Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til vindjakke


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bruker Bergans Microlight. Pga hette/lengde, så egner den seg ikke for liten kuling+ midt på vinteren. Utenom det, så er den perfekt som vindjakke. Har hatt den i 2-3(?) år nå, og den ser ut som ny.

Jeg har også en Bergans Antarctic som dekker de få områdene Bergans Microlight ikke dekker. Den er stivere, klammere, lengre og har bedre hette og den er lettere å få utenpå hansker osv om vinteren. Den er overkill 95% av tiden.

Endret av Blackbrrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men gult er ikke så kult. Har dilla på lilla. Men farge betyr ikke så mye altså :-P

Takk for gode tips. 

Har en løpejakke men synes den er for lafsete og den klumper seg under sekken (er vel for stor til meg også). Vil ha noe litt mer solid. Men sykkeljakke burde man kunne finne på tilbud nå. Om det ikke blir Bergans. De ser jo bra ut også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, renzir skrev:

Sjekk ut arcteryx squimish hoody også. Tilsvarende bergans sin. Har hatt begge, men liker passformen til arcteryx best...

Akkurat den jakka så jeg på når jeg var i en fjellsportsbutikk i Danmark forrige helg. Av alle ting. Men lot den henge av uvisse grunner (tror den danske livsstilen slo meg rett ut) Nå angrer jeg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norrøna, Arcteryx, Berghaus, Bergans, Klättermusen, Haglöfs og enda flere har alle fine vindjakker som gjør jobben.

Å tråle alle sportsbutikkene fra XXL til Oslo Sportslager i Oslo er et godt utgangspunkt for å finne en flott vindjakke.

Sjekk også tilbudsstativet i DNT butikken i Storgata. Samt Sportsnett ved Rådhusplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Ikke vært innom DNT eller sportsnett så da skal det gjøres. 

Har lenge trodd at slike jakker var mest som fritidsjakker men innser at jeg har tatt grundig feil. Og jeg er lei skalljakkene mine, da de ofte blir klamme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Per Fredrik skrev:

Hva med å sjekke ut Stormberg.no, rimelige priser og det ser ut til at varene er o.k. Har kjøpt jakker der som kan komprimeres og pakkes inn i jakkelomma.

Det skal jeg gjøre. Er veldig fornøyd med trøyene derfra. Billige og gode. Men har ikke sjekka så nøye på ytterklærne fra de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skulle komme over en Arc'teryx Squamish Hoody jakke på tilbud så grip sjansen! Jeg kjøpte min første for 3-4 år siden med rabatt på 30 % og har brukt den mye. Har blitt litt slitt på ene skulder grunnet mye sekkbruk men ellers har jeg ikke noe negativt å melde. Fant tilfeldigvis samme jakke med 50 % rabatt for ikke lenge siden i en butikk i Oslo så da kjøpte jeg like godt den så jeg har en "ny" når den gamle tar kvelden.

Kan for øvrig nevne at jeg kjøpte jakken til min samboer også. Hun er superfornøyd og den er hennes foretrukne turjakke.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, martin.m skrev:

Dersom du skulle komme over en Arc'teryx Squamish Hoody jakke på tilbud så grip sjansen! Jeg kjøpte min første for 3-4 år siden med rabatt på 30 % og har brukt den mye. Har blitt litt slitt på ene skulder grunnet mye sekkbruk men ellers har jeg ikke noe negativt å melde. Fant tilfeldigvis samme jakke med 50 % rabatt for ikke lenge siden i en butikk i Oslo så da kjøpte jeg like godt den så jeg har en "ny" når den gamle tar kvelden.

Kan for øvrig nevne at jeg kjøpte jakken til min samboer også. Hun er superfornøyd og den er hennes foretrukne turjakke.

 

Nå angrer jeg enda mer på at jeg lot den henge når jeg var i Ålborg. Tror prisen er noe bedre der. Og den jakka ser bra ut også. Godt å høre at de tåler en del tøffe tak. Det er jo min usikkerhet på dette som har gjort at jeg har styrt unna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Med unntak av sykling og jogging har jeg aldri sett nytten av vindjakke. DNT anbefaler imidlertid både skriftlig og audiovisuelt å ta med vindjakke i tillegg til skalljakke/regnjakke, til og med når du skal pakke lett..  Jeg syns det høres unødvendig ut med både vindjakke og regnjakke (samt dunjakke...). Er det såpass mye vind at du trenger en vindjakke vil en skalljakke gjøre samme jobb uten at du blir unødvendig klam/varm. Skal du spare vekt vil jeg si at dette er et klassisk tilfelle der du tar et kompromiss og legger igjen vindjakken hjemme. Men dere i denne tråden er tydeligvsi fans av vindjakker. Vil jeg oppdage økte gleder i sommerfjellet om jeg invisterer i en vindjakke?

https://www.dnt.no/pakkeliste-sommer/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindjakke er et must om du beveger deg i snaufjellet, er du nede i skogen kan det være mindre viktig. En genial kombo jeg har funnet er følgende:

