Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål, Nordvestpassasjen


Anbefalte innlegg

Hei

 

Planlegger en tur fra Cambridge Bay til Gjoa Haven i april 2017. Dette er vel etter hvert blitt en klassiker, så regner med at noe her har gått denne før.
Noen som vet hva som kreves av tillatelse fra Canadiske myndigheter for å gjennomføre turen?
Tilleggsforsikringer som medisinsk evakuering osv. er vel uansett smart å tegne, men er dette noe som kreves?

Om noen vet hvilke offentlig instans som skal kontaktes hadde det vært til stor hjelp.
Vanskelig å finne info på nett, i motsetning til Grønnlandskryssing hvor informasjon er veldig lett oppdrive.

Setter stor pris på svar!

 

Hilsen

Alex


 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

Hei Alex. 

Vi i Himmeljegerne gikk den aktuelle ruten du snakker om i 2013. Om du trenger guide kan jeg anbefale Morten Johansen, eller Halvor Marius Hagen i Hvitserk. 

Når vi var der i 2013 trengte vi ikke noe tillatelse fra de canadiske myndigheter. Det du derimot bør opprette er kontakt med nødetaten både i CB og i GH.

Gled deg til turen. Vi så 10-12 sporrekker av isbjørn, masse ulvespor, noen fjellrever, hare og endel rype. Samt mye is som lå på kryss og tverrs spesielt rund Jenny Lind.

Husk å ta med deg nok klær, blåser som regel relativt mye og er ganske kjølig der hele tiden :-)

Hilsen Lars Martin

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Lar Martin.
Vi har nok tenkt å gjøre hele turen selv, fra A til B. Er jo halve turen det :) Men takk for tipset.

Kunne jeg spurt deg om hvor krevende isforholdene er? Er det noen spesielle forhåndsregler vi bør ta her?
Ser for meg at dette kan bli den største utfordringen da vi ikke har vært borti tilsvarende forhold.

 

Hilsen Alex



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Enig i at å planlegge A til B er fetest om man har tid til det. 

Ja, kan også anbefale å lese boken "utinaturen" nevner for å få et intrykk av hvordan det er der borte.

Isforholdene er visst ganske forskjellige fra år til år. Når vi gikk der var det mest kronglete øst for Jenny Lind Øya ca 30-40 km med sikk-sakk gåing. Når vi var der kunne vi gå stort sett hele tiden med skiene på, enkelte partier var det 3-4 meter høye "hauger" med is ellers var det rygger (pressrygger) man relativ enkelt kunne planlegge hvordan man lettest skulle passere. Det kan være mulig å ringe opp til Gjøa Havn eller Cambridge Bay (Hunters and trappers) og forhøre seg om isforholdene. 

Anbefaler dere sterkt å melde fra til politi i CB og GH at dere legger ut på turen dere gjør, samt oppretter en kontrakt med "Hunters and Trappers" der dere definer hva en eventuell snøscooter-evakuering vil koste dere. 

Meld meg gjerne på min kontaktinfo du finner på www.himmeljegerne.no om du ønsker mer tips :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.