Gå til innhold
  • Bli medlem

Tannlege før langtur?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg akutt vondt i ei tann. For å gjøre en kort historie enda kortere så måtte jeg trekke tanna i full fart. Nå må jeg har stift til tanna - 27 000,- for ei tann...

Hvor flinke er fjellforumfolket til å gå til tannlegen før lange turer? Noen med dårlige opplevelser med tannpine på langturer? Jeg vet at lars Monsen satte alle tennene på stift en gang på 90 tallet - men det er vel for oss vanlig dødelige uaktuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, SRM skrev:

Kan jo være en aktuell problemstilling, men hva legger du i lange turer?

Jeg tenker egentlig ikke verre enn at man er noen dager borte fra folk. Kan jo bli slått ut av mindre, men det jeg tenker mest på at det må være fryktelig kjipt å være på langtur og melde pass og avbryte turen om man får tannpine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

27 000,- for ei tann

De færreste på Fjellforum går vel rundt med et gullglinsende glis slik som du tydeligvis gjør @Kjell Iver:)

Nå er ikke jeg på de lengste turene, men jeg har også hatt dette i bakhodet. Har noen visdomstenner som jeg vet at kommer til å bli en problemstilling og at den slags kan skje raskt, å oppleve det på en tur ville vel ikke vært helt ideelt nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten den vanlige sjekken legger jeg min lit til smertestillende og tyggegummi. Om det skulle være snakk om tur over flere måneder hadde jeg riktignok tatt noen ekstra grep. Frem til da tenker jeg at "det vil helst gå godt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen går jeg til så sjelden som mulig ;) Og aldri før jeg skal på tur.

Men for å være mer seriøs; man kommer seg vel stort sett alltid hjem hvis man har en pakke Ibux (400 mg) i sekken. Og trengs det sterkere lut er Pinex Forte brusetabletter å anbefale. De virker betydelig raskere enn vanlig tabletter, og er greie å ha hvis man kjører kniven i låret eller noe slikt. Eller hvis man får skikkelig tannverk, men da helst kombinert med Ibux.

Det som turfolk flest burde vurdere å ha i sekken på langtur, og i hvert fall hvis man er slitt slepphendt med kniven, er en hud-stiftemaskin (sutur-stiftemaskin). Selv den mest ukyndige klarer å sy seg selv eller andre med en slik. Og de er i tillegg suverene til bruk på bikkjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kom på det rett før jeg reiste avgårde i ett år og fikk en hastetime. Husker ikke om jeg hadde noen hull da, men det var veldig betryggende å ha vært der før jeg reiste.

 

Har forøvrig et par kroner på stift og de kostet 1500 for stiften og 5000 per krone så vidt jeg husker. (6500,- per tann totalt). Dette var rundt 2002.

Tjuesjutusen ..... 27.000,-  høres helt spinnvilt ut. Hvordan tenner snakker vi om?

no-mold-gold-teeth.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig mens fotturen i Urke nuen hadde smerter.

Men jeg har alltid mit litten flaske nellik olje for lokalbedøvelse og flaske hydrogenperoksyd 0,5% og desinfisere gurglevann.

Smerte tabletter : Aspirin? Willow bark har salisylsyre i bundet form. Tygge eller te på barken?  I barken er som ikke-steroide anti-inflammatorisk legemiddel som har faktisk en smertestillende effekt, men også hemmer blodplateaggregasjonen, det er ikke so god...

Så betre gjøre ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, 7homas skrev:

Tjuesjutusen ..... 27.000,-  høres helt spinnvilt ut. Hvordan tenner snakker vi om?

Det er det det koster har jeg blitt sagt - reiser i tillegg - 3 turer a 30 mil. Tenkte jeg kunne ta det som en fottur - trenger litt trim.
 

@Xperiment gode forslag. Fikk resept på noen sterke smertestillende som jeg benytter nå - men strenge restriksjoner på å ikke overanstrenge meg.

Tannstell på tur er utrolig viktig. Mange ganger er det alt for lett å slurve med dette. Kjape overnattingsturer - hvem har ikke glemt tannkremen.. eller slurvet på vinterturer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en har med tannbørste og steller kjeften som normalt på tur ser jeg ingen grunn til ekstra tilltak før turer. Tannverk, knekte tenner, plomber som løsner o.l kan skje hjemme eller på tur uansett hvor mye en passer på. 