Superlett vindjakke som også dobler som regnjakke året rundt, pakker ned til ingenting og veier nesten ingenting:

https://www.norrona.com/nb-NO/Products/7000-12/6800/fjora-dri1-jacket-m/

Til litt mere ekstreme vinter tempraturer har jeg funnet en jakke som kan brukes både på turer og til fra jobben, veldig greit å kunne bruke dyre plagg til begge deler, denne jakka er vindtett, tåler endel fukt og har primaloft isolering. Har testet den mye den siste tiden og er veldig fornøyd!:

https://www.fjellsport.no/black-diamond-m-convergent-down-hoody-black.html?gclid=Cj0KEQiAlO20BRCcieCSncPlqqMBEiQAOZGMnARoxhdzhwMLXVADr-v4ED3aJXy74SxNjWoFZHFih-gaAngF8P8HAQ

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindjakken skal være atskillig mer pustende enn en vanntett skalljakke - der ligger hele fordelen slik jeg ser det. Javisst kan en vanntett jakke også brukes til å avverge vind, men ingen av membranene kommer i nærheten av pusteegenskapene til tekstiler som ikke trenger å være vanntett.

Min Arc'teryx Squamish Hoody i XL veier ca 175 g, og man får lettere vindjakker enn den :) Med en lettvekst regnponcho eller feks Norrøna Bitihorn Dri1 i sekken, er man ganske godt forberedt på både varme, vind og regn med rundt 400 g i ytterbekledning for overkroppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg meg en Arc'teryx Gamma Hybrid til jul og er veldig fornøyd. En tykk ullgenser under denne og den har vært perfekt i 15-20 kalde med vind. Og så har jeg en Pack-lite dunjakke i sekken, som jeg tar på ved pause. 

Jeg går meg veldig varm. Liker det bratt og tungt. Så jeg trenger en jakke som puster. Skalljakka er virkelig ikke god til dette formålet men den er gull verdt om det er veldig vått. Der vil ikke den nye jakka klare å stille opp. Skalljakka er ok til alpint også siden jeg er en kløne som ikke er redd for å base i snøen. 

Og jeg kommer til å kjøpe sykkel/løpejakka fra Norrøna. Den er genial å ha med på tur de dagene det er fint vær. Skal ikke så mye vind til før man blir kald, men å stoppe vinden ute gjør jo at man beholder varmen. Jakka skal brukes til både løping og snaufjellet/topper på sommeren. 

Jeg har forresten dilla på jakker :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gauken skrev:

Med unntak av sykling og jogging har jeg aldri sett nytten av vindjakke. DNT anbefaler imidlertid både skriftlig og audiovisuelt å ta med vindjakke i tillegg til skalljakke/regnjakke, til og med når du skal pakke lett..  Jeg syns det høres unødvendig ut med både vindjakke og regnjakke (samt dunjakke...). Er det såpass mye vind at du trenger en vindjakke vil en skalljakke gjøre samme jobb uten at du blir unødvendig klam/varm. Skal du spare vekt vil jeg si at dette er et klassisk tilfelle der du tar et kompromiss og legger igjen vindjakken hjemme. Men dere i denne tråden er tydeligvsi fans av vindjakker. Vil jeg oppdage økte gleder i sommerfjellet om jeg invisterer i en vindjakke?

 

Jeg bruker vindjakken som en basisjakke og skalljakken en backup hvis det skulle begynne å regne. Vindjakker er mer bevegelige, mer stille, og puster betydelig bedre. For meg er  vindjakken mye mer behagelig å ha på generelt. 

"Er det såpass mye vind at du trenger en vindjakke vil en skalljakke gjøre samme jobb uten at du blir unødvendig klam/varm." Jeg er litt usikker på hva du forestiller som bruksområdet til en vindjakke. Hensikten med en vindjakke er ikke å beskytte deg mot en stabilt kraftig vindstorm. Der er skalljakken bedre. Vindjakker er ikke 100% vindtette, selv om navnet impliserer noe annet. Jakken hjelper allikevel svært godt med å redusere antall plagg du må ha på deg når det blåser. Ofte vil det være skiftende vindforhold med periodevis nesten vindstille, avbrutt av vindkast. Her føler jeg vindjakken virkelig kommer til rette da den avverger det meste av kulden fra vindkastene, men man blir samtidig ikke spesielt varm når vinden roer seg.

Det er også litt individuelt hvor mye man setter pris på en vindjakke. Jeg kjenner folk som bare bruker membranjakker. Men jeg blir for fort svett til at jeg kan gjøre det samme. Hvis du er av den frosne typen som tilsynelatende aldri kan kle deg nok, så går det sikkert fint å bare bruke skalljakke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Vrimmel skrev:

Jeg bruker vindjakken som en basisjakke og skalljakken en backup hvis det skulle begynne å regne. Vindjakker er mer bevegelige, mer stille, og puster betydelig bedre. For meg er  vindjakken mye mer behagelig å ha på generelt. 

