Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny vs gammel Ally kano


renzir

Anbefalte innlegg

Jeg har en utenlandsk kompis som vurderer å kjøpe en Ally ifm med en tur i Norge da han senere trenger den i Canada også. Prisen på Ally i Norge er god mtp euro kurs osv. 

Men, hvilke endringer har vært gjort på disse og når. Jeg har de nye setene på min kano fra 2014. Vi har vært på tur sammen og han ønsker disse.

I tillegg tror jeg klipsene på min er annerledes en på de gamle,  stemmer det og evt når ble dette endret?

Er det andre relevante endringer, og fra når ca?

Ikke lett å finne annet en info om sete på nett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har sett to generasjoner seter og tre generasjoner clips og to generasjoner stevner,men veit ikke årsmodeller på de. Kanskje finns det enda flere typer.

Har aldri prøvd de nyeste klipsene men hadde i alle fall styrt unna de eldste stevnene og clips uten låsing. Setene er litt smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er fra 79 eller 81 (alt etter hvem av foreldrene mine du spør) Og har gamle grå plastfester uten låsing. (å kalle dette klips vil være å ta hardt i) Den har heller ikke seter(ble levert med oransjgule oppblåsbare puter.), ingen størrelsesangivelse, og ingen annen merking enn ally-tramp canoe . Stevnene er med håndtak, et grønt og et rødt. skummatta i bunnen er blå, og bare 1cm tykk.

 I følge Bergans er diameteren på stengene i denne ikke lik de nye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Versjonen fra 2009 ca, har gamle seter i hvertfall (de som sitter på tverrstaget). De nye setene er bedre. Men aner ikke når klips med lås kom. 

Tror neppe det er aktuelt å kjøpe noe eldre en dette...

Kompisen har solgt en grabner og er vel dette som skal finansiere dette. Prisene på brukte holder seg godt. En ny 16,5 koster jo nå 11800 kr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har noen timer på allysete, i sommer ble det mer enn 50 mil i kanoen. Smaken er som kjent som baken, men min anbefaling er det gamle flate setet. De  nye skålsetene blir ubehaglige i lengden. Bergans klarte å levere de gamle setene i vår, det kan tenkes at de fortsatt har noen igjen.

når det gjelder klips løsner de raskt på min kano (ca 10 år gml), jeg foretrekker å bruke strips på de mest utsatte. Spesielt gjelder det dersom du skal ha kanoen opp ned på biltaket.  Kongsberg og omegn Turistforenings utleiekanoer har flere ganger kommet tilbake med ett spant i minus etter biltransport.

EirikW

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Ally er vel fra 2010. Den har de nye skålsetene og klips. Ikke hatt så mye problemer med klips som løsner/går i stykker. Ett som løsnet og det poppet jeg fast igjen.
Som regel bruker jeg nosn strips i tillegg på de mest utsatte klips når den er i bruk. Har noe strips som kan lukkes og åpnes.
Har ikke testet annen setetype enn de jeg har. Bruker de med ryggstød.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, borgern skrev:

Min Ally er vel fra 2010. Den har de nye skålsetene og klips. Ikke hatt så mye problemer med klips som løsner/går i stykker. Ett som løsnet og det poppet jeg fast igjen.
Som regel bruker jeg nosn strips i tillegg på de mest utsatte klips når den er i bruk. Har noe strips som kan lukkes og åpnes.
Har ikke testet annen setetype enn de jeg har. Bruker de med ryggstød.

 

Takk for svar, da vet jeg i hvertfall at 2010 er med de nye setene og nye klips. Har heller aldri hatt noe problem med klipsene på min 2014 (sånne med lås til å vri over). Har løsnet noen i strykene i femunden, men bare å vri de på plass når du oppdager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.