksempel MFT, kan man kikke litt på disse linkene.

http://www.thewanderinglensman.com/2014/02/the-practical-difference-between-full.html

http://www.pekkapotka.com/journal/2013/5/3/nikon-d800e-and-olympus-om-d.html

http://naturalexposures.com/the-lumix-diaries-printing-large-photos/

Endret av opas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
38 minutter siden, Mathisdal skrev:

 

Mulig jeg har missforstått denne linken.

Men jeg hadde ikke tenkt å fortelle alle dem som tar bilder at de bruker feil utstyr.

Jeg sammenligner ingen ting.

Jeg sier ikke at det blir bedre bilder med mitt kameraoppsett.

Jeg bare tar bilder med det utstyret jeg liker :-)

 

 

 

 

 

 

 

Ja, det var ikke meningen og tråkke noen på tærne. Jeg ble bare interressert i hva du la i "Fryktelig tungt, men verd alt når jeg skal se/bruke bildene senere."

Trodde da at du mente at 5D MkI og 28-300 zoomen tok bedre bilder enn et lettere kamera. 

Og den absolutte sannhet er den siste setningen din :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til REs,...... joda alle gamle Pentaxobjektiv kan brukes på alt av nye digitale Pentaxkamera. På M optikk er det litt pludrete, men det funker. Så har du gammel Pentaxoptikk er det bare å fyre løs, mange av disse eldre objektivene har fremragende egenskaper. :-D Jeg har selv et k200d og et k3 hus, som oftest bruker jeg de gamle gode objektivene.

Endret av bostis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Gå for noe superenkelt Plug´n Play er min anbefaling! I allefall hvis du har like mangelfull teknisk innsikt som meg... Der bomma jeg når jeg svei av penger på et fancy kamera med masse funksjoner. 

Simplicity is key. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Den 17.1.2016 at 11.04, REs skrev:

Vet du om det er riktig at nye digitale Pentax kamera kan bruke gammel optikk?

Jeg har en Pentax ME og en bag full av pentaxobjektiver. Størrelse fra 28 mm og opp til 400 mm, 80 - 200 mm sóm,  et sett mellomringer for makrofotografering og en 2 x converter som har vert brukt på 400 mm tele. 

Ja, du kan bruke alt av gammel optikk på nyere Pentax digitale. Noe annet bra med de fleste nyere Pentax er at de er værtettede og robuste. Er du på Facebook bli med i Pentaxianere i Norge - gruppen. Det får du masse råd og tips til valg av rett kamera for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.