"Er det såpass mye vind at du trenger en vindjakke vil en skalljakke gjøre samme jobb uten at du blir unødvendig klam/varm." Jeg er litt usikker på hva du forestiller som bruksområdet til en vindjakke. Hensikten med en vindjakke er ikke å beskytte deg mot en stabilt kraftig vindstorm. Der er skalljakken bedre. Vindjakker er ikke 100% vindtette, selv om navnet impliserer noe annet. Jakken hjelper allikevel svært godt med å redusere antall plagg du må ha på deg når det blåser. Ofte vil det være skiftende vindforhold med periodevis nesten vindstille, avbrutt av vindkast. Her føler jeg vindjakken virkelig kommer til rette da den avverger det meste av kulden fra vindkastene, men man blir samtidig ikke spesielt varm når vinden roer seg.

Det er også litt individuelt hvor mye man setter pris på en vindjakke. Jeg kjenner folk som bare bruker membranjakker. Men jeg blir for fort svett til at jeg kan gjøre det samme. Hvis du er av den frosne typen som tilsynelatende aldri kan kle deg nok, så går det sikkert fint å bare bruke skalljakke.

Nei da har jeg tydeligis misforstått konseptet med vindjakke.. Jeg pleier kun å bruke en eldre versjon av https://www.norrona.com/nb-NO/Products/4434-15/3440/bitihorn-powerdry-shirt-m/, alternativt en teknisk t-skjorte/ulltrøye hvis det er varmt. Blir det for mye vind eller regn hiver jeg på en lettvekts skalljakke. Flere her nevner "DRI1"-produkter fra Norrøna, men det er vel klassifisert som vanntett og er dermed en "regnjakke" heller enn vindjakke?

Skal likevel sjekke ut Arcteryx Squamish eller Norrøna Aero, en vekt på 135 gram og såpass liten pakkestørrelse kan det forsvares å ta med seg i sekken.

Endret av Gauken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Vrimmel skrev:

Jeg bruker vindjakken som en basisjakke og skalljakken en backup hvis det skulle begynne å regne. Vindjakker er mer bevegelige, mer stille, og puster betydelig bedre. For meg er  vindjakken mye mer behagelig å ha på generelt. 

Samme her. Vindjakke er et meget komfortabelt og anvendelig plagg til veldig mange formål. Lett vekt, og god pusteevne. Kan anbefale Arcteryx Squamish som du bør finne til under tusenlappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dri1 jakkene fra Norønna er bade regnjakke og vindjakke. Som nevnt så har jeg brukt en slik i hele vår/sommer og den beskytter svært godt mot vind og den tåler mye regn, den puster faktisk relativt bra også. Er jo genialt å ha 1stk slik tynn jakke kontra en dedikert regnjakke og en dedikert vindjakke ;) Men vi har alle litt forksjellige behov så skal ikke påstå at dette er noe som vil fungere for alle....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Dri1 jakkene fra Norønna er bade regnjakke og vindjakke. Som nevnt så har jeg brukt en slik i hele vår/sommer og den beskytter svært godt mot vind og den tåler mye regn, den puster faktisk relativt bra også. Er jo genialt å ha 1stk slik tynn jakke kontra en dedikert regnjakke og en dedikert vindjakke ;) Men vi har alle litt forksjellige behov så skal ikke påstå at dette er noe som vil fungere for alle....

Alle skalljakker beskytter mot vind, men de er ikke vindjakker. Membranjakker beskytter faktisk alt for godt mot vinden, noe som gjør at de får dårligere pusteegenskaper. Membranen på membranjakker er tilnærmet 100% vindtett. En dedikert vindjakke vil tillate at en liten andel av vinden kommer igjennom materialet. Det er som oftest ikke nok til at man blir kald av vinden, men gir betydelig bedre transport av fuktig kroppsluft. Hvis det det blåser opp til full storm, så er skalljakke bedre mot vinden enn en vindjakke. Vindjakken bruker man når det er forholdsvist bra vær, men ikke så varmt at man kan gå i bare t-skjorte eller bar overkropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en treningsjakke så gjør den samme nytten, uten å trenge å kjøpe et nytt plagg... :) 

Treningsjakker har som regel ikke hette, men det trenger man etter min erfaring ikke, fordi dersom været er så dårlig at man bruker hette, så er ikke vindjakka rette plagget, uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lompa skrev:

Har man en treningsjakke så gjør den samme nytten, uten å trenge å kjøpe et nytt plagg... :) 

Treningsjakker har som regel ikke hette, men det trenger man etter min erfaring ikke, fordi dersom været er så dårlig at man bruker hette, så er ikke vindjakka rette plagget, uansett.

For meg er hette en lett tilgjengelig temperaturbuffer som jeg kan benytte meg av hvis det skulle bli kjølig. I stedet for å grave i sekken etter flere plagg så tar jeg på hetta. Jeg ender ganske ofte opp med å ta den av eller på f.eks i oppover/nedoverbakker, vindgufs, korte pauser.

Ellers er treningsjakker ofte litt mer tettsittende enn en turjakke. Jeg liker å ha plass til dunjakka under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.