Men tannpine på tur er ikke moro fant jeg ut på en langtur for noen år siden. Hard snickers og muligens en dårlig plombe førte til at det knakk av en bit av en tann ved svenskegrensa innenfor Hellemobotn. Det ble noen ubehagelige dager med paracet/ibux kombinasjon langs grensa til Narvikfjellene. Reiste ned til Narvik fra Sitashytta, fant en tannlege med ledig plass for en nødrepp, en natt på hotell og tilbake opp på fjellet for å fortsette nordover. Anbefales ikke, men med litt smertestillende går det bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trugepetter skrev:

Trekk ut alt sammen og gå med gebiss i sekken.

Rart ingen har nevnt Leatherman.

(mannen rev i tanna som hadde røtter formet som et reinshorn. Til slutt måtte den klyves i 3 - og det var triumf når han satt der med alle bitene - og jeg tenkte - fy f så glad jeg er at jeg ikke er på tur nå!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at jeksler i underkjeven har røtter som er buet innover not midten av tanna og da sitter de som en knipetang i kjevebeinet. Dette har sikkert mange erfart med visdomstenner.

Jeg går til tannlegen en gang i året, og det er den samme visa hver gang. Sutring og klaging over at han ikke tjener noe på meg, men jeg er en av "amalgamgenerasjonen" hvor skoletannlegene ikke bare fikset et lite hull, men de boret ut hele innmaten av tennene og fylte dem opp med amalgam. 

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/tannhygiene/article748001.ece

Amalgam har den egenskapen at den ekspanderer når den blir gammel og det merkes først ved at det begynner å ise i tanna. Senere, et halvt eller kanskje et år senere så knekker større eller mindre deler av tanna av. Er man heldig så kan dette repareres med en porselensfylling til ca. 1500,-, men er man ikke så heldig så blir det en ny krone til 5 - 6000,-. I verste fall blir det en tann på stift, men det har jeg heldig vis sluppet så langt.

Det er vel ikke så mange tannproblemer som dukker opp så plutselig at man ikke har en misstanke før turen starter, eller så plutselig at turen må avbrytes. Det eneste er vel en visdomstann i ny og ne. Visdomstenner kan gi en kraftig tannverk uten forvarsel, ja faktisk så kraftig at man nesten ikke klarer å bevege kjeven. Dette er selvopplevd og årsaken er da vanligvis ikke dårlig tannhygiene, men at tanna vokser og presser på nabotanna på grunn av for liten plass. Slike smerter kan komme over natta og da hjelper det verken med samekniv eller Leatherman. 

Nå har jeg bare to visdomstenner igjen og de har forholdt seg rolige i godt og vel 20 år, så tannlege er vanligvis noe av det siste jeg tenker på ved planlegging av tur. HELDIGVIS!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke jeg, men en kollega/turkompis fikk sinnsykt tannpine dagen etter at han kom frem til camp inne på Hardangervidda et år. Han holdt ut noen dager, men han holdt på å bli gal og måtte drikke seg bort på en flaske whisky han hadde med siste kvelden i håp på å få noe søvn natten som kom. Han fikk stabbet seg den lange veien til bilen og hjem for å trekke en visdomstann som det hadde gått betennelse i. Er nok greit med en tannlegesjekk før langtur, hvis man kan oppdage noe før man drar så er det gull verdt for turen sin del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5. november 2015 12:23:55, Kjell Iver skrev:

I går fikk jeg akutt vondt i ei tann. For å gjøre en kort historie enda kortere så måtte jeg trekke tanna i full fart. Nå må jeg har stift til tanna - 27 000,- for ei tann...

Trøsten får være at det du investerer i tenner er en av de få tingene du får med deg....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et noe problematisk forhold til tennene mine (mye takket være amalgamtannlegene) og bøter på det med å ha funnet en god tannlege (en som ikke lar tannlegesekretæren gjøre jobben for seg).

Jeg vil så et slag for det å gå ofte (= 2ggr årlig for å få tatt ting raskt/få tilbakemelding på hygienen før det skjer uopprettelige eller vonde ting for min del - det er nok ikke nødvendig for folk med bedre utgangspunkt). Siden jeg startet med det har tanngrinda faktisk bare blitt bedre og bedre.

Man vedlikeholder annet utstyr - så også med tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.