Gå til innhold
  • Bli medlem

Finne UTM-sone på Nordeca 1:50000 turkart


Vagvær

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kikket på kartet til øye ble stort og vått, samt googlet - men finner ikke svar på dette tilsynelatende enkle spørsmålet.

Hvordan finner man på Nordecas turkart-serie hvilken UTM-sone kartet gjelder for (for eksempel Rondane Sør)? Vet jo at det er 32V - men står det virkelig ikke oppgitt noe sted på kartet? Eller har jeg blitt blind?

Hilsen mulig svaksynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På et Nordeca-kart jeg har står det sammen med annen teknisk kartinformasjon: "Blå tall viser koordinater i UTM-sone 34". Omtrent nede til venstre som Henrik sier.

EDIT: Mitt kart er i Norge-serien, jeg overså at ditt var i turkart-serien. Mulig det forskjellig informasjon i dem siden de er i uilke serier.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På baksiden av kartet jeg har av Vest-Lofoten, står det "Bruk av GPS". Der står det "UTM angis med en øst- pg nord-koordinat, samt et sonebelte. Norge er delt inn i sonebeltene 32 til 36, tallet står foran østlig koordinat."

Og på selve kartet står det et lite 4-tall og deretter koordinaten for eksempel 406000mE. Jeg må da tolke det som at det er UTM 34, og at kartet starter på 6000 m Øst. Norover står det forøvrig 7524000mN

Er dette riktig? For jeg finner heller ikke et sted hvor det står "Kartet har UTM-Sone 34" noe steder.

Endret av kvitknekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, kvitknekt skrev:

På baksiden av kartet jeg har av Vest-Lofoten, står det "Bruk av GPS". Der står det "UTM angis med en øst- pg nord-koordinat, samt et sonebelte. Norge er delt inn i sonebeltene 32 til 36, tallet står foran østlig koordinat."

Og på selve kartet står det et lite 4-tall og deretter koordinaten for eksempel 406000mE. Jeg må da tolke det som at det er UTM 34, og at kartet starter på 6000 m Øst. Norover står det forøvrig 7524000mN

Er dette riktig? For jeg finner heller ikke et sted hvor det står "Kartet har UTM-Sone 34" noe steder.

Nei det er ikke riktig. Blått rutenett er UTM WGS 84 hvor østlig og nordlig avlese, men du må i tillegg vite 100 km sonen,  her blir det f.eks UTM  33W 0406xxx, 7524yyy

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lille tallet står for hundrekilometerssone/beltet, de to neste er kilometersone/belte i denne. De tre siste tallene i nord/østkoordinatet er meter. Såpass vet jeg. Har ikke kartet foran meg, men tror ikke det står noe som ligner på 32V nederst i venstre hjørnet.

 

På M711-kartene står jo denne informasjon tydelig sammen med kartforklaringen.

Endret av Vagvær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i hvert fall klart og tydelig på et slik kart jeg har over Finnskogen. Kan prøve å huske å ta et bilde i kveld.

 

Edit: Her står det i hvert fall på "2675-Turkart 1:50000, Finnskogen Midtre"

 

20151113_214333.jpg

Endret av Larix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et turkart utgitt av Ugland, Tromsdalstinden 1:25000. Der står det heller ikke oppgitt hvilket sonebelte kartet dekker. Nå står det imidlertid misvisning for UTM-sone 34 så da kan man jo konkludere med man befinner seg i sone 34. For de som er litt kjent med UTM så vet man at nordkoordinaten er meter fra ekvator. Kartet mitt ligger ca 7700000 fra ekvator og det blir sonebelte 34W. Denne informasjonen burde stå i klartekst på ethvert kart som benytter seg av UTM. Minus til Ugland.

Det står også at en kartreferanse består av to bokstaver og et sekssifret tall. Er vel riktig, men det står ingen steder på kartet hvilke bokstaver som gjelder.

Har aldri brukt kartet, og blir nok aldri å bruke det. Statens kartverk har langt bedre kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vagvær said:

1447625710459-1657202416.thumb.jpg.372a0Den informasjonen står ikke på dette kartet

De kartene fra Ugland er vel eldre kart? Jeg har et lignende (men ikke over Rondane), Ugland IT med samme "Tur-Kart" logo. Det er fra 2004. Der står det oppgitt sone 34, sammen med informasjon om ekvidistanse, misvisning og slikt.

EDIT: Jeg fant et annet Ugland turkart, det er fra 2008, og har DNT-logo slik som det Rondane-kartet ditt. Det har IKKE oppgitt UTM-sone, så det er tydeligvis en kartserie som ikke har den informasjonen.

Endret av Bjørn J
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde endre tittelen her. Det er altså Ugland IT som er synderen, ikke Nordeca. Fant UTM-sone på Jotunheimen Aust (Nordeca). Ble forvirret siden kartene har så likt design (ble sikkert byttet leverandør på et tidspunkt).

Endret av Vagvær
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere kart fra Ugland som ikke har UTM-info. Jeg har et Rondane Nord fra Ugland, og Rondane Sør fra Statens kartverk. Kartverket sitt kart har påskrevet EUREF89 (WGS84), zone 32. Ugland sitt har ikke. Koordinatene derfra stemmer med det overlappende Ugland-kartet, altså er dette også sone 32. Mine kart har påtrykt "utgitt 1999" på forsiden. 

Vil du ha en test, så ligger Rondvassbu omtrent ved NP419609 på et kart i sone 32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.