Gå til innhold
  • Bli medlem

Primus easyfuel eller omnifuel


esstrom

Anbefalte innlegg

Driver i disse dager å ser etter ny gassprimus. Jeg har selv en toppmontert og en "kinamultifuel".

Det jeg har kommet frem til selv er Primus easyfuel II. Men jeg har planer etter hvert om å invistere i omnifuel til vinterbruk da jeg ikke har full tillit til den bensinbrenneren jeg har fra før.

Jeg ser den nye omnifuelen er blitt lettere(100 g tyngre en easyfulen?) og tenkte derfor at denne kunne brukes med gass til sommerbruk fremfor å kjøpe to brennere(Easyfuel og omnifuel).
Det jeg egentlig spør om er om easyfuelen er "bedre" på gass en omnifuelen, eller om det er noen andre ankepunkt for å kjøpe easyfulen i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en Omnifuel som jeg for det meste brukte på gass. Den fungerte forsåvidt OK, men jeg synes ikke det var skikkelig futt i den. Da den begynte å lekke (det brant en fin, men skummel, liten flamme der røret går inn i brenneren) prøvde jeg å reklamere til Primus, de bare lo av meg. Så jeg kastet den i søpla, den var bare 2-3 år gammel. Gikk over til EasyFuel II, den er på alle måter en bedre gassbrenner. Skulle jeg kjøpt en brenner for flytende brensel i dag ville jeg sett på Soto Muka (hvis jeg ikke skulle komme over en gammel Optimus 111 bråkebrenner som jeg hadde i ungdommen. Fantastisk brenner - den tålte alt!)

Konklusjon: Egen gassbrenner til 2-3 - sesongers bruk, og en for flytende brensel til vinterbruk. Det tror jeg er den beste løsningen.

Endret av Bjørn J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Omnifuel og den har fungert veldig bra. Ikke vært noe tull med den. Jeg kjører den dog på bensin for det meste. Den fungerer greit på gass men en dedikert gassbrenner som Easyfuel er bedre. Det fordi konstruksjon gjør at Omnifuel støyer en del mer også på gass, og jeg synes den ikke er like effektiv laget for gass så den brenner mer gass pr min enn en god gassbrenner. Enste jeg er skeptisk til på nye OMnifuel er å feste ekstradysene i støttebeina. Ser for meg at det lett kommer bøss i de. Ville heller oppbevart de i en liten plasteske eller noe slik jeg gjør i dag.

Til gassbruk kjøpte jeg meg Optimus Vega. Rimelig lett til å være brenner med støttebein. Har også ekstra støtter på tilkobling for å kjøre med gassboks opp ned når det er kaldt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, borgern said:

Til gassbruk kjøpte jeg meg Optimus Vega. Rimelig lett til å være brenner med støttebein. Har også ekstra støtter på tilkobling for å kjøre med gassboks opp ned når det er kaldt.
 

De ekstra støttene for boksen er et pluss, det savner jeg av og til på EasyFuel. Jeg må finne noe å støtte boksen mot når den skal stå opp-ned, det er et minus med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brent mye gass på min Omnifuel, jeg har også inntrykket av at den ikke brenner dette like effektivt som en dedikert gassbrenner. Jeg kjører som regel gassen opp ned, dette gir bra effekt, men det er egentlig ikke tilgjengelig effekt som er greia, det er forbruket som er høyere
Har en Bernidwg silencer til min, etter at jeg begynnte å bruke den synes jeg at effektiviteten ble bedre. Det som jeg tror skjer med silenceren er at den tetter rundt "klokka" i midten slik at ikke noe av gassen "stikker av". Dermed har gassforbruket gått ned og det kan sammenlignes med en gassbrenner. Silenceren er temmelig varm så det burde gi ekstra for forbrenning

Ta også en titt på Omnilite, den fins det en silencer til (original).

Som dedikert gassbrenner med slange har jeg også en MSR Windpro 2, den er ganske lett og har bredt brennerhode så flammen er temmelig vid.

Endret av Omnilite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en omnifuel og synes den fungerer veldig bra. Bruker den dog nesten bare på bensin siden jeg syntes det er tilnærmet like lettvint som gass i tillegg til mye bedre effekt. Uansett fungerer omnifuelen definitivt også med gass. 

Det jeg liker med bensin kontra gass er at jeg alltid ved hvor mye drivstoff jeg har igjen, i tillegg er det også både enklere og billigere å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Twistar skrev:

Er jeg i tvil hvor mye gass jeg har igjen veier jeg boksen FØR jeg drar på tur, da vet jeg om det som er i boksen rekker eller ikke.

Det jeg liker med bensin kontra gass er at jeg alltid ved hvor mye drivstoff jeg har igjen, i tillegg er det også både enklere og billigere å få tak i.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Omnilite said:

Er jeg i tvil hvor mye gass jeg har igjen veier jeg boksen FØR jeg drar på tur, da vet jeg om det som er i boksen rekker eller ikke.

Noen gassbokser har smarte løsninger for å sjekke hvor mye som er igjen, som feks msr sine gassbokser: https://www.youtube.com/watch?v=b-LIavISXqo

Endret av Twistar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Da tror jeg det blir en dedikert gassbrenner i første omgang:) 

Ser for meg at det er mest gass jeg kommer til å bruke. Er ikke på så mange vinterturer. Så får invistere i en omnifuel senere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, esstrom said:

@Bjørn J jeg ser i en annen tråd ar du har modifisert et trangia kjøkken  til å passe easyfuelen. Hvilken trangia er det du har? Tenkte selv på å kjøpe en 27-1. Men er usikker på om dette kjøkkenet blir for lite for easyfuelen. 

Godt spørsmål :) . Finnes det bare to størrelser på Trangiakjøkken? I så fall er det den store utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.